گزارش و تحلیل

در ایران کسی منتظر معجزه آقای آبه نیست

© AFP 2023 / Saul Loebدر ایران کسی منتظر معجزه آقای آبه نیست
در ایران کسی منتظر معجزه آقای آبه نیست - اسپوتنیک ایران
اشتراک
از آنجا که کشور ژاپن ، کشوری قابل اطمینان هم برای ایران و هم برای آمریکاست می تواند در کاهش سطح تنش موثر باشد.

دکتر محسن شریعتی نیا، متخصص روایط ایران و چین، ژاپن —پژوهشگر در مرکز  پژوهش های  استراتژیک تهران و عضو شورای  علمی  دانشگاه  شهید بهشتی تهران در مصاحبه با اسپوتنیک، از انگیزه های سفر نخست وزیر ژاپن به ايران و واکنش ایران می گويد.

-به نقل از تحليلگران غربي، سفر نخست وزیر ژاپن به ايران با ماموريت ميانجيگري ميان ايران و آمريکا دارد، يا اين يک سفر دوستانه با هدف تقويت روابط ميان ژاپن و ايران است؟

 به نظر من هر دو این موارد است. در واقع سفری است با هدف کاهش سطح تنش بین ایران و آمریکا نه ایجاد تفاهم صورت می گیرد. چرا که ایجاد تفاهم بسیار پیچیده است و با یک سفر قابل انجام نیست. اما از آنجا که کشور ژاپن ، کشوری قابل اطمینان هم برای ایران و هم برای آمریکاست می تواند در کاهش سطح تنش موثر باشد. در ضمن این سفر برای تقویت روابط دو کشور ایران و ژاپن نیز هست. به دلیل اینکه ژاپنی احساس می کنند در روابط با ایران از چین و هند عقب مانده اند و قدری سعی می کنند که این رابطه را به تدریج از زیر سایه آمریکا بیرون بیاورند. به نظر من هر دو این گزینه ها وجود دارند. اما من بعید می دانم که او بتواند تفاهمی بین ایران وآمریکا ایجاد کند. منتها می تواند سطح تنش را در وضعیت فعلی قدری پایین بیاورد.

-به عقيده بسياري تحليلگران، سفر آقای آبه يک سفر تاريخي پس از 40 سال مي باشد، نظر شما در خصوص اهداف سياسي اين سفر چه مي باشد؟ این سفر برای ژاپن چه اهمیتی دارد؟

من فکر می کنم که آقای آبه با درخواست دونالد ترامپ از یک طرف و پذیرش ایران از طرف دیگر تلاش می کند تا سرمایه اجتماعی در ژاپن را که در ارتباط با ایران و آمریکا دارد را به میدان بیاورد تا تنش ها را کاهش دهد. این برای ژاپن منفعت زیادی دارد برای آنکه به نفت خلیج فارس به شدت وابسته است و هر تنشی و درگیری در خلیج فارس برایش فاجعه بار خواهد بود. فراتر از آن می تواند نقش جدیدی به ژاپن در روابط بین الملل دهد یا آغاز باشد برای نقش آفرینی ژاپن در روابط بین الملل و در سطح سوم می تواند به ژاپن کمک کند تا قدری روابط خود را با ایران توسعه دهد. چراکه در مقایسه با چین یعنی رقیب ژاپن روابط با ایران اندک است و ژاپنی ها از چین و هند به نوعی عقب مانده اند. این سفر می تواند به آبه کمک کند و سرمایه سیاست خارجی ژاپن را افزایش دهد. البته این امر منوط به این است که موفقیت های حداقلی را بدست آورد که به نظر من بدست خواهد آورد تا سطح تنش را کاهش دهد. اما در تهران و واشنگتن کسی منتظر نیست که آقای آبه معجزه گری کرده و این روابط را اصلاح نماید.

-ژاپن احتیاج به خرید نفت دارد، پيش از اين ژاپن خريدار نفت ايران بود. اما به دليل تحريم هاي آمريکا، ژاپني ها اکنون دنبال راه خريد نفت ايران هستند يا خير؟

ژاپن به دنبال خرید نفت از ایران هستند اما این مشکل در ایران حل نمی شود. بلکه باید با آمریکا و وزارت خزانه داری این کشور مذاکره کنند تا معافیت بگیرند. این مسئله بیشتر به روابط آمریکا و ژاپن ربط دارد. مگر اینکه ژاپن موفق شود آمریکا را به میز مذاکره با ایران برگرداند تا اختلافات از بین رفته و نفت ایران دوباره به سمت ژاپن برود.

-ایرانی ها به سفر آقای ابه امیدوار هستند و در واقع چه انتظاري از سفر دارند؟

به عنوان یک قدم مهم می بینند. در ایران احترام به ژاپن بسیار بالاست و ما یک رابطه دوستی 90 ساله داریم و هیچ گاه ژاپن در امور ایران دخالت نکرده است. برای همین ایرانی ها امیدوارند که حسن نیت ژاپن و رابطه خوب این کشور با آمریکا بتواند به کاهش تنش و شاید هم از سرگیری مذاکرات کمک کند. اما در ایران کسی منتظر معجزه آقای آبه نیست و همه می دانند که تنش 40 ساله بین ایران و آمریکا به زودی حل نخواهد شد اما امیدوارند که این سفر بتواند جلوی یک جنگ فاجعه بار را بگیرد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала