گزارش و تحلیل

سفر روحانی به عراق در روز روشن

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / cropped photoسفر روحانی به عراق
سفر روحانی به عراق - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آقای دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران در حالی در روز روشن و با هماهنگی و برنامه ریزی علنی قبلی به عراق انجام داد که حدود دو ماه پیش رئیس جمهوری ایالات متحده با چراغ خاموش در سیاهی شب بدون اینکه کسی از سفرش اطلاع داشته باشد به این کشور سفر کرد.

آقای روحانی یک هیات بزرگ بلند پایه به همراه خود به عراق برده تا نشان دهد که روابط ایران و عراق آنقدر در همه زمینه ها گسترده است که تعداد زیادی از مقامات ایران باید او راه همراهی کنند، و در واقع این خود نشان دهنده آن است که چه تعداد قرارداد هایی قرار است در این سفر به امضا برسد.
در بدو ورود آقای روحانی به بغداد آقای برهم صالح رئیس جمهوری عراق جملاتی را بیان کرد که به احتمال زیاد عمدا و برای پاسخ به سفر توهین آمیز ترامپ به عراق بیان شد و در این صحبت ها رئیس جمهوری عراق تاکید کرد که همانگونه که ایرانی ها در زمان جنگ عراق با داعش کنار عراقی ها ایستاد عراقی ها هم در دوران تحریم در کنار ایرانی ها خواهند ایستاد و زیر بار تحریم ایران نخواهند رفت.
به احتمال زیاد آمریکایی ها بسیار از این صحبت های آقای صالح ناراحت خواهند شد اما به هر حال ایشان قصد داشت به آنها بفهماند عراق یک کشور مستقل است و تصیمات در این کشور بر اساس منافع ملی عراق گرفته می شود و نه بر اساس دستور آمریکا.
شاید کلمه " متحد" درست نباشد چون در فرهنگ ایالات متحده چیزی به نام "متحد" وجود ندارد و کشورها یا باید مطیع باشند و رهبرانشان به عنوان ابزار ایالات متحده عمل کنند یا خصم ویا دشمن تلقی می شوند.
قطعا مطیعان ایالات متحده در منطقه نیز از این اظهار نظر آقای برهم صالح بسیار خشمگین خواهند بود.

استقبال رسمی رئیس جمهور عراق از روحانی - اسپوتنیک ایران
استقبال رسمی رئیس جمهور عراق از حسن روحانی
به هر حال چند سال است که اینها تلاش دارند از تهدید گرفته تا ترغیب وتشویق اقتصادی و مالی و… را استفاده کنند تا بلکه بتوانند روابط ایران و عراق را بر هم زنند.
با این شرایط ونوع سفر آقای روحانی به عراق می توان گفت همه رشته های آنها پنبه شده.
آمریکا عراق را اشغال کرد و صدها هزار عراقی را به خاک وخون کشید اما نتوانست قلب عراقی ها را به دست آورد ولی در عوض ایران و عراق هشت سال جنگ خانمان سوز داشتند اما ایران توانست قلب عراقی ها را به دست آورد.
حال زمان رونمایی از این ارتباط مستحکم میان ایران و عراق است و سفر آقای روحانی نمایانگر این استحکام می باشد.
طبق گزارش ها ظاهرا قرار است ایشان با آیت الله سیستانی نیز ملاقاتی داشته باشند و با توجه به اینکه آیت الله سیستانی تا به حال رهبر هیچ کشوری را به حضور نپذیرفته اگر این اتفاق پیش آید قطعا اوج رابطه ملت ها نمایش داده خواهد شد.
همچنین بحث بر این است که ایران و عراق شهرک های آزاد تجاری و صنعتی ایجاد کنند و دست به احداث جاده سریع السیر میان ایران و عراق و همچنین راه آهن بزنند.
طبق گزارش ها ظاهرا قرار است که بحث ایجاد راه آهنی که از بندر چابهار و بندر عباس شروع می شود و تا دریای مدیترانه امتداد دارد مورد بحث قرار گیرد وهمچنین بحث ایجاد بزرگراهی که ایران را از طریق عراق به دریای مدیترانه متصل کند.
طبیعتا اگر چنین اتفاقی پیش آید این ماجرا می تواند منجر به رشد و شکوفایی تجارت همه این کشورها وهمچنین کشورهای شرق آسیا با غرب اروپا و شمال آفریقا گردد.
نمی توان سفر آقای روحانی را جدا از مسایل و مباحث امنیتی دانست و قطعا در این سفر بحث همکاری های امنیتی و اطلاعاتی میان دو کشور مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت و ایران و عراق می توانند نشان دهند که تنها راه حفظ امنیت منطقه همکاری فیما بین کشورهای منطقه می باشد.
در حالی که آمریکایی ها در صدد هستند از پایگاه های نظامی خود برای جاسوسی بر علیه ایران و یا حتی انجام عملیات نظامی بر علیه این کشور استفاده کنند عراقی ها رسما اعلام کردند که اجازه چنین کاری را به آمریکایی ها نخواهند داد و طبیعتا توسعه همکاری های امنیتی و نظامی میان ایران و عراق می تواند یک پشتیبانی قدرتمندی برای عراق جهت تثبیت اقتدار خود به حساب آید.
نکته دیگری که وجود دارد بحث سفر شهروندان دو کشور می باشد که با توجه به تعداد زیاد شهروندان ایرانی و عراقی که به کشورهای یکدیگر سفر می کنند درحال حاضر پیشنهاد لغو روادید روی میز مذاکرات فیمابین طرفین قرار دارد.
احیای پیمان 1975 الجزایر جهت ترسیم مرزها فیما بین ایران و عراق نیز می تواند منجر شود که بسیاری از بحث و جدل های آتی و احتمالی فیما بین دو کشور کنار گذاشته شود و هر دو کشور روی تقویت روابط خود تمرکز کنند.
در پایان می توان گفت اهمیت تحکیم روابط فیما بین ایران و کشورهای همجوار می تواند وسیله ای باشد برای شکستن تمام تحریم های ظالمانه ای که ایالات متحده بر علیه ملت ایران وضع کرده و نباید فراموش کنیم که سال 1990 وقتی که آمریکایی ها ملت عراق را تحریم کرده بودند ایرانی ها به کمک آنها شتافتند و مرزهای خود را برای صادرات کالا به عراق باز کردند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала