راه حل دیپلماتیک مسأله ایران؟

© REUTERS / Hannibal Hanschkeآنگلا مرکل صدراعظم آلمان
آنگلا مرکل صدراعظم آلمان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مرکل:اتحادیه اروپا خواهان حل و فصل دیپلماتیک مسأله ایران است.

به گزارش اسپوتنیک،آنگلا مرکل صدراعظم آلمان اعلام کرد که اتحادیه اروپا خواهان حل و فصل دیپلماتیک مسأله ایران است.

مرکل در ادامه افزود:«ما نه بر تشدید اوضاع در رابطه با ایران، بلکه استفاده از روش‌های دیپلماتیک برای رفع این مسأله حساب می کنیم. ما از محدودیت های خود آگاهیم اما شانس ما در اجرایی کردن امکانات مذاکره با ایران به یکپارچگی اتحادیه اروپا در این مسأله وابسته خواهد بود».

ایران در سالگرد خروج آمریکا از «برجام» توقف اجرای بعضی تعهدات خود در برجام را اعلام کرد، از جمله آنچه به ذخایر اورانیوم غنی شده و آب سنگین مربوط می شود. تهران اعلام کرد که موظف نیست این محدودیت ها را رعایت کند.

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران اعلام نمود که 60 روز به کشورهای اروپایی برای انجام مذاکرات مهلت می دهد. این خبر به اطلاع کشورهای فرانسه، بریتانیا، آلمان، چین و روسیه رسانده شد.

ایران در سال 2015 در قالب توافقنامه هسته‌ای وین (برجام) پذیرفت که بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای خود را متوقف کند و طرف دیگر مذاکرات یعنی کشورهای موسوم به 1+5 (شامل5 عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد+آلمان) نیز قبول کردند که در مقابل این اقدام ایران، تحریم‌های وضع‌شده علیه این کشور را لغو کنند.

در تاریخ 8 مه، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا خبر خروج واشنگتن از توافقنامه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را اعلام نمود. این توافقنامه موجب محدودیت در فعالیت های هسته ای ایران و جلوگیری از اقدامات یکجانبه آمریکا و شورای امنیت سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا در تحریم های یک طرفه می باشد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала