ظریف : ایران از مرز 300 کیلوگرم اورانیوم عبور کرده است

© Sputnik / Vladimir Astapkovichظریف تایید کرد ایران از مرز 300 کیلوگرم اورانیوم عبور کرده
ظریف تایید کرد ایران از مرز 300 کیلوگرم اورانیوم عبور کرده - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک از تهران، دکتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران روز دوشنبه، در حاشیه مراسم ختم آقای مرتضی صفاری نطنزی نماینده فقید شهر نطنز، اخبار مربوط به عبور ایران از مرز 300 کیلوگرم اورانیوم غنی شده 3.67 درصد را تایید کرد.

آقای ظریف در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوال خبرنگار اسپوتنیک در این رابطه گفت:" تا جایی که بنده اطلاع دارم باید ذخیره اورانیوم غنی شده ایران از مقدار 300 کیلوگرم گذشته باشد".
آقای ظریف همچنین در مورد احتمال تحریم اینستکس توسط ایالات متحده گفت: "این مساله ای مربوط به اروپایی ها است و آنها باید تلاش کنند مشکل خود را حل کنند".
شایان ذکر است که طبق برجام ایران حق غنی سازی اورانیوم در سطح 3.67 را به صورت نا محدود دارد اما با توجه به اینکه پایه برجام بر اساس آن بنا نهاده شده که مقدار ذخیره اورانیوم ایران حد اقل یک سال با مقدار نیاز جهت ساخت بمب اتمی فاصله داشته باشد ایران باید وقتی که این مقدار به 300 کیلوگرم برسد آن را به کشور ثالثی بفروشد.
ایالات متحده جهت سنگ اندازی در اجرای برجام ماه گذشته میلادی تحریم هایی در رابطه با فروش اورانیوم غنی شده ایران و فروش و یا ذخیره آب سنگین این کشور در کشور ثالث وضع کرد و ایران اعلام کرد که از حق خود در زمینه غنی سازی اورانیوم گذشت نمی کند و اگر بنا باشد که ذخایر اورانیوم تولید شده آن از سقف 300 کیلوگرم عبور کند این اورانیوم را در کشور ذخیره می کند و تا زمانی که طرف های مقابل به تعهدات خود عمل نکردند و راهکاری برای سنگ اندازی ایالات متحده در برجام پیدا نکردند این اورانیوم را در داخل کشور نگاه می دارد و تعهد خود مبنی بر فروش اورانیوم ما زاد را تعلیق می کند.
ایران همچنین تهدید کرده در صورتی که طرف های مقابل در برجام به تعهدات خود عمل نکنند، در تاریخ 7 ژوئن بند های دیگری از تعهدات خود در برجام را تعلیق خواهد کرد که بر اساس پیش بینی ها این تعلیق ممکن است بحث سطح مقدار غنی سازی روزانه و یا پایبندی به سقف درصد غنی سازی یعنی 3.67 درصد باشد و ممکن است ایران اقدام به افزایش غنی سازی و یا شتاب دادن به غنی سازی خود نماید.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала