واکنش وزارت خارجه عراق نسبت به حمله به تانکرها+عکس

© AP Photo / Hadi Mizbanعراق
عراق - اسپوتنیک ایران
اشتراک
عراق حمله به تانکرهای نفت در دریای عمان را محکوم میکند.

به گزارش اسپوتنیک، وزارت امور خارجه عراق کشورها را فراخواند اجازه تشدید تشنج در منطقه داده نشود. همچنین حمله موشکی به فرودگاه بین‌المللی در شهر «آبها» سعودی که توسط گروهک یمنی «انصار الله» انجام شد را محکوم کرده است.

در اعلامیه وزاتر خارجه عراق آمده است:« عراق مخالف هر نوع تجاوزی است که موجب تشدید تشنج درمنطقه بشود و به حل و فصل مسالمت آمیز بحران فرا می خواند. عراق همچنین مخالف استراتژی گرسنگی ملل و صدمه زدن به امنیت آنها و دخالت در امور ملت ها و کاربرد نیروی نظامی است».

انفجار تانکر سوخت رسان در خرم آباد - اسپوتنیک ایران
انفجار تانکر سوخت رسان در خرم آباد

به دو نفتکش در دریای عمان روز پنجشنبه حمله شد. دلیل انفجارهایی که در دریای عمان گزارش شده بود، حمله به دو نفتکش در دریای عمان بوده است. به گزارش خبرگزاری رویترز خدمه این دو نفتکش تخلیه شده اند و سالم هستند. دو نفتکش فرانت آلتر (Front Altair) و کوکوکا کوریجوس (Kokuka Courageous) نام دارند. کشتی فرانت آلتر با پرچم جزایر مارشال و کشتی کوکوکا کوریجوس با پرچم پاناما در حال حرکت بود. نفتکش فرانت آلتر از امارات عربی متحده به سوی تایوان در حال حرکت بوده است. کشتی کوکوکا کوریجوس نیز از عربستان به سوی سنگاپور در حال حرکت بود.

​چهل و چهار ملوان نفتکش های حادثه دیده در دریای عمان توسط شناورهای ایرانی به بندر جاسک منتقل شدند.عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز از بروز «حوادث مشکوک» روز پنجشنبه در دریای عمان ابراز نگرانی کرد. سخنگوی وزارت امور خارجه در صفحه توئیتر خود نوشت: «از بروز حوادث مشکوک امروز برای نفتکشهای تجاری مرتبط با ژاپن همزمان با دیدار نخست وزیر آن کشور با رهبر انقلاب ابراز نگرانی کرده و آنرا خلاف جهت گیری ها و تلاش های منطقه ای و فرامنطقه برای کاهش تنش ها و آرامش در منطقه می دانیم. ایران از همکاری و گفتگو در منطقه حمایت می کند».

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران روز پنجشنبه در واکنش به «حمله» به دو نفتکش در دریای عمان تاکید کرد که حتی صفت «مشکوک» هم توصیف کننده اتفاقاتی که روی داده است نیست.

روسیه در واکنش به حمله اژدری صبح پنجشنبه به دو نفتکش در دریای عمان که ایران آنرا «مشکوک» توصیف کرده نسبت به هرگونه قضاوت زودرس در باره مسئول این انفجارها هشدار داد.مسکو معتقد است نباید این حادثه دستمایه ای برای شعله ور ساختن آتش تنش با تهران قرار گیرد.

سرگئی ریابکف، معاون وزیر امور خارجه روسیه در همین ارتباط گفت: «هم اکنون نسبت به هرگونه نتیجه گیری عجولانه هشدار می دهیم. به تازگی شاهد افزایش فشارهای سیاسی، روانی و نظامی بر ایران بوده ایم. ما خواهان آن نیستیم که وقایع تراژیک اخیر که بازار نفت را تحت تاثیر قرار داده برای تشدید شرایط موجود بر ضد ایران مورد استفاده قرار گیرد.»

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала