گزارش و تحلیل

عرب ها برای مقابله با ایران به چقدر اسلحه نیاز دارند؟

© AFP 2023 / WOJTEK RADWANSKI عرب ها برای مقابله با ایران به چقدر اسلحه نیاز دارند؟
عرب ها برای مقابله با ایران به چقدر اسلحه نیاز دارند؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا گفت که واشنگتن برای بازدارندگی ایران 8.1 میلیارد دلار اسلحه به عربستان سعودی، اردن و امارات متحده عربی می فروشد.

اسپوتنیک: پمپئو تاکید کرد که این مقدار اسلحه برای حامیان آمریکا در منطقه ضروری است تا از خود دفاع کرده و از نیروهای مسلح آمریکا در منطقه حمایت نمایند. به منظور تصویب سریع این تصمیم، دولت ایالات متحده، از کنگره دور زده است.

سامانه دفاع موشکی اس - ۴۰۰ و سامانه  MIM-104 Patriot - اسپوتنیک ایران
داده نمایی
سامانه دفاع موشکی اس - ۴۰۰ و سامانه MIM-104 Patriot
بنفشه کینوش، کارشناس در زمینه روابط بین الملل، نویسنده کتاب تحت عنوان "عربستان سعودی و ایران: دوستان یا دشمنان؟" («Saudi Arabia and Iran: Friends or Foes?») می گوید: برای ایران تقریبا روشن نیست که انگیزه دولت ترامپ برای این تصمیمگیری سریع جهت دور زدن کنگره و فروش اسلحه به ارزش 8.1 میلیارد دلار به متحدین عرب آمریکا چه بوده است. عجالتا ایران در نتیجه گیری های خود در مورد این موضوع احتیاط اختیار کرده است. تهران حدس می زند که دولت ترامپ در تلاش است تا بر قابلیت های نظامی متحدین عرب خود در منطقه تکیه کند تا قدرت ایران در آنجا به حد اقل رسانده شود تا مبارزه با آن امکان پذیر شود. اما این هدف هنوز به طور کامل قابل دستیابی نیست چون پتانسیل های تهاجمی و دفاعی ایران بالا است و امکانات دیگر ارتش های منطقه ای محدود است. خطر ایرانی به افزایش فروش اسلحه به کشورهای همسایه عرب کمک می کند و ممکن است ایران را به میز مذاکره برای بحث در مورد برنامه هسته ای آن و نفوذ آن در خاور میانه منجر شود.

اگر ایران در مورد این فرضیه ها حتی جزا حق داشته باشد، مشخص نیست که چگونه محاسبات دولت ترامپ منجر به نتایج مشخصی در بازدارندگی خطر ایرانی و یا تلاش برای سوق دادن ایران به مذاکره با آمریکا از طریق فروش سلاح به متحدین عرب واشنگتن، خواهد شد.

ناوها و کشتی‌های آمریکایی حاضر در خلیج فارس - اسپوتنیک ایران
داده نمایی
کدام کشتی‌های جنگی نیروی دریایی ایالات متحده وارد خلیج فارس شده‌اند؟
تهران تماس های اخیر دولت ترامپ با کره شمالی را با دقت مطالعه می کند تا پاسخ هایی را به برخی سوالات دریافت کند. تنش در روابطشان پیش از آنکه ایالات متحده و کره شمالی تصمیم به انجام مذاکرات مستقیم گرفتند، صورت پذیرفته بود. هر دو طرف توانستند از ادامه تنش جلوگیری کرده و با همدیگر به گفتگو بپردازند، اگرچه نتایج این مذاکرات چندان روشن نیست، دیگر قدرت های بزرگ منطقه ای نیز مانند روسیه، چین و کره جنوبی قادر به مداخله و کاهش تنش بین ایالات متحده و کره شمالی بودند.

این امر به مقامات ایرانی می گوید که رئیس جمهور ترامپ احتمالا می خواهد با تهران صحبت کند. تشدید تنش در روابط بین ایالات متحده و ایران ممکن است به این واقعیت منجر شود که هر دو طرف پشت میز مذاکره بنشینند، اما این کاملا روشن نیست. علاوه بر این، این بدان معنی است که تهران می تواند یک کمی وقتکشی کند تا زمانی که ترامپ فرضا برای مذاکره آماده شود. جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و مجید تخت روانچی، نماینده ایران در سازمان ملل، در این هفته به خبرگزاری ها گفتند که آمادگی ایران برای صحبت با آمریکا هست، اما نه تحت فشار و ارعاب. ایران به وقت اضافی نیاز دارد تا بداند که در مورد کاهش تنش در منطقه می تواند به کمک چه کسانی حساب کند و همچنین بفهمد که انگیزه ترامپ در تصمیمگیری برای فروش اسلحه برای عرب ها چه بوده است. ظریف در عراق است و به هند و پاکستان سفر خواهد کرد. عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران به عمان، کویت و قطر سفر می کند. این کشورها نمی توانند به ایران کمک کنند، مانند قدرت های بزرگ جهان، روسیه و چین که توانستند به کره شمالی برای کاهش تنش ها با ایالات متحده کمک کنند. اما در مجموع، آنها مثلا عمان، کویت، قطر نیروهای منطقه ای اصلی در خلیج فارس هستند، که نظر شان در این مورد یکی است و آنها می گویند که تنش بین آمریکا و ایران باید به زودی کاهش یابد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала