گزارش و تحلیل

آیا روحانی و ترامپ رو در رو می شوند؟

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / آیا روحانی و ترامپ رو در رو می شوند؟
آیا روحانی و ترامپ رو در رو می شوند؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
فرض کنید ایران بار دیگر با امریکا مذاکره کند و این مذاکرات به سرانجام برسد، چه تضمینی برای اجرای نتایج مذاکره جدید وجود دارد!

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آینده ایالات متحده آمریکا در مصاحبه با کانال تلوزیونی بریتانیایی از امکان مذاکرات با رئیس جمهور ایران خبر داد. به گزارش اسپوتنیک به نقل از کانال تلویزیونی ITV))، رئیس جمهور آمریکا، در پاسخ به سوال آمادگی خود برای مذاکره با همتای ایرانی اش گفت، "بله، البته من ترجیح می دهم مذاکرات را انجام دهم." ترامپ در ادامه سخنان خود گفت: "وی (روحانی) اخیرا گفته است که نمی خواهد دیواری را با ایالات متحده بسازد"، در این راستا ترامپ افزود که تنها راه رسیدن به این هدف، عدم دسترسی ایران به سلاح هسته ای است. 

ابراز تمایل ترامپ به مذاکره با روحانی

جناب اقای سید محمد مرندی رئیس دانشکده مطالعات جهان (گروه مطالعات آمریکای شمالی) در خصوص امکان دیدار و مذاکره حسن روحانی و دونالد ترامپ معتقد است: "من فکر می کنم که رئیس جمهور ایران به طور شفاف اعلام نمی دند که تا وقتی که آمریکا به برجام بازنگردد، و به تعهداتش در برجام عمل ننماید و هزینه خساراتی را که وارد کرده است را در این مدت نپردازد، راهی برای گفتگو وجود ندارد.

به نظر من آقای حسن روحانی خیلی شفاف اعلام نمودند، بالاخره آقای ترامپ عقب نشینی های زیادی نموده است و در الفاظ و ادبیاتش این تغییر دیده می شود. این تغییر به این علت است که دونالد ترامپ متوجه شده است که نه ایران را می تواند بی ثبات کند و نه می تواند به ایران حمله نظامی بکند. می داند قدرت نظامی ایران فوق العاده زیاد است و ثبات ایران بسیار زیاد است، اما این عقب نشینی لفظی برای ایران کافی نیست. ترامپ باید به تعهدات دولت امریکا پایبند باشد تا بتوانیم باصطلاح به گام های بعدی فکر نمود.

 دکتر علیرضا رضاخواه، تحلیلگر مسایل بین الملل، کارشناس ارشد در مطالعات آمریکا و استاد دانشگاه در خصوص استقبال ایران از ابراز تمایل جدید دونالد ترامپ جهت مذاکرات با همتای خود حسن روحانی بر این عقیده هست که: "مذاکره کردن یک شرایط طبیعی را طلب می کند، برای مذاکره باید با کسی صحبت نمود که مقدمات این کار را فراهم نموده است، ایران مذاکرات خود را پیش از این انجام داده است. ترامپ اگر ارزشی در فضای بین المللی داشته باشد "هویت حقوقی" او به عنوان رئیس جمهور آمریکا است. 

ایران نیازمند میانجی برای مذاکره با آمریکا نیست - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
ایران نیازمند میانجی برای مذاکره با آمریکا نیست

از آنجا که ترامپ و دولت آمریکا پیش از این در مذاکرات برجام به هیچ یک از تعهدات خود پایبند نبوده است، دلیل دیگری وجود ندارد که دوباره برای این ادم غیرقابل اعتماد و دارای هویت حقوقی عهد شکنی، مذاکره نمود. فرض کنید ایران بار دیگر با امریکا مذاکره کند و این مذاکرات به سرانجام برسد، چه تضمین و تفاوتی بین این دولت که هیچ اعتبار بین المللی ندارد (حتی دولت اقای اوباما که دارای اعتبار بین المللی بود) وجود ندارد. آنها نمی توانند به تعهدات خود پایبند باشند.

انسان های عاقل، در عرصه بین المللی کار عبث انجام نمی دهد، کاری را انجام می دهند که نتیجه بخش باشد. نه آقای ترامپ و نه مشاوران وی، قابل اعتماد نیستند و نشان داده اند که عهد شکن هستند و به تعهدات خود پایبند نیستند.

لذا انگیزه ای برای ایران وجود ندارد، اقای ترامپ به این مذاکره نیاز دارد، زیرا همین که ایران اعلام نماید که حاضر هست با آمریکا یا دولت ترامپ وارد مذاکره شود، اقای ترامپ به عنوان یک شومن و یک انسان ادم عوام فریب تلاش خواهد کرد از این موضوع به عنوان یک دستاورد در سیاست خارجی خود نشان دهد.

تجربه نشان داده است که جمهوری اسلامی ایران عاقل تر از این است که به رقیب خود حتی امتیاز حداقل ترین را بدهد، گام اول برای مذاکره با ایران این است که امریکا نشان بدهد به تعهدات پیشین خود وفادار خواهد بود و تمامی اشتباهات را جبران کند و عذرخواهی کند، تا دلایلی برای ایران وجود داشته باشد. باید دلیل عقلانی برای ایران برای ورد به مذاکرات وجود داشته باشد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала