رهبر ایران، از بغداد خواست تا اقداماتی را برای خروج آمریکایی ها انجام دهد

© AP Photo / Office of the Iranian Supreme Leaderرهبر ایران، از بغداد خواست تا اقداماتی را برای خروج آمریکایی ها انجام دهد
رهبر ایران، از بغداد خواست تا اقداماتی را برای خروج آمریکایی ها انجام دهد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رهبر ایران روابط ایران و عراق را فراتر از روابط دو کشور دانست و دولت عراق را برای خروج آمریکایی ها از این کشور ترغیب کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از سایت رهبر ایران، آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر ایران در دیدار با عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق و هیئت همراه وی گفت: روابط ایران و عراق فراتر از روابط دو کشور همسایه است و دولت و ملت ایران، پیشرفت و سعادت عراق را به نفع خود می‌دانند، اما آمریکایی‌ها برخلاف اظهارات لفظی خود، دموکراسی و مجموعه‌ی فعالان سیاسی کنونیِ عراق را به ضرر خود می‌دانند و بر همین اساس، دولت عراق باید کاری کند که نظامیان آمریکایی هرچه زودتر از عراق خارج شوند.

رهبر ایران افزود: از جمله ظرفیت‌های انسانی عراق، جوانان این کشور هستند که در قضیه‌ی مقابله با فتنه‌ی داعش، امتحان خوب و تحسین‌برانگیزی دادند و آنچه اتفاق افتاد حادثه‌ای تاریخی بود. آمریکایی‌ها در همان اوایل حضور در عراق، تعداد زیادی از دانشمندان این کشور را به قتل رساندند زیرا آن‌ها اهمیت این ثروت مهم را می‌دانستند. آمریکایی‌ها و دنباله‌های آن‌ها در منطقه، با تبدیل شدن عراق با چارچوب دموکراسی فعلی و شخصیت‌ها و جریان کنونیِ در رأس کار، مخالفند و آن را به ضرر منافع خود می‌دانند. دولت و مجلس عراق و مجموعه‌ی فعالان سیاسی کنونی در این کشور برای آمریکایی‌ها نامطلوب هستند و بر همین اساس آن‌ها برای خارج کردن این مجموعه از صحنه‌ی سیاست عراق طراحی می‌کنند.

رهبر ایران با تأکید بر اینکه اظهارات لفظی آمریکایی‌ها و سعودی‌ها درباره‌ی عراق با نیات درونی آن‌ها متفاوت است، خاطرنشان کرد: آن‌ها در مقطعی که داعش، موصل را اشغال کرد، برای آن‌ها پول و سلاح و تجهیزات ارسال می‌کردند و اکنون که عراق بر داعش غلبه پیدا کرده است، اظهار دوستی می‌کنند.

رهبر ایران حضور نظامیان آمریکایی در کشورهای منطقه را به ضرر کشورها و ملت‌های منطقه دانستند و خطاب به نخست‌وزیر عراق تأکید کرد: باید کاری کنید که آمریکایی‌ها هرچه زودتر نظامیان خود را از عراق خارج کنند زیرا آن‌ها در هر کشوری که برای مدت طولانی حضور نظامی داشته‌اند، روند بیرون راندن آن‌ها دچار مشکل شده است. آن‌ها به‌دنبال حضور و منافع بلندمدت و تشکیل دولتی همچون دولت‌های نظامی در اوایل اشغال عراق هستند.

در این دیدار که حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران نیز حضور داشت، عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر عراق ضمن ابراز خرسندی فراوان از دیدار با رهبر ایران گفت: نظام جمهوری اسلامی و ملت ایران همواره در شرایط سخت در کنار دولت و ملت عراق بوده است که آخرین مورد آن، غلبه‌ی عراق بر داعش، با حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران بوده است.

آقای عادل عبدالمهدی در پایان تأکید کرد: روابط عراق با جمهوری اسلامی ایران روابط ویژه‌ای است و ما اعلام کرده‌ایم که هیچ‌گاه به تحریم‌های آمریکا بر ضد ایران نخواهیم پیوست.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала