گزارش و تحلیل

پیوستن روسیه به کانال مالی ایران و اروپا یک موفقیت بزرگ خواهد بود

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / پیوستن روسیه به کانال مالی ایران و اروپا یک موفقیت بزرگ است
پیوستن روسیه به کانال مالی ایران و اروپا یک موفقیت بزرگ است - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سفیر روسیه در اتحادیه اروپا از مذاکره با اروپا برای پیوستن به مکانیزم کانال ویژه پرداخت مالی اروپا با ایران خبر داد.

اسپوتنیک — ولادیمیر چیزوف، سفیر روسیه در اتحادیه اروپا اعلام کرده بود که روسیه در حال گفتگو و مذاکره با اروپا برای پیوستن به مکانیزم کانال ویژه پرداخت مالی اتحادیه اروپا با ایران است.

سفیر روسیه در اتحادیه اروپا گفته بود آنها این موضوع که اینستکس ایجاد شده را پنهان نمی کنند و علیرغم مشکلاتی جدی، همچنان تلاش برای برقراری این مکانیزیم ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه روند این مکانیزم در حال حاضر چندان روبه رشد نبوده، گفت: با این وجود آنها از توسعه این مکانیزم دست برنمی دارند.

روسیه به کانال مالی اروپا با ایران می پیوندد - اسپوتنیک ایران
روسیه به کانال مالی اروپا با ایران می پیوندد

پیمان مولوی، کارشناس مسائل اقتصاد در این رابطه به خبرگزاری اسپوتنیک گفت:

در ابتدا باید دید که این کانال مالی به چه ترتیبی خواهد بود و کشورهای اروپایی چگونه قصد اجرایی کردن این مکانیزم را دارند. پس از اجرایی شدن آن می توان در مورد آن بهتر اظهار نظر کرد که اگر این مکانیزم براساس مبادله باشد، هر کشوری می تواند به این کانال مالی بپیوندد.

وی در خصوص امکان اجرایی شدن مکانیزم مالی ایران با اروپا گفت: مدت زمانی طولانی از زمان ارائه طرح این کانال مالی سپری شده اما با این وجود تا کنون این طرح اجرائی نشده است.

این کارشناس اقتصادی در ادامه افزود: در حال حاضر تحلیل این موضوع، تنها کانال مالی ویژه نیست، بلکه تحلیل این موضوع می تواند کمی فراتر رود و جنگ تجاری که بین آمریکا و چین در گرفته و به طبع آن قطب بندی هایی که در حال رخ دادن است ، به نظر میرسد جهان آینده ای که ما به سمت پیش میرویم، جهانی هست که مکانیزم های ویژه ای خواهد داشت و تنها مختص به ایران نخواهد شد. البته باید دید که جنگ تجاری آمریکا و چین به چه سمت و سویی خواهد رفت و مولفه های بسیاری در آن دخیل هستند. مولفه هایی همچون از برگزیت، روسیه، چین و ایالات متحده که می توانند منجر به ایجاد مکانیزم های مالی مشترک بیشتری در دنیا شوند.

نیکولای کوژانوف، شرق شناس، ایران شناس و دانشیار دانشگاه اروپایی در سن پترزبورگ نیز در این زمینه به خبرگزاری اسپوتنیک گفت:

نماینده روسیه : اگر«اینستکس» نتواند تحریم‌های آمریکا را دور بزند، پس به چه درد می‌خورد؟ - اسپوتنیک ایران
اینستکس باید بتواند تحریم های امریکا را دور بزند

اگر روسیه به این مکانیزم بپیوندد ، یک موفقیت بزرگ خواهد بود. با توجه به ارتباط من با کارشناسان و مقامات اروپایی، آنها در خصوص این ایده بسیار با احتیاط رفتار می کنند، به این دلیل که از پیامدهای آن در روابط با آمریکا و همچنین روسیه هراس دارند. به طور مثال اینکه روسیه از آنها درخواستی داشته باشد که مربوط به روابط دو جانبه آنها باشد و ارتباطی با ایران نداشته باشد. این امکان وجود دارد که آنها نمی خواهند چانه زنی کرده و امتیازاتی بدهند.

اینستکس به خودی خود مشکلات بسیاری را تجربه می کند که به روسیه ارتباطی ندارد و این سیستم قادر به حل آن نیست، به طور مثال محدویت استفاده از آن در مسائل بشر دوستانه. برای ایران تجارت نفت، امکان خرید تجهیزات مهم است که در حال حاضر تحت پوشش اینستکس نیست. مشل اصلی مسکو نیز در ارتباط با حجم محدود پیشنهادات به ایران است.

پیوستن روسیه به اینستکس، یک گام مهم است که باعث افزایش پایداری مکانیزم خواهد شد. با این حال پیوستن چین به این سیستم که یک قدرت اقتصادی قوی تر است می تواند مهمتر باشد که می تواند نظر ایران را جلب کرده و هزینه های آنرا برای صادرات به اروپا پرداخت کند.

روسیه از لحاظ سیاسی و اقتصادی می تواتد پیروز باشد، اما اینجا امتیاز سیاسی مهم است، زیرا روسیه عملا علاقه خود را برای نجات ایران از تحریم ها نشان می دهد. این یکی از نقاط ارتباطی با اروپا خواهد بود و می تواند گامی در جهت گرم شدن روابط آنها باشد.

همچنین برای تجارت روسیه مناسب خواهد بود که اکنون نمی تواند به دلیل محدودیت تحریم ها نمی تواند اقداماتی انجام دهد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала