هشدار اتحادیه اروپا در مورد جدی بودن اقدام برجامى ایران

© AFP 2023 / Emmanuel Dunandهشدار اتحادیه اروپا در مورد جدی بودن اقدام برجامى ایران
هشدار اتحادیه اروپا در مورد جدی بودن اقدام برجامى ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پایگاه اندیشکده شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا اقدام ایران در مورد برجام را کوششی برای حفظ آن خواند و نه پایان آن.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از بامداد، پایگاه اندیشکده شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا (ecfr) گفت: اقدام برجامی جدید ایران کوششی برای حفظ آن است و نه پایان دادن به این قرارداد بزرگ بین المللی؛ اما ایران به این نتیجه رسیده است که تداوم وضعیت فعلی غیرقابل قبول است. ایران در پی فشار بر اروپا و چین است و امیدوار است که آنان برخی اقدامات قابل توجه اقتصادی به نفع حفظ روابط با ایران را صورت بخشند. ایران برای دوره ای صبر استراتژیک پیشه کرد و به قدر کافی در انتظار عمل مشخصی از سوی اروپائیان برای حفظ برجام باقی ماند؛ اما بالاخره با انفعال سیاسی اروپا، ایران صبر استراتژیک را کنار گذارد و کاهش تعهدات برجامی خود را به عنوان بخشی از اقدام استراتژیک جدید خود به نمایش گذارد. از این رو رییس جمهور ایران 18 اردیبهشت ماه از توقف فروش اورانیوم غنی سازی شده و آب سنگین برای مدت 60 روز خبر داد وگفت: اگر آنها در این مدت به جبران بپردازند ما هم به شرایط امروز برمی گردیم ولی اگر در پایان 60 روز به نتیجه ای نرسیم دو اقدام دیگر را در پیش می گیریم.

همچنین شورای عالی امنیت ملی ایران در بیانیه ای خطاب به کشورهای عضو برجام اعلام کرد:که ایران از 18 اردیبهشت 98 برخی اقدامات خود در توافق برجام را متوقف می کند.

حسن روحانی رییس‌جمهور ایران هفته گذشته در واکنش به اقدام آمریکا در خروج از توافق هسته‌ای و بازگرداندن تحریم‌ها، دو گام نخست ایران شامل «توقف فروش اورانیوم غنی‌سازی شده و آب‌سنگین برای 60 روز» را به اعضای برجام اعلام کرد. وی افزود: اگر اروپایی‌ها در این مدت به جبران بپردازند ما نیز به شرایط امروز برمی‌گردیم؛ در غیر این صورت، 2 اقدام دیگر را در پیش می‌گیریم.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала