گزارش و تحلیل

همایش اورشلیم و اتحاد میان ایران و روسیه

© Sputnik / Kristina Afanasyeva /  مراجعه به بانک تصاویر همایش اورشلیم و اتحاد میان ایران و روسیه
همایش اورشلیم و اتحاد میان ایران و روسیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در همایش اورشلیم، آمریکا و اسرائیل سعی کردند روسیه را متقاعد سازند تا علیه ایران سخن بگوید.

اسپوتنیک: روزنامه "گلوب اند میل" چاپ کانادا می نیوسد: نشانه هایی وجود دارد که اتحاد میان روسیه و ایران ضعیف می شود، زیرا برخورد مسکو و تهران در مورد آینده سوریه متفاوت است. روسیه و ایران در جنگ داخلی در سوریه در یک طرف و نزذیک به پیروزی هستند. آیا اکنون می شود مسکو را متقاعد کرد که علیه متحد خود دست به اقدام بزند و قیمت آن چه خواهد بود؟ این موضوع همایش اورشلیم است که روز دوشنبه در شرایط افزایش اقدامات امنیتی آغاز خواهد شد.

همایش بی سابقه دو روزه مشاوران ارشد امنیتی روسیه، امریکا و اسرائیل که در برابر افزایش تنش ها در خاورمیانه برگزار شد، تنشی که واشنگتن و تهران را به سمت درگیری های نظامی کشانده، خود یک بیانیه برای ایران است. همانطور که مکان مورد نظر برای آن اورشلیم بود ، شهری که سختگیران ایران به طور مداوم قسم می خوند آنرا از "رژیم صهیونیستی" "آزاد" کنند.

اسرائیل، میزبان همایش مشاوران ارشد امنیتی جهان - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
اسرائیل، میزبان همایش مشاوران ارشد امنیتی جهان
دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، گفت که او موجی از حملات هوایی و موشکی را که قرار بود در روز جمعه در به اهداف ایران وارد شود تصویب کرد. این ضربات — در مجازات سرنگونی یک پهپاد آمریکایی است که در روز پنج شنبه برفراز خلیج فارس ساقط شد. ترامپ ناگهان تصمیمگیری خود را تغییر داد و با عملیات نظامی مخالفت کرد. در طول آخر هفته، او از ایران خواست تا به میز مذاکره باز گردد تا از تحریم های مخرب "اقتصادی جلوگیری شده و "دوباره ایران کشوری بزرگ شود.

ممکن است در نشست امنیتی سه جانبه در اورشلیم مشخص شده بود که بعد چه خواهد شد. ایالات متحده و اسرائیل ایران را تهدیدی برای کل منطقه میدانند — حتی قبل از وقوع حمله به پهپاد — آمریکا بیم آن داشت که ممکن است به یک درگیری نظامی با ایران کشانده شود و اخیرا ایران را به حملات به نفتکش ها در خلیج فارس متهم کرده است و قصد دارد روسیه را متقاعد کند که ایران یک دولت سرکش است. انتظار میرود که مسکو، اگر این خواست ها برای خارج کردن ایران و متحدینش از سوریه را قبول کند، از آمریکا امتیازات عمده ژئوپولیتیک در خاورمیانه و احتمالا حتی در اوکراین را، خواهد خواست.

اسرائیل، که به تبادل ضربات با رزمندگان حزب الله تحت حمایت ایران در مناطق مجاور لبنان عادت پیدا کرده است، حضور نیروهای ایرانی و طرفدار ایران در سوریه را به عنوان یک تهدید حیاتی تلقی می کند.

اکنون نشانه هایی وجود دارد که این اتحاد موقت بین روسیه و ایران ضعیف شده است، زیرا دیدگاه های مسکو و تهران در مورد آینده سوریه پس از جنگ یکسان نیست. اعتقاد بر این است که مسکو خواستار بازگشت به وضعیت پیش از جنگ است، زمانی که بشار اسد در رأس یک رژیم خودکامه قرار داشت که بطور صریح در طول چند دهه به اسرائیل حمله می کرد اما از درگیری نظامی اجتناب می نمود. در عین حال، ایران سوریه را به عنوان یک جبهه کلیدی برای مقابله با اسرائیل، اما همچنین به طور گسترده تر — در زمینه مبارزه خود بخاطر نفوذ در منطقه علیه آمریکا و اتحاد مسلمانان سنی تحت رهبری عربستان سعودی — و همچنان بخاطر افزایش حضور نظامی خود در سوریه ادامه می دهد.

آمریکایی ها نیز برای درگیری آماده می شوند. هفته گذشته، ایالات متحده اعلام کرد که پس از حمله به دو نفتکش در روز 13 ژوئن، آنها یک هزار نیروی دیگر را به خاورمیانه فرستادند و این دومین رویداد در کمتر از یک ماه است. گسترش نیروهای آمریکایی پس از استقرار قبلی 1500 نیروی نظامی در این حوزه آغاز شد. گروهی از ناوها به ریاست ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن و گروه هدفمند بمب افکن ها نیز به منطقه اعزام شدند.

هفته گذشته، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه طی سخنانی از تلویزیون، هشدار داد که جنگ میان ایالات متحده و ایران می تواند به یک "فاجعه" تبدیل شود که یک بحران جدید پناهجویان ایجاد می کند. منافع اصلی روسیه در سوریه، ثبات رژیم بشار اسد و حفظ پایگاه آن در طرطوس است. در همین حال، اتحاد با ایران از اهمیت کمتر از نیاز به خلاص شدن از تحریم های غرب در سال 2014 در ازای گرفتن کریمه از اوکراین است. مسکو می خواهد تمام اوکراین به "حوزه نفوذ" کرملین به اصطلاح بازگشت کند.

دَن شاپیرو، سفیر ایالات متحده در اسرائیل در دولت باراک اوباما بود، او نشست اورسلیم را فرصتی واقعی برای جلب روس ها به طرف غرب و برای محدود کردن نفوذ روزافزون ایران در منطقه می داند. اما شاپیرو نگران است که کرملین می تواند قیمتی را اعلام کند که آمریکا نمی خواهد آنرا پرداخت کند.

همچنین همایش اورشلیم به احتمال زیاد به ایالات متحده فرصتی داد برای مطلع کردن پاتروشف از طرح شکننده ترامپ برای تصویب توافقنامه صلح میان اسرائیل و فلسطینی ها. سرزمین فلسطینی ها پس از سال 1967 تحت اشغال نظامی اسرائیل بوده است.

تا کنون، ایران به طور عمده نشست اورشلیم را نادیده گرفته است، و عملا در رسانه های دولتی آن را ذکر نکرده است. علی اصغر خاجی، دستیار ارشد وزارت امور خارجه ایران، به اسپوتنیک گفت: روسیه موضع اصولی اتخاذ خواهد کرد، با خواسته های بیش از حد آمریکا و اسرائیل موافقت نخواهد کرد و با آنها همکاری نخواهد نمود.

ولادیمیر پوتین در سخنرانی تلویزیونی خود کنایه کرد که هیچ گونه نقشه ای برای مخالفت با ایران در ازای دریافت مزایا در دیگر جاها را ندارد. وی در پاسخ به سوال یک روزنامه نگار گفت: "معامله بزرگ چیست؟ این نوعی از سرمایه گذاری تجاری نیست. نه، ما متحدان ما، منافع ما و یا اصول ما را معامله نمی کنیم." پوتین افزود که امیدوار است که "حسن نیت" برای دستیابی به تفاهم درمورد آینده سوریه کافی باشد."

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала