با جرائم تلگرامی آشنا شویم +عکس

© Sputnikبا جرائم تلگرامی آشنا شویم +عکس
با جرائم تلگرامی آشنا شویم +عکس - اسپوتنیک ایران
اشتراک
چه کارهایی در محیط تلگرام در ایران جرم محسوب می شود؟

به گزارش اسپوتنیک، جرائمی که در محیط مجازی تلگرام به وقوع می پیوندد روز‌ به‌ روز تشدید می‌شود اما بسیاری از کاربران هنوز اطلاع درستی از جرم‌ها و بزهکاری‌های فضای مجازی، و تعاریف درست قانونی آنان ندارند. در ذیل این خبر به جرایم و نگاه قانون به آنها را بررسی می‌کنیم.

مورد اول استیکرهای غیراخلاقی در تلگرام می باشد. ارائه استیکرهای غیراخلاقی یا ساخت استیکر با تصاویر کاربران دیگر، نخستین حاشیه این نرم‌افزار بود و جزو جرائم محسوب می شود. البته مدیران تلگرام این امکان را غیرفعال کردند.

مورد بعدی ساخت ربات و کانال با محتواهای خاص است که این موضوع به وضوح در ماده ۲۱ قانون جرایم رایانه‌ای جرم‌انگاری شده است و شامل این موارد می‌شود: تولید محتوا علیه عفت و اخلاق عمومی، محتوا علیه مقدسات اسلامی، محتوا علیه امنیت و آسایش عمومی، محتوا علیه مقامات و نهادهای دولتی و عمومی، محتوایی که برای ارتکاب جرایم رایانه‌ای به کار می‌رود و محتوایی که تحریک، ترغیب یا دعوت به ارتکاب جرم می‌کند.

نقض حریم حصوصی نیز از جمله مواد دیگر جرم در تلگرام است. هر گونه عکسبرداری و گرفتن اسکرین شات از محیط چت های خصوصی در صورت عدم رضایت طرفین مصداق نقض حریم خصوصی است. همچنین هک کردن افراد حتی همسر نیز جرم محسوب می شود.

 

 

هتک حرمت نیز از جمله جرم های دیگر محیط مجازی است.
پلیس به افرادی که در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی اقدام به هتک حیثیت و نشر اکاذیب علیه همدیگر می‌کنند، هشدار داد که طبق ماده ۱۷ قانوم جرایم رایانه‌ای، با اثبات عمل مجرمانه‌شان، باید پاسخگوی قانون و مسئول عمل مجرمانه خود باشند. شهروندان در صورت مشاهده هرگونه فعالیت مجرمانه در فضای مجازی، می‌توانند مراتب را از طریق نشانی پلیس فتا به آدرس Cyberpolice. ir اعلام کنند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала