اولین رکود اقتصاد ترکیه طی یک دهه گذشته

© REUTERS / Murad Sezerاولین رکود اقتصاد ترکیه طی یک دهه گذشته
اولین رکود اقتصاد ترکیه طی یک دهه گذشته - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ترکیه به اولین دوره رکود خود طی یک دهه گذشته وارد شده است و این امر ضربه بزرگی به رئیس جمهور اردوغان در آستانه انتخابات آینده می زند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از بلومبرگ، ترکیه به اولین دوره رکود خود طی یک دهه گذشته وارد شده که ضربه بزرگی به رئیس جمهور اردوغان در آستانه انتخابات داخلی آینده این کشور وارد می کند.
تولید ناخالص داخلی ترکیه در سه ماهه قبلی سال 2.4 درصد نسبت به فصل قبل کاهش داشته است. تولید ناخالص داخلی نسبت به سال قبل 3 درصد کمتر شده است. اقتصاددان‌ها یک کاهش 2.4 درصدی را در فصل آینده و 2.5 درصد افت را به صورت سالانه پیش بینی می کنند.
پیشرفت بدون وقفه ترکیه که اقتصاد آن را به طور میانگین 7 درصد در هر فصل از اواخر 2009 بالابرد، پس از سقوط ارز این کشور، اقدامات نادرست پلیس و درگیری دیپلماتیک بی‌سابقه با آمریکا به تدریج پایان یافت.
سرمایه گذاران احساس نگرانی می کنند که ترکیه کار سختی برای رهایی از این وضعیت پیش‌رو داشته باشد چون جریان سرمایه خارجی به داخل کشور متوقف شده و خانه دارها و شرکت ها شروع به پرداخت نقدی بدهی هایشان کرده‌اند. سرانه تولید ناخالص داخلی ترکیه به 9632 دلار از 10 هزار دلار 2017 کاهش یافته است. در کل سال، رشد اقتصادی ترکیه 2.6 درصد بود.
اینان دمیر، یک اقتصاددان در نومورا اینترنشنال لندن بیان داشت: « برخلاف رونق V شکل گذشته ترکیه، ریسک بزرگی وجود دارد که بهبود از این اوضاع این بار آهسته تر باشد. کل اقتصاد ترکیه احتمالا با فشارهای ناشی از رکود مواجه می شود».
پس از انتشار این اطلاعات، ارزش لیر 0.5 درصد کاهش یافت و 5.4590 در هر دلار در استانبول معامله شد. این سومین ارز ضعیف امسال در بازارهای نوظهور بوده که حدود 3 درصد ارزش خود را در برابر دلار از دست داده است.
اقتصاد دان ها می گویند:« اقتصاد در حال رکود و تورم کند شده است. ما انتظار داریم بانک مرکزی نرخ بهره را 550 امتیاز از اول ژوئن پایین بیاورد ».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала