گزارش و تحلیل

واهمه آمریکا از سپاه پاسداران

© AP Photo / Ebrahim Norooziسپاه پاسداران ایران
سپاه پاسداران ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
عزم دولت ترامپ برای وارد کردن نام سپاه در فهرست سازمان تروریستی گویای شکست همه جانبه آمریکاست.

روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی از عزم دولت دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا برای وارد کردن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در فهرست موسوم به «گروه‌های تروریستی خارجی» در راستای اعمال فشار حداکثری بر ایران خبر داد که واکنش متقابلی را در پی داشت.

اسپوتنیک با آقای حسن شمشادی کارشناس مسائل خاورمیانه در این خصوص به گفتگو نشست.

پرسش: آیا ایران نیز ارتش آمریکا را در فهرست سازمان های تروریستی وارد خواهد کرد؟

پاسخ: طبیعتا اگر چنین مسأله ای پیش بیاید و این احتمالی که مسئولان آمریکایی مطرح کردند انجام بشود، باید انتظار متقابلی را از درون حاکمیت جمهوری اسلامی ایران، از دولت، مجلس، قوه قضایه، نیروهای مسلح و مردم داشته باشند که ارتش آمریکا را جزو سازمان های تروریستی معرفی بکنند و همچون داعش با آنها در منطقه مقابله بکنند.

پرسش: در صورت انجام اینکار اوضاع در خاورمیانه چه تغییری خواهد کرد؟

پاسخ: در اصل من تصورم این است که روی فشار های همه ساله و همیشگی و مداوم آمریکا به جمهوری اسلامی ایران، این احتمال را مطرح کرده اند و دارند عملا تست می زنند که ببینند واکنش ها چه خواهد بود و حتی اگر فرض را بر این بگیریم که این احتمال قطعی بشود و آمریکا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را که یک سازمان متشکل نظامی است در فهرست تروریستی و سازمان های تروریستی ببرد، طبیعتا انتظار مقابله به مثل باید داشته باشد. باضافه اینکه وقتی آمریکا یک نهاد نظامی و سازمان نظامی در کشوری را سازمان تروریستی معرفی می کند، طبیعتا بعد از آن، اگر با آنها در پهنه عراق، در سوریه، در خلیج فارس، در هر کجای دیگر درگیر بشود و بخواهد تلفاتی به سپاه پاسداران وارد بکند، در قالب همان قانونی که گفتیم و می آید سپاه پاسداران را تروریستی معرفی می کند و می گوید که ما با یک گروه و سازمان تروریستی مقابله کردیم، اگر این احتمال قطعی بشود و به واقعیت برسد، طبیعتا شرایط را برای آمریکایی ها در منطقه غرب آسیا بسیار بسیار سخت خواهد کرد و اینگونه دیگر نخواهد بود که نیروهای آمریکایی براحتی بتوانند در کشورهای منطقه و در خلیج فارس تردد کنند و هر بار که دلشان خواست به نیروهای نظامی جمهوری اسلامی ایران آسیب بزنند و بعد بیایند بگویند که ما در چارچوب همان قانون «مقابله با سازمان های تروریستی» این کار را کردیم و انتظار واکنش متقابل و عکس العمل را هم نداشته باشند. طبیعتا جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در 40 سال گذشته نشان دادند که بهیچ وجه و در هیچ شرایطی آنگونه نیست که ضربه ای به آن ها وارد بشود، بایستند و تماشا بکنند و ضربه متقابل و یا سنگین تری را به دشمن خود وارد نکنند. اگر آمریکایی ها آنقدر حماقت بخرج بدهند که سپاه پاسداران را جزو سازمان تروریستی جهان معرفی بکنند و بعد حماقت بزرگتری را مرتکب بشوند که با آنها در هر جایی درگیر بشوند طبیعتا باید تاوان اشتباهات و حماقت های خود را بپردازند و آنوقت برای دولت آمریکا و مردم آمریکایی هزینه بسیار بسیار سخت خواهد بود.

رویارویی ایران و عراق با آمریکا - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
رویارویی ایران و عراق با آمریکا

پرسش: آیا این اقدام آمریکا و روشی که در پیش گرفته است در رابطه با منافع ژئوپلیتیکی است یا در جهت انحراف توجه اروپا و کشورهای آسیایی از اوضاع در داخل خود آمریکا سمتگیری شده است؟

پاسخ: من فرض دوم شما را قرین به یقین بیشتر می دانم. باضافه اینکه در نظر بگیرید چند ماه پیش رئیس جمهور آمریکا که خودش را ابر قدرت می داند، شبانه با یک هواپیمای نظامی می آید و در یک پایگاه آمریکایی می نشیند و می گوید ما 7 تریلیون دلار در اینجا هزینه کردیم اما هنوز هم نمی توانیم در یک روز روشن بیائیم و در یک کشوری بنشینیم، اما در مقابل جمهوری اسلامی ایران ، فرماندهان سپاه، سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه براحتی در هر کشوری در خاورمیانه که می خواهند علیرغم تهدیدات مستقیمی که از سازمان های جاسوسی و رژیم اسرائیل دارند، تردد می کنند، در روز روشن فیلم می گیرند و منتشر می کنند، صحبت میکنند، در عملیات های مختلف شرکت می کنند. آمریکا خودش اعتراف کرده است که با وجود همه هزینه هایی که در منطقه کرده شکست خورده است. اما شاید با یک هزارم این مبلغی که آمریکا در منطقه هزینه کرده، جمهوری اسلامی ایران در منطقه حضور داشته است و هم اکنون جمهوری اسلامی ایران است که حرف اول را در غرب آسیا و همان خاورمیانه می زند و این امر برای آمریکا بسیار بسیار سخت و مشکل است و احساس حقارت را به دولتمردان آمریکا میدهد و شاید برای آنها سخت باشد که بتوانند متحدان خود را همچنان در کنار خودشان نگه دارند. طبیعتا دولتمردان آمریکا مشکلات زیادی هم دارند چه در عرصه منطقه و چه در عرصه های داخلی که این قصه ای که پیش آمده و احتمالی که مطرح کرده اند یکی از راهکارها برای برون رفت از مشکلات عدیده ای است که داشتند و دارند.

اسپوتنیک در این خصوص همچنین از آقای سید هادی افقهی کارشناس مسائل خاورمیانه و کشورهای عربی نظرخواهی کرد.

پرسش: آیا پاسخ ایران در رابطه با طرح آمریکا مقابله به مثل خواهد بود؟

پاسخ: آمریکا خودش دست به یک اقدام یکجانبه زده است و این اقدام قابل قبول جامعه جهانی و جامعه بین الملل نیست. چون هیچ کشوری حق ندارد، ارتش کشور دیگر را تروریست بنامد. این برخلاف مقررات بین المللی است. ولی اگر خواست خودش، در درون خودش،برای خودش الزام آور باشد، طبعا آمریکا می تواند اینکار را بکند. ایران هم متقابلا می تواند در درون خودش و نه در سطح بین الملل به عنوان حق دفاع از خود اعلام بکند که ارتش آمریکا و نیروهای آمریکایی درهمه نقاط جهان، هر جا که هستند «تروریست» هستند و مشخص است که برخورد با تروریست چگونه خواهد بود.

مطلب دیگر این است که اصل اقدام آمریکا در راستای برخورد تأثیری و جنگ روانی و جنگ کلامی و سایبری است و نهایتا ممکن است منجر به جنگ نظامی هم بشود، در اینصورت ایران و نیروهای مسلح آن همانگونه که ژنرال جعفری فرمانده کل سپاه اعلام کرد، اگر آمریکا رسما اعلام بکند که سپاه پاسداران، یک نیروی قانونی و جزو نظام جمهوری اسلامی، سپاه تروریست است، بلافاصله مجلس شورای اسلامی اقدام مقابله به مثل خواهد کرد که حق مشروع، قانونی و حقوقی آن است.

جلوگیری سپاه از صید ترال در خلیج فارس - اسپوتنیک ایران
جلوگیری سپاه از صید ترال در خلیج فارس

بنابراین اگر آمریکا بصورت انفرادی اینکار را بکند، ایران هم حق دارد بصورت انفرادی اعلام بکند که نیروهای مسلح آمریکا هر جا که هستند از نظر ما تروریست هستند و مشخص شده است که با تروریست چگونه برخورد خواهد شد.

پرسش: آیا این اقدام آمریکا به دلیل هراس آمریکا از موفقیت های ایران در جنگ با داعش در سوریه و عراق و مناطق دیگر است؟

پاسخ: سپاه هم در عراق حضور فعالی داشته و هم اکنون در سوریه، در کنار ارتش سوریه و حزب الله و دیگر نیروهای هم ردیف شکست های سنگین و ضربات دردناکی را بر پیکره تروریسم در سوریه وارد کرده اند. الان ارتش سوریه و نیروهای هم ردیف آن، به مرز جولان و فلسطین اشغالی رسیده اند. بنابراین هم آمریکا و هم اسرائیل از این نگران هستند. سپاه پاسداران به دعوت دو کشور به عنوان مستشاری حضور دارد، طرح های آمریکا که حمایت از تروریست است و می خواهند رژیم ها در سوریه و عراق را دگرگون کنند و رژیم های طرفدار خودشان را سرکار بیاورند شکست خورده است.

حال این طرح که شکست پذیرفته به آینده آنها نمی نگرد به آینده وضعیت سپاه پاسداران و به آینده نقش جمهوری اسلامی ایران درمنطقه، هم در عراق و هم در سوریه، بنابراین اگر این تهدید را انجام بدهد برای تأمین امنیت رژیم صهیونیستی از یکسو و برای تشدید بحران با ایران است.

شایان ذکر است که آمریکا چندی است که ایران را تحریم می کند، از 40 سال قبل تحریم می کرد ولی بعد از آمدن آقای ترامپ بر سر کار، برخوردها خیلی تندتر و خشن تر شد. خیلی رویکرد تشنج آفرینی و چالش آفرینی را پیش رو گرفته است. آمریکا بصورت انفرادی از برجام خارج شد و دو مرحله تحریم های تشدید شونده را به ما تحمیل کرد. البته جامعه جهانی خوشبختانه کنار ایران است، حداقل در مورد پرونده هسته ای و در مورد اینکه سپاه پاسداران به هرجهت یک ارتش نیروی مسلح است. آقای ترامپ طبق کدام قانون و مقررات و معاهدات بین المللی که مورد مقبولیت عامه جامعه بین المللی است، طبق کدام یکی از این ضوابط به خود اجازه داده است که نیروی مسلح کشور را تروریست اعلام بکند؟

جالب آن است که خود آمریکا اعمال تروریستی انجام می دهد مثل بمباران هیروشیما و ناکازاکی با بمب اتم و در روز روشن بر طبق فیلم های موجود، از داعش حمایت کرده است و خودش داعش را بوجود آورده است. طبق گفته آقای اوباما، ترامپ به خانم کلینتون در زمان بحث انتخاباتی گفت که شما باید محاکمه بشوید زیرا در اینکار دخیل بوده اید. و همین الان، خود آقای ترامپ دارد از داعش در مرز سوریه و عراق حمایت و بازتولید می کند و می خواهد آنها را در منطقه تقویت کرده و به جان مردم بیاندازد. این آمریکایی که خودش هم عملیات تروریستی انجام داده و جنایتهایی در ویتنام و به جاهای دیگر در افغانستان و در عراق بدون مجوز قانونی حمله کرد و ارتش را منحل کرد، این آمریکا می گوید که سپاه پاسداران تروریست است. هدف آقای ترامپ اگر صرفا ایجاد جنگ روانی و در واقع ایجاد ترس و هراس در داخل ایران است، ما از این حرف ها نمی ترسیم و پاسخ آن را هم ژنرال جعفری داده است ولی اگر اقدام رسمی شود، قطعا پارلمان ایران، وزارت امور خارجه ایران، نیروهای مسلح ایران پاسخ خواهند داد و اگر خدای نکرده خواست حماقتی مرتکب بشود و بخواهد اقدام عملی بکند، انوقت دیگر داستان فرق خواهد کرد و قطعا هر اقدامی، همانگونه که آقای ژنرال جعفری اظهار داشت، اگر امنیت ما به خطر بیفتد قطعا امنیت آمریکا در منطقه را با خطر مواجه می کنیم.

صادق آملی لاریجانی - اسپوتنیک ایران
بسته شدن کارخانه ها در ایران ضد امنیت ملی کشور است

پرسش: در صورت اجرایی شدن اقدام آمریکا، اوضاع در خاورمیانه تغییر خواهد کرد؟

پاسخ: قطعا کشورها واکنشی نشان خواهند داد. قطعا در جنگ و همانطور که می گویند«در دعوا حلوا پخش نمی کنند». هرگونه عملیات بحران آفرینی توسط آمریکا بر علیه ایران، بر علیه محور مقاومت در منطقه خاورمیانه منجر به تشنج اوضاع خواهد شد و تمام کشورها تحت تأثیر قرار خواهند گرفت. اگر جنگی رخ بدهد، هیچ کشوری در امان نخواهد ماند، چه کشورهایی که در محور مقاومت و در کنار ایران هستند و چه کشورهایی که زیر چتر آمریکا هستند، مثل عربستان سعودی و امارات و بحرین و غیره. اگر آمریکا از پایگاه های موجود در کشورهای خلیج فارس برای حمله به ما استفاده بکند، قطعا پایگاه ها در این کشورها بی درنگ مورد حمله قرار خواهند گرفت. زیرا این حق دفاع است، این امر مسلم، حقوقی و مشروع و قانونی بین الملل است که از هر طرف که به شما شلیک شد شما حق دارید به آن طرف شلیک بکنید.

شایان ذکر است که چند سال پیش تفنگداران دریایی آمریکا حال بصورت عمدی یا اشتباه وقتی وارد آب های اقلیمی ایران در نزدیکی جزیره فارس شدند بی درنگ دستگیر شدند و دست بسته داخل خاک ایران برده شدند. از آنها پذیرایی کردیم و گفتیم اینها زندانی و محاکمه بشوند، ولی چون در هنگامه مذاکرات هسته ای بود و یکی دو تا کشور وساطت کردند که آنها اشتباهی وارد شدند، آزاد شدند. بهرجهت به آمریکا نشان دادیم که تجاوز به خاک ما و آبراه های ما شوخی و قابل تحمل نیست و ما برخورد خواهیم کرد.

آمریکا خود می داند که بحث حمله به ایران و یا هرنقطه ای از ایران مثل تجاوز به افغانستان یاعراق نیست که مردم بخواهند سکوت بکنند و دولت بخواهد مماشات بکند، نخیر! ایران یک کشور مستقل است و با هیچ کشوری جنگ ندارد، ولی اگر به آن حمله بشود قطعا دفاع جانانه ای خواهیم کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала