تردید آمریکا در فروش فناوری های هسته ای به عربستان

© AP Photo / Hassan Ammarتردید آمریکا ر فروش فناوری های هسته ای به عربستان
تردید آمریکا ر فروش فناوری های هسته ای به عربستان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کنگره آمریکا، پمپئو را به دلیل ارائه فناوری هسته ای به عربستان مورد انتقاد قرار داد.

به گزارش اسپتنیک به نقل از خبرگزاری آنادولی، در روز 28 مارس مجلس نمایندگان ایالات متحده برنامه های وزیر امور خارجه امریکا "مایک پومپئو" را برای حمایت از ارسال برنامه فناوری هسته ای به عربستان سعودی مورد انتقاد قرار داد.

برد شرمن، عضو کنگره گفت: "اگر شما نمی توانید به یک رژیم مسلح تا استخوان اعتماد داشته باشد، پس باید زمانی که دارای سلاح هسته ای است به آن اعتماد داشته باشید." 

پیشبرد طرح انتقال فناوری هسته‌ای به عربستان از سوی آمریکا - اسپوتنیک ایران
پیشبرد طرح انتقال فناوری هسته‌ای به عربستان از سوی آمریکا

وی همچنین تأکید کرد که محمد بن سلیمان، پادشاه عربستان سعودی، با وجود پشتیبانی او از ترامپ، رهبر دموکراتیکی نیست و بنابراین ممکن است زمانی برکنار گذاشته شود.

پیشتر، دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده، تمایل خود برای کمک به ریاض در زمینه فن آوری های هسته ای، به ویژه ساخت دو نیروگاه هسته ای در کشور عربستان را اعلام نموده بود.

گفتنی است پیش از این در خبر ها آمده بود که الایجا کامینگز، رئیس کمیسیون نظارت مجلس نمایندگان آمریکا هشدار داده که انتقال این فناوری‌ می‌تواند به اشاعه سلاح‌های هسته‌ای و بی‌ثباتی در خاورمیانه منجر شود. بنا بر این گزارش انتقال این فناوری بدون در نظر گرفتن مسائل امنیتی می‌تواند تهدیدی برای آمریکا باشد.

در این گزارش آمده که شرکت‌های خصوصی که در تماس نزدیک با آقای ترامپ و دولتش هستند، با توجه به درآمد چند میلیارد دلاری ناشی از ساخت و راه‌اندازی این فناوری‌، فشار زیادی برای انتقال آن به دولت آمریکا وارد می‌کنند.

مایکل فلین، مشاور سابق امنیت ملی در دولت دونالد ترامپ از جمله افراد کلیدی در اجرای این طرح می باشد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала