گزارش و تحلیل

آیا مذاکرات پشت پرده میان ایران و عربستان انجام می شود؟

© Fotolia / Peyman Kaiediآیا مذاکرات پشت پرده میان ایران و عربستان انجام می شود؟
آیا مذاکرات پشت پرده میان ایران و عربستان انجام می شود؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
برخی از خبرگزاری های عربی زبان، از دیدار مقام های ایرانی و عربستانی در عراق خبر دادند.

بعد از رسوایی که در پی قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد سعودی در سفارت این کشور در ترکیه صورت گرفت. مقامات عربستان سعودی به دنبال کاهش پیامدهای این رسوایی هستند و حتی برای به حداقل رساندن خطرات رشد انزوای بین المللی، ریاض آماده است تا با رقیب منطقه ای خود یعنی تهران مذاکره کند. منابع دیپلماتیک می گویند که مذاکرات در سطح وزیران در بغداد برگزار شد.

عربستان - اسپوتنیک ایران
کاهش تنش در روابط ایران و عربستان ‌سعودی؟

رسانه های عربی به نقل از منابع دیپلماتیک نوشتند که حسین جابری‌انصاری معاون عربی و آفریقایی وزارت امورخارجه ایران و تامر الصبحان، وزیر امور خارجه عربستان در امور خلیج فارس در خاک عراق گفت و گو کردند. در این رابطه ما با آقای سید هادی افقهی، کارشناس مسایل خاورمیانه و کشورهای عربی به گفتگو نشستیم.

برخی رسانه های عربی زبان ادعا کرده اند که مقام های ایرانی و سعودی در عراق مذاکراتی را انجام داده اند، آیا این ادعا درست است؟

من حقیقتا چنین مطلبی را نشنیدم. اگر چنین مطلبی بود تمام خبرگزاری ها با توجه به حساسیتی که الآن در روابط ایران و عربستان وجود دارد و اکنون که درگیری لفظی به اوج خودش رسیده است، افشا می کردند. بیانات آیت الله خامنه ای، رهبر ایران در مشهد که دیدید چه توصیفاتی و چه نسبت هایی به عربستان سعودی دادند. با آن توصیفات و الفاظی که درباره عربستان سعودی، رهبر انقلاب به کار بردند، فکر نمی کنم الآن جایی برای گفتگو مانده باشد. چون چندین بار هم آقای حسن روحانی، ریاست جمهور و هم آقای محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران چندین بار از عربستان برای گفتگو دعوت کردند، که ما آمادگی گفتگو با عربستان را داریم. هم روابط و مشکلات بین دو کشور را برطرف و حل کنیم و هم دست به دست هم دهیم و همکاری کنیم برای حل مشکلات منطقه. چون هر دو کشور از جایگاه خاص و ویژه و نفوذ بالایی برخوردار هستند. اما متاسفانه در پاسخ به این دعوت هایی که از سطوح مختلف مقامات جمهوری اسلامی ارائه شد و مطرح شد، سعودی ها در پاسخ به ما توهین می کردند، تهمت می زدند و دروغ نسبت به ما می دادند که شما جز مشکلات منطقه هستید و می گفتند ایران جز راه حل های منطقه نیست، ایران دخالت می کند، ایران تهدید می کند، ایران از تروریست حمایت می کند، در حالی که برای عام و خاص ثابت شده که چه کسی واقعا از تروریست حمایت می کند. فقط من یک رقمش را به شما بگویم بیش از 3000 تروریست که سعودی هستند و ملیت سعودی دارند در زندان های عراق هستند و با داعش همکاری می کردند. بنابراین اینکه حالا آقای جابر انصاری ملاقات محرمانه داشته باشد، این یک بحث دیگری است. اما اگر چنین خبری صحت داشته باشد. حداقل خود رسانه های عراق این مسئله را کتمان نمی کردند. امروزه حتی عمیق ترین یا مخفیانه ترین اسرار هم 48 ساعت عمرش بیشتر دوام نمی آورد و فاش می شود. مطلب دیگر اینکه دیداری که برفرض صحت داشته باشد بین آقای جابر انصاری به عنوان وزیر امور خارجه و آقای ثامر صبحان این نشان می دهد که قضیه فقط برای یک نوع تست است و نبض همدیگر را می خواهند بسنجند و اینکه آیا اصلا چنین آمادگی و چنین زمینه ای و بستری هست برای گفتگو یا خیر؟ گفتگوی جدی که بین این دو مقام سطح پایین که انجام نمی شود. من اصل خبر را نمی توانم صد در صد تایید کنم و نمی توانم تکذیب کنم. اما وضع موجود فی مابین عربستان و ایران را خدمت شما اعلام کردم.
ظریف: ایران آماده تعامل با عربستان است - اسپوتنیک ایران
ظریف: ایران آماده تعامل با عربستان است


آیا ریاض در حال تغییر سیاست خود نسبت به همسایگان به ویژه ایران است؟

نسبت به ایران هنوز اشاره ای ندیدم ولی نسبت به دیگر کشورهای منطقه مخصوصا نسبت به عراق، بله خوب در یک برنامه سنگین و جنگ نرم، جنگ اقتصادی و حمایت از تروریست ها راهبرد خودش را عوض کرده است چون نتیجه نگرفت و از طریق حمایت از تروریست ها و حملات نظامی شکست خورد و هزینه سنگینی را هم متحمل شد. الآن سیاستش و راهبردش عوض شده است، استراتژیش عوض شده است، آمدند و دارند جنگ تبلیغاتی، عملیات روانی، رسانه ای انجام می دهند و الآن یک شبکه مخصوص عراق ساخته اند به نام ان بی سی العراق که این شبکه حدود 3-4 ماهی است که راه افتاده است و برای مفهوم سازی جدید که ما دوستدار شما هستیم و ما می خواهیم در بازسازی عراق شرکت کنیم در حالی که چیز ملموس و علنی را ما ندیده ایم. هنوز برخی از مقامات عراقی شاکی هستند که سعودی ها نیت درستی ندارند فقط این یک تغییر تاکتیکی است که از طریق جنگ نتوانستند عراق را به هم بریزند حالا می خواهند از طریق جنگ نرم و تبلیغات و بعضی از حرکات اقتصادی خیلی سمبولیک که بیشتر جنبه تبلیغاتی هم دارد دست زده اند. خوب با دیگر کشورها می بینیم که عربستان سعودی با سوریه مشکل دارد با حزب الله لبنان مشکل دارد با ما مشکل دارد با قطر که همسایه و هم کیش خودش است مشکل دارد با یمن مشکل دارد بنابراین حتی در شمال آفریقا هم واقعا تونسی ها ناراحت هستند از دخالت سعودی ها لیبیایی ها ناراحت هستند از دخالت سعودی ها، اینها هست بنابراین عربستان سعودی خیلی موفق نیست دلیل اصلی آن هم اینست که اختیارش دست خودش نیست یعنی دلیل اینکه تاکنون چندین بار مسولین ایرانی دعوت به گفتگو کردن با عربستان و صریح بشینن و مسائلشان را مطرح کنند اجابت نکردند و پاسخ مثبت ندادند دلیل عمده اش این است که اینها تحت فشار آمریکا هستند و آمریکا به هیچ وجه اجازه نمی دهد، حتی خبرهای موثق ما داریم که سعودی ها مایل بودند بعد از امارات و بحرین که در دمشق باز گشودند. سعودی ها می خواستند این کار را بکنند ولی متاسفانه آمریکا دخالت کرد و در همین سفر اخیر پمپئو به سعودی ها هشدار داده بود که شما فعلا حق ندارید چنین کاری را انجام دهید. خوب کشوری که اختیار خودش را دست کسی دیگر داده طبعا نمی تواند آن توازن و آن وقار و متانت دیپلماتیک خودش را در سطح منطقه حفظ کند و با عقلانیت نسبت به حل مشکلات منطقه گام بردارد.

ایران ثابت کرده است که می خواهد منطقه رو به آرامش حرکت کند و حتی از هر سازمانی چه سازمان همکاری اسلامی، چه شورای امنیت و چه سازمان ملل و چه اتحادیه اروپا کشورهای عربی که به ایران آمدند. هرگونه همکاری و هرگونه کمکی که از ما خواستند ما واقعا با کمال صداقت و شفافیت همکاری کردیم مثل پرونده یمن مسئله سوریه، مسئله لبنان ولیکن متاسفانه طرف مقابل ما که عربستان سعودی است بنا ندارد منطقه رو به آرامش و رو به توسعه و رشد برود و بنا دارند که همیشه در حالت جنگ باشد تا بتوانند این شرکت های اسلحه ساز، کمپانی های اسلحه سازی متاسفانه محصولات خودشان را در منطقه بفروشند و سودشان را ببرند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала