گزارش و تحلیل

ایران؛ تکه ای از پازل تشنج زایی آمریکا برای فرار از ورشکستگی سیاسی

© AP Photo / Sakchai Lalitایران؛ تکه ای از پازل تشنج زایی آمریکا برای فرار از ورشکستگی سیاسی
ایران؛ تکه ای از پازل تشنج زایی آمریکا برای فرار از ورشکستگی سیاسی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
برنامه جدید نظامی آمریکا که توسط پاتریک شاناهان کفیل وزارت دفاع آمریکا مطرح گردید ، اعزام 120 هزار نظامی آمریکایی به خاور میانه را مد نظر دارد.

روزنامه " نیویورک تایمز" اطلاع داد که شاناهان اعلام کرد اعزام 120 هزار نظامی آمریکایی به خاور میانه در صورتی است که ایران ساخت سلاح هسته ای را تسریع بخشیده و یا به نظامیان آمریکایی حمله کند.
سید هادی افقهی کارشناس مسائل خاورمیانه و کشورهای عربی در پاسخ به این سوال که چرا آمریکا این تعداد از نظامیان خود را به منطقه اعزام می کند و نقشه جدید آمریکا برای ترساندن ایران چیست، توضیح داد:
شایعات مربوط به فعالیت های هسته ای ایران و اینکه ایران به دنبال ساخت بمب اتم است، این دقیقا یک جنگ روانی و تحریک افکار عمومی است. این گمانه زنی نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل و جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکاست و ترامپ هم به آنها گوش کرده و از آنها تقلید می کند. آژانس بین المللی هسته ای ناظر توافق با گروه 5+1 بوده و تا کنون هم گزارشات حاکی از پایبندی ایران به توافقات هسته ای است. در همین جا بهانه تراشی و دروغ گویی آنها در مقابل جامعه جهانی آشکار می شود. ایران به چند دلیل به دنبال ساخت بمب اتم نیست: یکی اینکه کشوری که بمب اتم دارد مصون از سقوط و فروپاشی نیست. ثانیا رهبر ایران از نظر شرعی و دینی ساخت بمب اتم را تحریم کرده است. البته نه تنها بمب اتم بلکه سلاح های میکروبی و بیولوژیک و بمب های شیمیایی. از نظر شریعت اسلام حرام شمرده می شوند. مسئله سوم این است که ما حتی می توانستیم در زمان جنگ با صدام می توانستیم بمب اتم بسازیم چرا که کارخانه جات داروسازی زمان شاه طوری توسط آمریکایی ها طراحی شده بودند که بلافاصله اگر لازم شد، خط تولید را عوض کرده و بمب بیولوژیک و شیمیایی بسازند. در زمان حمله شیمیایی صدام به حلبچه ما امکان ساخت بمب شیمیایی داشتیم اما این کار را نکردیم چون حرام بود.
مسئله دیگر جنگ روانی است تا افکار عمومی را به این موضوع منعطف کنند که ایران به دنبال ساخت بمب اتمی است.


این کارشناس خاطر نشان کرد: چرا آمریکا مدام به دنبال هنجارشکنی و ایجاد چالش در منطقه است؟ به نظر من چند هدف عمده وجود دارد. اولا اینکه از تشنج منطقه استفاده کرده و هر زمانی که خواست جنگ را آغاز نماید. جنگ با ایران به مقدمات نیاز دارد و این کارهایش یک مقدمه چینی است. آنها منتظر تسلیم شدن ایران و نشستن پشت میز مذاکره برای یک برجام دیگر و جدید هستند. اگر این لشکر کشی برای ترساندن ایران است، قطعا ایران هیچ ترسی ندارد.
مسئله دوم، پرده برداری از طرح معامله قرن است که قرار شد بعد از ماه رمضان انجام شود. آمریکا و هم پیمانان وی در منطقه فکر می کنند که برای اجرای این سناریو با موانعی جدی روبرو شوند. اولین مانع ایران واقتدارش برای تخریب این معامله است. پس قبل از همه باید ایران را محاصره کرده و تهدید نموده و با مسائل داخلی خود سرگرم نمایند.
مسئله سوم، آمریکا در لبه پرتگاه بازی می کند. آمریکا به سمت جنگ رفته و برمی گردد. مانور می دهد اما از جنگ خبری نیست. قصد آمریکا استفاده از کشورهای حاشیه خلیج فارس است. این لشکرکشی ها برای ترساندن ایران نیست. آمریکا درواقع به این کشورها می فهماند که ایران تهدید و خطر برای منطقه است و ما برای کمک به شما می آییم و این لشکر کشی آمریکا برای شما هزینه دارد. هدف اصلی آمریکا گرفتن پول نفت از این کشورهاست.
اعزام 120 هزار نظامی آمریکا برای مقابله با ایران + داده نمای - اسپوتنیک ایران
داده نمایی
سربازان آمریکایی دیگر در کدام کشورها مستقر هستند؟

آقای افقهی افزود: از طرف ما نیز رهبر ایران گفتند که جنگی نخواهد بود و مذاکره هم نخواهیم کرد. ما ایستادگی می کنیم و دوستان بین المللی ما مانند روسیه، چین، هند و ترکیه کنارمان هستند. ترامپ در حال حاضر به همه طرف شلیک می کند با اتحادیه اروپا، چین ، روسیه و حتی کانادا درگیر است. ایران نیز از این طرح مستثنی نیست و درواقع تکه ای از پازل درگیری ها وتشنج آفرینی های آمریکا برای فرار از ورشکستگی سیاسی است. ترامپ مشکل اقتصادی کشور را با فروش سلاح و باج گرفتن و رشوه گیری از کشورهای حاشیه خلیج فارس است. ایران با سناریوی ترامپ آشنا بوده و روش خنثی سازی آنرا می داند.
خبرنگار اسپوتنیک این سوال را مطرح کرد که برنامه آمریکا برای لشکر کشی به خاورمیانه چه تاثیری در وضعیت کشورهایی چون سوریه، یمن و عراق دارد؟ آقای افقهی در این زمینه توضیح داد:
طرح ترساندن ایران در واقع برای بیرون کشیدن ایران از منطقه است. تروریستی خواندن سپاه پاسداران نیز به دنبال همین نقشه ترساندن ایران است، تا نفوذ و نقش ایران در مسائل منطقه را کم کند. آمریکا می خواهد با این لشکرکشی موازنات منطقه را بهم بریزد. ایران ، یکی از ابرقدرت های منطقه است و هیچ کس جرات نمی کند با ایران وارد جنگ شود. شاید می خواهد نفوذ خود را منطقه گسترش بدهند. ما اطمینان میدهیم که این طرح ترامپ نیز با شکست واجه خواهد شد. به شرط آنکه هم کشورهای منطقه و هم بازیگران بزرگی دنیا چون چین و روسیه یک جبهه متحد تشکیل دهند.


این کارشناس خاتمه میدهد: اگر آمریکا بخواهد حمله کند آیا روسیه، چین و محور مقاومت ساکت خواهند ماند؟ پس این جنگ از پیش شکست خورده است. اما این لشکرکشی ها و انبوه سربازان برای تثبیت موقعیت خود برای ترساندن ایران و گرفتن پول بیشتر از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس است.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала