گزارش و تحلیل

بمب هسته‌ای عربی

CC0 / Pixabay/apriltan18 / عربستان
عربستان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دولت ترامپ تلاش کرده بدون توجه به ملاحظات امنیتی هر چه سریعتر به عربستان فناوری‌ بسیار حساس و پیشرفته هسته‌ای بدهد.

ولیعهد عربستان سعودی 5 نوامبر سال 2018، آغاز پروژه احداث اولین رآکتور هسته‌ای تحقیقاتی را اعلام کرد. بر اساس گزارش هایی محمد بن‌سلمان مصمم است تا سال 2030 چند نیروگاه هسته‌ای درعربستان سعودی احداث کند.

در اوج تهدیدهای دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در خصوص خروج از توافق هسته ای با ایران، محمد بن سلمان در گفتگو با برنامه «60 دقیقه» شبکه سی بی سی آمریکا گفت که کشورش به دنبال دستیابی به سلاح اتمی نیست اما اگر ایران بمب هسته ای بسازد، عربستان نیز در سریع ترین زمان ممکن به بمب هسته ای دست خواهد یافت.

بر پایه گزارشی از خبرگزاری بلومبرگ با ارائه سند و تصویر، اعلام شده است که ساخت نخستین رآکتور هسته‌ای عربستان در جنوب غربی شهرک علم و فناوری ملک عبدالعزیز در ریاض به پایان رسیده و این کشور می‌تواند در آینده نزدیک به غنی‌سازی اورانیوم یا پلوتونیوم بپردازد.

مجلس نمایندگان آمریکا گزارشی منتشر کرده که در آن آمده است این موضوع  فاش شده است که دولت دونالد ترامپ تلاش کرده بدون توجه به ملاحظات حقوقی و امنیتی هر چه سریعتر به عربستان فناوری‌ بسیار حساس و پیشرفته هسته‌ای بدهد. در این گزارش، رئیس کمیسیون نظارت مجلس نمایندگان آمریکا هشدار داده که انتقال این فناوری‌ می‌تواند به اشاعه سلاح‌ هسته‌ای و بی‌ثباتی در خاورمیانه منجر شود.

همچنین کارشناسان ابراز نگرانی کرده‌اند که این فناوری آنقدر پیشرفته است که امکان ساخت سلاح هسته‌ای را نیز مهیا می‌کند.

برنامه موشکی عربستان و نقش چین در آن - اسپوتنیک ایران
برنامه موشکی عربستان و نقش چین در آن

اسپوتنیک از مجتبی جلال زاده پژوهشگر، کارشناس در مسایل بین الملل، سیاست آمریکا و تعامل با ایران درخواست کرد پیشنهاد جدید آمریکا جهت همکاری اتمی آمریکا با عربستان را مورد تفسیر قرار بدهند.

پرسش:آیا آمریکا برای تضعیف توان بازدارندگی ایران، در ساخت سلاح هسته‌ای به عربستان سعودی کمک خواهد کرد؟

پاسخ: ببینید آن چیزی که از سال 1968 و با تصویب «ان پی تی»در عرصه بین‌الملل شاهد آن هستیم این است که تنها قدرت هسته‌ای بعلاوه چهار قدرت دیگر اتمی تمایل چندانی به اضافه شدن کشورهای دارای قدرت اتمی ندارند. اگر عربستان سعودی و یا بر طبق آنچه که در خبرها نیز آمده است، ترکیه، نیز بخواهند به سمت فناوری هسته‌ای بروند، دو مسأله رخ خواهد داد. نخست اینکه یک رقابت هسته‌ای در منطقه فوق استراتژیک و ژئوپلیتیک خاورمیانه رخ خواهد داد، دوم اینکه انحصار هسته‌ای از دست 5 کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد درخواهد آمد.

به نظر می رسد که همکاری هسته‌ای آمریکا و عربستان سعودی با توجه به محدودیت هایی که اخیرا کنگره در خصوص فروش سلاح به عربستان سعودی تصویب کرده است، چندان رونق نگیرد. و اگر هم به این سمت پیش بروند، همکاری‌های محدودی خواهند داشت، همکاری هایی که در بیشتر مراحل آمریکایی ها حضور خواهند داشت و عربستانی ها یک بهره‌برداری محدود خواهند داشت. اما به نظر نمی‌رسد که در درازمدت غربی ها تمایلی به هسته‌ای شدن خاورمیانه از خود نشان بدهند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала