ناکامی تلاش های اروپا بدون ترکیه

© AFP 2023 / Adem Altan رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تلاش های اتحادیه اروپا برای حفظ ارزش های خود بدون ترکیه محکوم به شکست است.

به گزارش اسپوتنیک، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در نشست گروه اصلاحات در آنکارا، اعلام نمود:«تلاش های اتحادیه اروپا در رابطه با تأمین ارزش های خود بدون شرکت ترکیه محکوم به شکست است. آنکارا با وجود اقدامات کشورهایی که سعی می کنند ترکیه را از جامعه اروپایی بیرون برانند، برای عضویت در اتحادیه اروپا به تلاش های خود ادامه می دهد. بدون عضویت تمام و کمال ترکیه، تمام تلاش های اتحادیه اروپا برای تأمین و حفظ ارزش های خود محکوم به شکست است. اتحادیه اروپا بیش از آنکه ترکیه به آن احتیاج داشته باشد، به ترکیه نیاز دارد».

به گفته رئیس‌جمهور ترکیه، آنکارا 66 از 72 مفاد مطرح شده از سوی اتحادیه اروپا به عنوان شرایط عضویت را اجرا کرده است از جمله سفر بدون روادید و در آینده نزدیک گامهایی جهت اجرای باقی شرایط  برخواهد داشت. وی افزود موافقت نامه جدید در باره اتحادیه گمرکی بین ترکیه و اتحادیه اروپا فقط پاسخگوی منافع ترکیه نیست بلکه به نفع اتحادیه اروپا نیز می باشد.

ترکیه در سال 1963 موافقتنامه اتحاد با اتحادیه اروپا را به امضا رساند و در سال 1987 تقاضای عضویت در این اتحادیه کرد. اما مذاکرات در باره عضویت ترکیه در سال 2005 آغاز شد و بارها به دلیل بروز اختلافات متتوقف شد. در ماه مارس سال 2016 بروکسل مذاکرات با ترکیه در عوض توافق با ترکیه در خصوص کاهش سیل مهاجران به اروپا را شدت بخشید.

اما روابط ترکیه و اتحادیه اروپا پس از تلاش نافرجام کودتا در کشور در تابستان سال 2016 وخیم شد. بروکسل از واکنش مقامات ترکیه، بازداشت ها و دیگر اقدامات آنکارا انتقاد کرد و مذاکرات در باره فصل جدید عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا را متوقف کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала