جهان امروز، جهان پساغربی است

© AFP 2023 / Atta Kenareوزیر امور خارجه ایران
وزیر امور خارجه ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ظریف: اکنون اتفاقاتی در دنیا در حال رخ دادن است که بنا بر تصمیم غرب نیست.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «ایسنا»، وزیر امور خارجه ایران ابراز داشت که صحنه روابط بین الملل جای اعتماد نیست.

وی در ادامه گفت:« دیپلماسی و قدرت میدانی باید درکنار یکدیگر باشند تا اثرگذاری داشته باشد و در غیر اینصورت به نتیجه نمی‌رسیم. امروز دنیا از جهت منابع قدرت و مراکز قدرت تغییر کرده و منابع و مراکز قدرت متکثر شده است. در گذشته تنها غرب برای دنیا تصمیم گیری می‌کرد ولی جهان امروز، جهان پسا غربی است، غرب دیگر مرکز همه تحولات و تصمیم گیری‌های جهان نیست.

اکنون اتفاقاتی در دنیا در حال رخ دادن است که بنا بر تصمیم غرب نیست و حتی بر خلاف میل آن‌ها است، نمونه آن در مسئله سوریه است که آمریکا تصمیم به آتش بس گرفت ولی این اتفاق رخ نداد، سپس سه کشور منطقه یعنی روسیه، ترکیه و ایران تصمیم گیری کردند در سوریه تنش‌ها کاهش یابد و این اتفاق افتاد و برنامه این سه کشور در سوریه اجرایی شد. اگر غرب محوری را کنار بگذاریم، غرب شیفتگی و غرب ستیزی هم از میان خواهد رفت و ما باید این واقعیت را بپذیریم.

اکنون در جهان منابع قدرت نیز مانند مراکز قدرت، متکثر شده‌اند و قدرت محدود به قدرت نظامی، اقتصادی و یا سیاسی نیست و دامنه گسترده‌ای پیدا کرده است. قدرت ایثار، قدرت فرهنگی و قدرت معنایی از مؤلفه‌های قدرت امروز است و دنیای سکولار نیز این واقعیت را پذیرفته است.می‌توانیم با همه مذاکره کنیم، البته مذاکره با اعتماد فرق دارد، ما به هیچ کس اعتماد نداریم و صحنه روابط بین الملل و عرصه دیپلماسی جای اعتماد نیست و به دوستان نیز نمی‌شود در این عرصه اعتماد کرد چه برسد به کسانی که 40 سال با مردم ایران و انقلاب اسلامی سر ناسازگاری داشتند.

در هر موضوعی بخواهیم با غرب مذاکره کنیم، این ما هستیم که پرسشگر هستیم، آن‌ها باید پاسخگوی حمایت‌های خود از جنایتکاران و گروه‌های تروریستی در منطقه خاورمیانه باشد».

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала