هشدار تهران به کشورهایی که می خواهند جایگزین ایران در بازار نفت شوند

© Photo / IRNAعباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران
عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران موضع حکومت‌های عربستان و بحرین را در حمایت از تحریم صادرات نفت جمهوری اسلامی ایران محکوم کرد.


ایران پاسخی قاطع به عربستان خواهد داد - اسپوتنیک ایران
ایران پاسخی قاطع به عربستان خواهد داد
به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم ، سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران موضع حکومت‌های عربستان و بحرین را در حمایت از تحریم صادرات نفت جمهوری اسلامی ایران محکوم کرد و آن را نشانه تبعیت کورکورانه از آمریکا و نادانی آنان نسبت به عواقب این اقدام دانست.
سید عباس موسوی افزود: جمهوری اسلامی ایران به هیچ کشوری اجازه نخواهد داد جایگزین ایران در بازار نفت شود و مسئولیت هرگونه تبعات را متوجه آمریکا و کشورهای مزبور می‌داند. دولت و ملت ایران دشمنی بعضی کشورها را در این شرایط تاریخی هرگز فراموش نخواهد کرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین با اشاره به اعدام دسته‌جمعی 37 نفر از اتباع سعودی، آن را یک اقدام از نوع جاهلیت پیش از اسلام توصیف و بر لزوم برخورد جامعه جهانی با این گونه اقدامات جنون‌آمیز تأکید کرد.
موسوی هشدار داد عربستان سعودی در راستای سیاست فتنه‌انگیزی در منطقه و در سایه حمایت‌های دولت آمریکا دست به این اقدامات می‌زند و لازم است کشورهای منطقه نسبت به تبعات خطرناک این فتنه‌انگیزی‌ها هوشیار باشند.
ماه نوامبر 2018، آمریکا بسته دوم تحریم‌ها علیه ایران را از سر گرفت که شامل تحریم نفت هم می‌شود. این اقدام پس از آن صورت می‌گیرد که دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا به صورت یک‌جانبه‌، خروج از برجام توافق هسته‌ای منعقد شده در سال 2015 را اعلام کرد.
این توافق میان ایران و گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شده بود. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.
اما ترامپ این توافق را «بدترین توافق» می‌داند. دولت کنونی آمریکا بر تهران به منظور محدود کردن برنامه‌های هسته‌ای و موشکی‌اش و تغییر سیاست‌های منطقه‌ای فشار می‌آورد.
در کنار تحریم‌ها، آمریکا معافیت‌هایی شش ماهه به هشت کشور به منظور ادامه خرید نفت از ایران به مدت 6 ماه ارائه داده بود که قرار است اول ماه مه لغو شود. این کشورها عبارتند از چین، هند، ژاپن، کره جنوبی، تایوان، ترکیه، ایتالیا و یونان.

 

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала