سی و یکمین سالگرد حمله ناو آمریکایی به هواپیمای مسافربری ایران

© Flickr / PressReleaseFinderسی و یکمین سالگرد حمله ناو آمریکایی به هواپیمای مسافربری ایران
سی و یکمین سالگرد حمله ناو آمریکایی به هواپیمای مسافربری ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سوم ژوئیه که مصادف است با 31-مین سالگرد ساقط شدن هواپیمای مسافربری ایران توسط آمریکا باید در تاریخ بماند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «تسنیم»، علی لاریجانی رﺋیس مجلس شورای اسلامی در مراسم گرامیداشت شهدای حمله ناو آمریکایی به هواپیمای مسافربری ایران اعلام نمود که این حادثه ابعاد مختلفی دارد و باید در تاریخ بماند.

وی در ادامه گفت:«عجیب است که آمریکایی ها این هواپیما را ساقط کردند و از جواب دادن به یک سوال درماندند. آنها گفتند کاپیتان این ناو اشتباه کرده است، اگر اشتباه کرده چرا به فرمانده مدال دادید؟ اگر اشتباه کرده بود باید تنبیه می کردید. پس دروغ می گویید.

آمریکایی‌ها مثل این لات‌هایی که در صحنه‌هایی عربده‌کشی می‌کنند، این رفتار را در صحنه جهانی از خودشان بروز می‌دهند، فکر می‌کنند که دیگران را خاموش می‌کنند، این اعتبار را در صحنه بین‌المللی برای خودشان قائل هستند. این تناقض ها در رفتار آمریکایی ها بسیار زیاد است. تناقض هایی که برای افکار ساده هم بسیار واضح است و همچنین برای رئیس جمهور فعلی  و عجیب و غریب آمریکا هم این تناقض گویی ها و اشتباهات زیاد است.

واکنش کاربران ایرانی به سقوط هواپیما در یاسوج + عکس - اسپوتنیک ایران
واکنش کاربران ایرانی به سقوط هواپیما در ایران + عکس

امروز هم رفتار ترامپ را ظرف یک سال گذشته بررسی کنید. ابتدا گفت ملت ایران تروریست است و بعد گفت همه گزینه ها روی میز است و بعد با برخی کشورها هم صحبت کرد اما کسی با او وارد ائتلاف نشد چون این کشورها می دانند اگر وارد ائتلاف با آمریکا شوند باید هزینه آن را بدهند.

بعد گفتند نفت را به صفر می رسانیم و بعد گفتند ما آماده مذاکره هستیم. وزیر خارجه شان گفت 12 شرط داریم و بعد ترامپ گفت شرطی برای مذاکره نداریم و بعد افراد را فرستاند. آمریکایی ها نمی خواهند پیشرفت ایران را ببینند. ایران کشوری است که دارای انرژی خوب و زمینه پرش و 80 میلیون نفر جمعیت دارد. آمریکا  کشوری مساله ساز در صحنه بین المللی است و راه آن برای ما همبستگی ملی است و باید روی پای خود بایستیم و حتما دوره سختی را داریم می گذرانیم اما راه آن ایستادگی است».

سی و یک سال پیش کشتی جنگی آمریکا بسوی هواپیمای مسافربری ایران شلیک کرد. هواپیمای مسافربری شماره 655 شرکت هواپیمایی ایران‌ایر با شناسه «IR655» از تهران به مقصد دوبی در تاریخ 3 ژوئیه 1988 میلادی پس از توقف بین راهی در بندرعباس به سمت دوبی در حرکت بود که با شلیک موشک فینیکس حرارتی از ناو یواس‌اس وینسنس متعلق به نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا در ارتفاع 12 هزار پایی بر فراز خلیج فارس سرنگون شد و تمامی 290 سرنشین آن که شامل 46 مسافر غیر ایرانی و 66 کودک بودند، جان باختند. این اتفاق از نظر میزان تلفات انسانی، هشتمین جنایت مرگبار هوایی تاریخ است.

هیچ‌کدام از خدمه ناو وینسنس تحت پیگرد قرار نگرفتند. حتی ویلیام راجرز فرمانده ناو جنگی آمریکا در پایان خدمت خود مدال شجاعت گرفت و به درجات بالاتر ارتقا یافت. چند لحظه پیش از ورود هواپیمای ایرباس به منطقه کنترل هوایی امارات، در محلی به نام «مولبیت»، خلبان به مرکز کنترل هوایی کشور اطلاع داد که قصد دارد به ارتفاع 14 هزار پایی صعود کند.

ناو جنگی وینسنس آمریکا از بندر سن دییگو وارد خلیج فارس شده بود. وظیفه اصلی آن، کشف هدفهای پرنده، اعم از موشک، هواپیما و پردازش اطلاعات، تعقیب صدها هدف به‌طور هم‌زمان و کنترل آتش آن‌ها بود، هم‌چنین این ناو جنگی به انواع موشک زمین‌به‌هوا هدایت لیزری,فینیکس حرارتی و با برد بیش از 408 کیلومتر نیز مجهز بود.

در ساعت 10.22 ناو جنگی وینسنس آمریکا به حریم آب‌های ایران وارد شد و به دستور ناخدا ویل راجرز، فرمانده ناو وینسنس، موشک استاندارد 2 را به سوی پرواز 655 شلیک کرد. ناگهان هواپیما از صفحه رادارهای زمینی محو شده و در آب‌های خلیج فارس سقوط کرد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала