آمادگی ترکیه برای توقف مذاکرات مربوط به عضویت در اتحادیه اروپا

© REUTERS / Presidential Palace/Yasin Bulbulآمادگی ترکیه برای توقف مذاکرات مربوط به عضویت در اتحادیه اروپا
آمادگی ترکیه برای توقف مذاکرات مربوط به عضویت در اتحادیه اروپا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رئیس جمهور ترکیه از آمادگی کشورش برای توقف مذاکرات مربوط به عضویت در اتحادیه اروپا خبر داد.

به گزارش اسپوتنیک، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه اظهار داشت که آنکارا آماده است تا مذاکرات برای الحاق به اتحادیه اروپا را متوقف کند و منافع این کشور با این تصمیم به خطر نخواهد افتاد.
پارلمان اروپا روز چهارشنبه گزارشی را که خواستار تعلیق رسمی مذاکرات درباره عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا بود، به تصویب رساند. این گزارش با 370 موافق، 109 مخالف و 143 رأی ممتنع تصویب شد. بر طبق بیانیه وزارت امور خارجه ترکیه، این تصمیم پارلمان اروپا برای آنکارا فاقد اهمیت است.

بلغارستان - اسپوتنیک ایران
کدام کشور می تواند برای ایران دروازه تجاری ورود به اتحادیه اروپا باشد؟

به نقل از خبرگزاری آنادولی، رئیس جمهور ترکیه در ازمیر اظهار داشت: حتی اگر اتحادیه اروپا با مواضع پارلمان اروپا همراه شود و از مذاکره با آنکارا اجتناب کند، منافع ترکیه به خطر نخواهد افتاد. تصمیم بگیرید! ترکیه برای چنین توسعه‌ای آماده است. اگرچه من شخصا معتقد هستم که اتحادیه اروپا قادر نخواهند بود این گام را بردارد.
اردوغان گفت که انتقاد پارلمان اروپا علیه ترکیه به طور کامل بر پایه استدلال حامیان "جنبش تروریستی فتح الله گولن و تروریست‌های حزب کارگران کردستان" برقرار است. وی همچنین افزود: "اگر مخالفان آنکارا به کوچکترین شانسی دست یابند، ترکیه را بلافاصله به این سازمان های جنایتکار اعطا می‌کنند."
درخواست رسمی ترکیه برای پیوستن به جامعه اروپا (نهادی که بعدها به اتحادیه اروپا تبدیل شد) در ۱۴ آوریل ۱۹۸۷ ارائه شد. مذاکرات برای الحاق ترکیه از ۳ اکتبر ۲۰۰۵آغاز شد و بارها و بارها به دلیل اختلافات حالت تعلیق درآمد. در مارس 2016، بروکسل مذاکرات را در ازای رضایت ترکیه برای کمک به کاهش جریان مهاجران به اروپا به جریان انداخت. با این حال، روابط اتحادیه اروپا ترکیه پس از یک کودتای مسلحانه در این کشور در تابستان سال 2016 رو به وخامت گذاشت. بروکسل با انتقاد از واکنش های مقامات ترکیه، دستگیری های دسته جمعی و سایر اقدامات آنکارا آمادگی به حالت تعلیق درآمده برای باز کردن فصل جدیدی از مذاکرات برای الحاق ترکیه به اتحادیه اروپا را متوقف کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала