گزارش و تحلیل

ورود مشعل لایتنینگ به ایران در اوج تحریم های آمریکا

© Sputnik / Vladimir Astapkovich /  مراجعه به بانک تصاویر ورود مشعل لایتنینگ به ایران در اوج تحریم های آمریکا
ورود مشعل لایتنینگ به ایران در اوج تحریم های آمریکا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ترس از قرار گرفتن در فهرست تحریم‌های آمریکا مانعی بود تا شرکت کنندگان مشعل لایتنیگ را به یک ایرانی تحویل دهند.

به گزارش اسپوتنیک، مشعل لایتنیگ، مشعل نمادینی است که اولین شخص با قراردادن مبلغ معین آن را برای کاربر دیگری که مورد اعتمادش است ارسال کرد و نفر دیگر هم بعد از دریافت این مبلغ با اضافه کردن مبلغ معینی آن را به نفر بعدی تحویل می دهد و این حرکت همین طور ادامه پیدا می کند، این مشعل تابحال به افرادی در کشورهای مختلف دنیا تحویل داده شده که از میان آنها می توان به اشخاص مشهوری مانند مدیر عامل شرکت توییتر و بانک Fidelity اشاره کرد. شخصی به نام ضیا صدر از ایران با پیگیری های فراوان درخواست داشت تا این مشعل به وی تحویل داده شود که ایران هم جز کشورهایی باشد که مشعل لایتینگ از آن عبور کرده است ولی ترس از قرار گرفتن در فهرست تحریم‌های آمریکا مانعی بود تا شرکت کنندگان مشعل لایتنیگ را به یک ایرانی تحویل دهند تا اینکه روز دوم مارس(11 اسفند) ضیا صدر در حساب شخصی توییتر خود اعلام کرد که مشعل لایتنینگ بیت کوین به ایران رسید. درباره ورود مشعل لایتنینگ به ایران و اتفاقاتی که پیرامون مشعل لایتنیگ رخ داد با خانم پگاه جلیوند، مدیر شبکه های اجتماعی خبرگزاری کوین ایران به گفتگو نشستیم.

ارز دیجیتال ایرانی با پشتوانه طلا - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
ارز دیجیتال ایرانی با پشتوانه طلا

لطفا توضیح مختصری درباره مشعل لایتنیگ بفرمایید:

مشعل لایتنیگ در واقع یک خواستگاهی است که از انجمن بیت کوین و بلاک چین برمی آید که تاکید بر روی بدون مرز بودن این تکنولوژی و اینکه این مشعل تاکید دارد بر این که بیت کوین غیر متمرکز و خارج از محدوده و مرزها است و مرزی برای آن تعریف نشده است.

چگونه ایده و ابتکار این مشعل شکل گرفت؟

این مشعل در ژانویه سال 2017 شکل گرفت و اولین نفری که ایده به ذهنش رسید و این مشعل را ایجاد کرد یک کاربر توییتر @hodlonaut بود که 100هزار ساتوشی برای این بازی در نظر گرفت و از دنبال کنندگانش خواست تا هر یک با اضافه کردن مبلغ 10 هزار ساتوشی به مبلغ قبلی، آن را دست به دست کنند. این عمل بعدها اسم مشعل را به خودش گرفت و به خاطر اینکه از کشوری به کشور دیگر می رفت، تشبیهی از مشعل المپیک می شد و نفر دویست و بیست و هفتم این مشعل را وارد ایران کرد و سرانجام این مشعل وقتی که به نفر 270-280 برسد پایان می یابد. در نهایت قرار است موجودی جمع شده به صفحه ی بلاک چین ونزوئلا بخشیده شود.

این مشعل چگونه وارد ایران شد؟

زمانی که مشعل در دست BitcoinMagazine بود کاربران زیادی خواستار تحویل آن به ضیا صدر بودند. از آنجا که BitcoinMagazine در آمریکا مستقر است و تبعات تراکنش مالی با بیت کوین بین آمریکا و ایران در هاله ای از ابهام قرار دارد، یک شخص ولزی پیشنهاد کرد که ابتدا او مشعل را دریافت کند و سپس به ضیا صدر تحویل دهد. BitcoinMagazine برای احترام به نظر کاربرانش در توییتر این پیشنهاد را عملی کرد. ورود این مشعل توسط آقای ضیا صدر انجام گرفت که او 227 مین نفری است که این مشعل به دستش رسیده و با توجه به اینکه محدودیت هایی وجود داشته چه از لحاظ سیاسی و تحریم ها، یک انجمنی برگزار شد و این درخواست را داشتند که با توجه به اصول اولیه ای که بیت کوین و بلاک چین دارند در مورد اینکه ما نامحدود هستیم و هیچ مرزی برای ما تعریف نشده در مورد کشورهایی که یک مقدار سانسور در آنها قوی است، مثل چین، ونزوئلا و ایران، این مشعل در نهایت به ایران رسید و بعد از هم ایران به شخص دیگری در آمریکا رسید. یک مقدار حساسیت هایی وجود داشت که بخواهند این مشعل را به یک ایرانی بدهند و یک مقدار ریسک هایش را نمی پذیرفتند ولی در نهایت به خواسته این انجمن جواب مثبت داده شد و این مشعل به ایران هم ورود پیدا کرد.

آیا با بیت کوین می شود زکات پرداخت کرد؟ - اسپوتنیک ایران
آیا با بیت کوین می شود زکات پرداخت کرد؟

آقای ضیا صدر خیلی مصرانه تصمیم داشتند که مشعل را وارد ایران کنند و هیچ کس این مشعل را به ایران تحویل نمی داد به این دلیل که همه می گفتند ممکن است که برای ما مشکلاتی به وجود ایجاد شود و هیچکس حاضر نبود این ریسک را بپذیرد و تبعاتی در انتظارش نباشد، که در نهایت یک انجمنی تشکیل شد در مورد کشورهایی که یک مقدار سانسور در آنها زیاد است و دچار تحریم هستند و درخواست داشتند که با توجه به ماهیت و اصل بیت کوین و بلاک چین بر غیر متمرکز و بی مرز بودن است این اتفاق بیفتد. در واقع این اتفاق یک جواب مثبتی به این انجمن بود و این اتفاق افتاد و هیچ مشکل خاصی هم بوجود نیامد. در مورد آقای ضیا صدر می توان گفت که در حدود 2.5-3 سال است که در زمینه بیت کوین یکی از فعالین این انجمن در ایران است. این مشعل توسط یک آقایی که خودش مهاجر بوده و از کالفورنیا بوده این مشعل را به آقای ضیا صدر تحویل دادند.

چه کسانی مانع از ورود این مشعل به ایران می شدند، آیا شرکت کنندگان یا سازمان هایی که ایران را تحریم کرده بودند؟

با توجه به محدودیت هایی که در دنیا وجود دارد و با توجه به تحریم ها، هیچ کس این مسولیت را قبول نمی کرد و در نهایت این انجمن یک توییت به خزانه داری آمریکا ارسال کردند و از آنها خواستند که به صدای این انجمن گوش بدهند و با توجه به اینکه این توییت بی پاسخ ماند ولی این اتفاق افتاد و این مشعل به یک ایرانی که آقای ضیا صدر بود تحویل داده شد و سپس وی هم این مشعل را به یک شخصی که در کالیفورنیا بود تحویل داد. یک نهاد مشخص یا شخص مشخصی نبود ولی در واقع به خاطر اتفاقات سیاسی که در ایران افتاده و مرزها و خط قرمزهایی که وجود داشت یک مقدار حساسیت در این مورد بالا بود ولی در نهایت با توجه به اصول اولیه ای که بیت کوین و بلاک چین تعریف کرده اند در مورد اینکه ما در مرزهای نامحدود فعالیت می کنیم. این اتفاق افتاد و به خیر و خوشی هم سپری شد.

آیا فکر می کنید امکان دارد بعدها مشکلی برای شرکت کنندگان این مشعل به خاطر دور زدن تحریم های آمریکا به وجود بیاید؟

من فکر می کنم که تحریمی دور زده نشده، این قضیه کاملا با اصول اولیه بلاک چین و بیت کوین پیش رفته. ما اصلا درگیر هیچ سیاستی نبودیم و نخواهیم بود چون یک بازی است که با توجه به اصول ابتدایی شکل گیری این بازی این قضیه پیش رفته است.

جایگاه بیت کوین را در ایران چگونه می بینید با توجه به اینکه ایران بیت کوین را به عنوان یک ارز حلال نمی شناسد؟

پذیریش اجتماعی بیت کوین در ایران روز افزون بیشتر می شود، نمی توانم بگویم که خواستگاه اجتماعیش بالا است ولی روز افزون در حال پیشرفت است. در حال حاضر دولت ایران هیچ سیاست سفت و سختی در مورد بیت کوین بیان نکرده است، تقریبا سه هفته پیش یک سند پیش نویس الزمات رمز ارزها توسط بانک مرکزی منتشر شده و یک ماه به منتقدین اکوسیستم رمز ارز در ایران فرصت داده شد که نظرات و انتقادات خود را در این مورد بیان کنند. در روز جمعه یک مقاله ای که شامل انتقادات و پیشنهادات در این مورد بوده را تمامی فعالین رمز ارز و صاحبین کسب و کاری که در این زمینه وجود دارند به بانک مرکزی فرستادند و منتظر جواب هستند ولی هنوز نمی توانم بگویم که بانک مرکزی ایران یک سند با قاطعیت در این مورد بیان کرده باشد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала