گزارش و تحلیل

آیا احتمال وقوع درگیری نظامی بین ایران و آمریکا وجود دارد؟

© Wikipedia / MrInfo2012آیا احتمال تشدید درگیری نظامی بین ایران و آمریکا وجود دارد؟
آیا احتمال تشدید درگیری نظامی بین ایران و آمریکا وجود دارد؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اقدام ایران در قبال آمریکا و قراردادن نام سنتکام در فهرست سازمانهای تروریستی، پاسخی متقابل بوده است.
حشمت‌الله فلاحت پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای ایران، از تهیه طرحی دوفوریتی در مجلس خبر داد که بر مبنای آن، درصورتی‌که آمریکا نام سپاه پاسداران را در فهرست گروه‌های تروریستی بگنجاند، ایران نیز ارتش آمریکا را تروریستی اعلام خواهد کرد. قرار است این طرح پس از امضای نمایندگان تقدیم هیئت رئیسه شود. 
هر اقدام آمریکا علیه سپاه، اقدام ایران علیه سنت کام را در پی دارد - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
هر اقدام آمریکا علیه سپاه، اقدام ایران علیه سنت کام را در پی دارد
آقای حسن هانی‌زاده، تحلیلگر سیاسی و رسانه ای ارشد و کارشناس مسایل خاور میانه و جهان عرب، سردبیر پیشین خبرگزاری مهر نیوز در گفتگو با اسپوتنیک در خصوص اقدام متقابل ایران در قرار دادن نام نیروهای مسلح آمریکا در فهرست تروریستی و خطرات این اقدام آمریکا در منطقه صحبت نمود. 
اقدام ایران در قراردادن نیروهای مسلح آمریکا در فهرست نیروهای تروریستی، با چه اهدافی صورت گرفته است؟ 
اقدام اخیر ترامپ در قراردادن نام سپاه پاسداران در لیست سازمان های تروریستی، با قوانین بین المللی مغایرت دارد، زیرا ماده های 150 و 151 از قانون اساسی ایران صراحتا، بر سپاه پاسداران به عنوان یک نیروی نظامی منضبط و مدافع ارزشهای انقلاب اسلامی تاکید دارد. لذا قراردادن این مجموعه نظامی اسلامی و مردمی در لیست سازمان های تروریستی نشان می دهد که ترامپ تلاش دارد تا نیروهای نظامی و ایران را منزوی نماید. 
ایران نیز طبیعتا در اقدامی متقابل قانونی را در مجلس شورای اسلامی تصویب کرد که به موجب آن تمام نیروهای نظامی آمریکا در منطقه موسوم به سنتکام را به عنوان نیروهای طرفدار و حامی گروهک های تروریستی قرار داده است. لذا اقدام متقابل ایران به تدریج صورت خواهد گرفت، اگر آمریکا دست به عملیاتی علیه ایران بزند، قطعا ایران راه کارهایی علیه آمریکا در اختیار دارد و به موقع این اقدام خود را انجام خواهد داد. 
مجلس شورای اسلامی - اسپوتنیک ایران
طرح تقویت جایگاه سپاه مقابل آمریکا
لذا به نظر می رسد که اقدام امریکا و رئیس جمهور این کشور یک رفتار نمادین است که خیلی موثر نخواهد بود. اما اگر رئیسس جمهور آمریکا بخواهد به صورت عملی اقدامی کند، طبیعتا ایران تمام منافع آمریکا در منطقه و حامیان این کشور را با اقدام متقابل تحت تاثیر قرار خواهد داد. 
آیا با این اقدام ایران، احتمال تشدید درگیری نظامی بین ایران و آمریکا وجود دارد؟ 
اگر آمریکا پا را فراتر بگذارد و ایده خود را عملیاتی کند، طبیعتا این اقدام رخ خواهد داد، ایران در حال حاضر تلاش می کند تا با همکاری همپیمانانش در منطقه، از فشارهای آمریکا بکاهد. اما اقدام دیگر آمریکا در تحریم صادرات نفت ایران ممکن است شرایط خاصی را در منطقه ایجاد کند و ایران ناچار شود تنگه هرمز را بر روی کشتی های خارجی ببندد و این مطمئنا پیامدهایی را خواهد داشت و منطقه دچار آشوب خواهد شد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала