نقش بانک مرکزی ایران در خنثی کردن نقشه آمریکایی ها در فروردین ۹۸

© Sputnik / Pouya Mamaghani عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران
عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آمریکایی ها درکنار فشارهای واقعی به ایران به دنبال بهره برداری از شرایط روانی برای منحرف کردن اذهان مردم و سوق دادن آنها به سمت فعالیتهای سوداگرانه در بازار ارز هستند که بانک مرکزی ایران با نقشه ارزی موثر می تواند این ابزار را از دست دشمنان کشور بگیرد.
نرخ ارز در ایران واقعی نیست - اسپوتنیک ایران
نرخ ارز در ایران واقعی نیست
به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم ، بازار ارز اگرچه در میانه سال 97 روزهای پرتنش و سختی را پشت سرگذاشت اما به مرور با نقش آفرینی مثبت سیاست گذاران بانک مرکزی و برخلاف ادعاهای پرطمطراق و همیشگی مدافعان آزادسازی که رهاکردن بازار را شرط به تعادل رسیدن بازار ارز می دانستند عملا آنچه به ثبات نسبی بازار ارز کمک کرد مداخله هدفمند و موثر بانک مرکزی در بازار بود. علت هم کاملا مشخص است.بازار ارز (اگر بپذیریم بازار به معنای متداول در باره آن صدق می کند) یک بازار انحصاری است که دولت عرضه کننده اصلی ارز است و قطعا در چنین بازاری منفعل کردن بانک مرکزی تیر خلاصی است به بانک مرکزی که متاسفانه در دوران مدیریت ولی الله سیف در بانک مرکزی این خطای راهبری رخ داد و بازار ارز به شدت دچار تلاطم گشت.
در فروردین ماه 98 هم به رغم تمام تلاش های آمریکایی ها برای اثرگذاری روانی بر بازار خوشبختانه حضور موثر بانک مرکزی در بازار به اشکالی مانند فعالیت مداوم صرافی های بانکی حتی در تعطیلات نوروز و حضور میدانی رییس کل بانک مرکزی در میان مردم در نوروز عملا این سیگنال را به بازار مخابره کرد که بانک مرکزی آماده مداخله در بازار ارز برای کنترل نوسانات غیر ضروری است.
نکته مهم دیگر که در این ایام مانع از بهره برداری روانی آمریکایی ها گشت برنامه ریزی ماه های گذشته در خصوص انتقال ثقل و گرانیگاه ارزی کشور از بازارهای نامطمئنی چون دوبی به سایر بازارها و فعال کردن توافقات دوجانبه خصوصا مبادلات دیناری بین ایران و عراق بود که فشارهای بالایی از تقاضا را از دوش بازار ارز برداشت. به این مساله شتاب گرفتن عرضه ارز پتروشیمی ها را هم باید اضافه کرد که بخشی از خلا بازار را جبران کرد.
با چنین فضایی که اقتصاد وارد سال 98 شده انتظار می رود بانک مرکزی به رغم همه دشواری ها حضور موثر خود را در بازار ارز از طریق مداخله هدفمند و موثر و به هنگام حفظ کند و صرافی های بانکی را که می توانند نقش موثری در بازار سازی داشته باشند همچنان فعال نگه دارد.یادآور می شود روابط امریکا و ایران پس از به قدرت رسیدن دونالد ترامپ تیره تر شده است. رئیس جمهور امریکا ایران را به برهم زدن ثبات در منطقه و حمایت از تروریسم جهانی متهم می کنند. رهبران ایران در پاسخ ضمن رد این اتهامات قول داده اند در برابر فشار واشنگتن تسلیم نشده و به دنبال کردن خط مشی سیاسی مستقل خود ادامه دهند.
هشتم ماه مه سال گذشته ترامپ اعلام کرد که از توافق هسته ای برجام با تهران خارج می شود و نه فقط تحریم های قبلی را باز می گرداند بلکه تحریم های جدید علیه تهران را نیز اعمال خواهد کرد.

 

 

 

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала