سیاست پولی بانک مرکزی ایران برای خروج از رکود اقتصادی

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / سیاست پولی بانک مرکزی ایران برای خروج از رکود اقتصادی
سیاست پولی بانک مرکزی ایران برای خروج از رکود اقتصادی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رئیس بانک مرکزی ایران تغییر ترکیب کمیت‌های پولی را سیاست مناسبی برای پرهیز از رکود می‌داند.

به گزارش اسپوتنیک، عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران سیاست پولی مناسب در شرایط فعلی ایران را تغییر ترکیب کمیت‌های پولی برای پرهیز از رکود و حرکت به‌سمت رونق تولید می‌داند.

پیام رئیس کل بانک مرکزی ایران به سیل زدگان - اسپوتنیک ایران
پیام رئیس کل بانک مرکزی ایران به سیل زدگان

همتی در حساب اینستاگرامی خود نوشت: در بحث هدایت نقدینگی دو نکته مهم وجود دارد؛ نکته اول مفهوم نقدینگی است: بخش عمده‌ای از حجم نقدینگی هم‌اکنون تبدیل به تسهیلات، اعم از تولیدی یا غیر آن شده و یا توسط خود بانک‌ها، تبدیل به انواع دیگری از دارایی شده است که بخش عمده آنها، هم‌راستا با تأمین هدف بهینه اجتماعی نبوده و اصلاح آنها ضرورت دارد.
رئیس کل بانک مرکزی ایران در ادامه می‌نویسد: نکته دوم اینکه: نقدینگی در بخش‌هایی متمرکز می‌شود که بیشترین بازدهی (خالص از ریسک) را داشته باشد، لذا، برای هدایت نقدینگی به‌سمت تولید، باید بازدهی بخش تولید، از طریق بهبود فضای کسب‌وکار، کاهش هزینه‌های تولید، بالا رفتن قدرت خرید مردم برای تقاضا و رشد صادرات، افزایش یابد تا انگیزه لازم برای سرمایه گذاری منتج به رونق تولید، ایجاد بشود.
وی همچنین در انتها افزود: با توجه به ریشه شوک تورمی اخیر، بانک مرکزی درکنار سیاست مرتبط با نرخ ارز، سیاست پولی مناسب در شرایط فعلی را تغییر ترکیب کمیت‌های پولی برای پرهیز از رکود و حرکت به‌سمت رونق تولید می‌داند، تا با افزایش عرضه از فشار تورمی کاسته شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала