گزارش و تحلیل

هشدار وزرات بهداشت برای مقابله با تب کریمه

© Sputnik / Vladimir Astapkovich /  مراجعه به بانک تصاویر هشدار وزرات بهداشت برای مقابله با تب کریمه
هشدار وزرات بهداشت برای مقابله با تب کریمه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تب کریمه_کنگو یک بیماری خون ریزی دهنده است که واگیر دار نیز می باشد .

تب کریمه_کنگو یک بیماری خون ریزی دهنده است که واگیر دار نیز می باشد؛ این بیماری با خونریزی و تب شدید همراه است و به گفته ی دکتر محمد مهدی گویا رئیس مرکز بیماری های واگیر وزارت بهداشت در رابطه با شیوع این در سال 1398 در ایران:

از ابتدای سال جاری 12 مورد از این بیماری شناسایی شده 2 مورد منجر به فوت شده و 10ا مورد باقی مانده بهبود کامل پیدا کردند.

دکتر محمد رضا گویا در رابطه با شرایط ابتلا به این بیماری اینگونه بیان کرد که:

ابتلا به این بیماری 3 حالت دارد که حالت اول آن به وسیله ی یک ناقل بیماری مانند کنه است به این صورت که فرد با یک حیوان که مبتلا به این بیماری است در ارتباط باشد و کنه از روی بدن حیوان روی بدن شخص قرار گیرد و بیماری را از طریق گزیدن منتقل کند.

تحریم و انسان های پروانه ای - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
تحریم و انسان های پروانه ای

حالت دوم آن معمولا برای کسانی که حیوان را ذبح می کنند پیش می آید این افراد از طریق خون حیوان، امعا و احشای حیوان و یا ترشحات بدن حیوان آلوده می شوند.

حالت سوم آن هم معمولا در مراکز درمانی رخ می دهد که از شخص آلوده به واسطه ی خون و یا ترشحات بدن فرد به بدن شخص دیگری که سالم است بیماری واگیر پیدا کند.

وی در ادامه افزود:

این بیماری در افراد با علائمی نظیرسردرد، درد عضلات، درد های شکمی، تهوع و استفراغ، بدن درد، علائم زردی و انواع خونریزی های لثه، بینی، مدفوع، ادرار، دستگاه گوارش و… ظاهر می شود.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت و درمان در رابطه با راهکار های پیشگیری از ابتلا به این بیماری بیان کرد:

برای پیشگیری از این بیماری مهمترین نکته پیشگیری برای افرادیست که به صورت مستقیم با دام سر و کار دارند این افراد باید بیشتر از بقیه به اصول بهداشتی توجه کنند و برای نگهداری دام اصول بهداشتی لازم را به شدت رعایت کنند و توجه کنند که کنه از روی بدن دام روی بدن انها قرار نگیرد و آنها را نیش نزند، هنگام ذبح حیوان دقت لازم را داشته باشند، ذبح حیوان در منزل، خیابان و یا هر کجا غیر از کشتار گاه ها احتمال انتقال این بیماری را به شدت افزایش می دهد چرا که این بیماری در حیوان هیچ علائم ظاهری ندارد.

وزارت بهداشت ایران از 31 مورد ابتلا به تب کریمه کنگو خبر داد - اسپوتنیک ایران
وزارت بهداشت ایران از 31 مورد ابتلا به تب کریمه کنگو خبر داد

وی در ادامه افزود:

هنگام ذبح حیوان به شدت باید مراقب بود تا ترشحات بدن حیوان و یا خونش با شخص در تماس نباشد و این نکته قابل ذکر است که انتقال این بیماری از طریق گوشت دام به انسان بسیار آمار پایینی دارد مگر آنکه گوشت یا جگر حیوان به صورت خام یا نیمه پخته مصرف شود که آن هم در شرایط خاصی فرد را مبتلا می کند، بنابر این بیماری تب کریمه_کنگو بیشتر افرادی را که با دام سر و کار دارند تهدید می کند.

دکتر محمد مهدی گویا متذکر شد که این بیماری صرفا در دام مشاهده شده و حیوانات خانگی که افراد از آنها نگهداری می کنند حامل این بیماری نیستند.

دکتر محمد مهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت و درمان جمهوری اسلامی ایران در رابطه با تلاش های ایران برای مهار این بیماری اینگونه توضیح دادند که:

تلاش های بسیاری در جهت شناسایی، قرنتینه و درمان بیماران در ایران صورت گرفته و همچنین با کشور هایی نظیر روسیه هم در این رابطه همکاری داشته ایم و با همتای روسی خود در سازمان جهانی بهداشت در کمیسیونی که در رابطه با این بیماری تحقیق، مطالعه و تصمیم گیری می کند عضو هستیم و به صورت جدی فعالیت می کنیم، ایران به شدت از تعامل و همکاری با دیگر کشور ها در رابطه با جلوگیری از این بیماری استقبال می کند چرا که این موضوع (تب کریمه_کنگو) در تمام جهان مورد توجه است و برای پیشگیری، کنترل و درمان آن تلاش می شود.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала