آمریکا تهدید ایران را مهمتر از نقش بن‌سلمان در قتل خاشقچی می داند

© AP Photo / Pablo Martinez Monsivaisامریکا تهدید ایران را مهمتر از نقش بن‌سلمان در قتل خاشقچی می داند
امریکا  تهدید ایران را مهمتر از نقش بن‌سلمان در قتل خاشقچی می داند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
داماد و مشاور ارشد رئیس‌جمهور آمریکا می‌گوید جمع‌بندی سرویس‌های اطلاعاتی این کشور مبنی بر نقش ولی‌عهد سعودی در قتل «جمال خاشقچی» را رد نمی‌کند، اما معتقد است که «تهدید ایران» مهمتر است و واشنگتن باید روابط خود با ریاض را حفظ کند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از افکار نیوز، جرد کوشنر، داماد و مشاور ارشد «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا که بر اساس گزارش‌ها رابطه بسیار نزدیکی با «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی دارد، می‌گوید مقابله با «تهدید ایران» از مسئله قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد عربستانی مهمتر است.
کوشنر که روز سه‌شنبه در نشستی یه میزبانی نشریه «تایم» صحبت می‌کرد، در پاسخ به سؤالی در مورد جمع‌بندی جامعه اطلاعاتی آمریکا مبنی بر نقش‌آفرینی بن سلمان در قتل خاشقچی و اینکه آیا او این ارزیابی را رد می‌کند، گفت: «نه، من توصیه‌های سرویس‌های اطلاعاتی ایالات متحده را رد نمی‌کنم و در عین حال درباره مسائل اطلاعاتی هم صحبت نمی‌کنم».
او با اشاره به سفر سال ۲۰۱۷ ترامپ به عربستان سعودی، آن سفر را «بسیار مهم» توصیف کرد و گفت طرفین در این سفر چهار اولویت امنیتی در منطقه را مشخص کرده‌اند: «یکی از این اولویت‌ها مقابله با ایران بود و فکر می‌کنم کاری که ما کرده‌ایم، این بود که با متحدان خود همفکری کردیم که چطور باید ستیزه‌جویی ایران را به عقب بازگردانیم. به هر کجای خاورمیانه که نگاه می‌کنید، تروریسم را می‌بینید. چه حزب‌الله، چه حوثی‌ها، چه حماس، همه آن‌ها تحت پشتیبانی ایران هستند و دارند برای بی‌ثبات کردن منطقه تلاش می‌کنند و شعار «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» می‌دهند.»
عربستان سعودی از تحریم های آمریکا علیه نفت ایران استقبال کرد - اسپوتنیک ایران
عربستان سعودی از تحریم های آمریکا علیه نفت ایران استقبال کرد
«شکست داعش»، «شکست ایدئولوژی افراط‌گرایانه» و «روند صلح اسرائیلی-فلسطینی» سه اولویت دیگری است که به گفته کوشنر در سفر ترامپ به عربستان مورد بحث قرار گرفته است.
مهر ماه سال گذشته خاشقچی که از منتقدان رژیم سعودی بود و از چند ماه پیش به تبعید رفته بود، برای انجام برخی امور اداری به کنسولگری سعودی در استانبول رفت، اما دیگر هرگز زنده از این ساختمان خارج نشد. بعدها گزارش‌های رسانه‌ای و اعتراف رژیم سعودی مشخص کرد که خاشقچی توسط یک تیم ترور کشته و تکه تکه شده است.
روابط امریکا و ایران پس از به قدرت رسیدن دونالد ترامپ تیره تر شده است. رئیس جمهور امریکا ایران را به برهم زدن ثبات در منطقه و حمایت از تروریسم جهانی متهم می کنند. رهبران ایران در پاسخ ضمن رد این اتهامات قول داده اند در برابر فشار واشنگتن تسلیم نشده و به دنبال کردن خط مشی سیاسی مستقل خود ادامه دهند.
موج دوم تحریم های آمریکا که صادرات نفت را نیز شامل می شود از پنجم نوامبر اجرایی شد. برایان هوک نماینده ویژه آمریکا در امور ایران هشدار داد، کسانی که بخواهند مکانیزم محدودیت های علیه ایران را دور بزنند ، بلافاصله تحریم خواهند شد. واشنگتن قصد دارد اقداماتی را علیه کشورهایی که با ایران همکاری می کنند صورت دهد و کشورهایی را که به خرید نفت از ایران ادامه می‌دهند مجازات کند. دیرتر آمریکا معافیت هایی را به هشت کشور از اجرای تحریم ایران داد اما قرار است این معافیت ها از اول ماه مه لغو شود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала