گزارش و تحلیل

افزایش ناگهانی قیمت گوشت در ایران و حاشیه های آن

© Depositphotos.com / Karandaevافزایش ناگهانی قیمت گوشت در ایران و حاشیه های آن
افزایش ناگهانی قیمت گوشت در ایران و حاشیه های آن - اسپوتنیک ایران
اشتراک
با افزایش به یکباره و ناگهانی گوشت در ایران، سودجویان وارد بازار گوشت شدند.

به گزارش اسپوتنیک، رشد سریع قیمت گوشت در ایران پای سودجویان و متقلبان را به این کالا باز کرد و هر روز شاهد تقلب و تخلف های جدید در این کالا هستیم. این تخلفات هم در عرضه گوشت و هم در دام زنده مشاهده می شود. در این رابطه با آقای حجت که در زمینه دام زنده فعالیت می کند به گفتگو نشستیم. او از بی انصافی برخی فروشندگان دام زنده گلایه داشت و می گفت چون قیمت گوشت زیاد شده، فروشنده قبل از عرضه دام زنده به حیوان نمک زیاد می دهند تا حیوان تشنه شده و آب زیادی بخورد و چند کیلو سنگین تر شود بعد آن را برای فروش عرضه می کنند، اینطوری آب را به قیمت گوشت می فروشند. وی همچنین گفت در برخی موارد حتی با شلنگ به زور آب را وارد دهان حیوان می کنند.

تورم گوشت در ایران به بیش از 90 درصد رسید - اسپوتنیک ایران
تورم گوشت در ایران به بیش از 90 درصد رسید

تقلب در گوشت به مراتب بیشتر از دام زنده است، یکی از انواع تقلب ها خواباندن گوشت در نوشابه است که باعث می‌شود وزن گوشت تا حد بسیار زیادی افزایش یابد، گوشتی که در نوشابه خوابانده شده، نوشابه را به شدت جذب می‌کند و پس از گذشت چندین ساعت، نوشابه همچون خونابه جذب لایه‌ها و بافت گوشت می‌شود و با توجه به بی بو بودن نوشابه، تشخیص چنین گوشت هایی، نه تنها سخت بلکه ناممکن خواهد بود.

روش دیگر تقلب خوش رنگ و زیبا نشان دادن گوشت های بی کیفیت است که با استفاده از رنگ غذا انجام می‌پذیرد به گونه‌ای که گوشت‌های بی کیفیت پس از آغشته و امتزاج با رنگ غذا، شمایل خاصی به خود می‌گیرد و متقاضی یا مشتری با مشاهده آن گمان می‌کند که گوشت مذکور از کیفیت بالایی برخوردار است.

گوشت های چرخ کرده دست متخلفان را برای سود جویی و تقلب راحتتر باز می گذارد، متاسفانه افراد سودجو، با چرخ و مخلوط کردن سنگدان مرغ و حتی قسمت‌هایی از گوشت گوساله و گوسفند که از آن‌ها تحت عنوان آشغال گوشت یاد می‌شود، به مشتریان گوشت چرخ کرده‌ای عرضه می‌کنند که متاسفانه، اساسا حجم قابل توجهی از آن در قالب گوشت گوسفند یا گوساله قابل تعریف نیست.

شاید برخی برای جلوگیری از این تقلب از قصاب بخواهند که جلوی آنها گوشت را چرخ کند ولی برخی از قصابان فرصت طلب با قرار دادن چربی و گوشت‌های نامرغوب در دستگاه چرخ گوشت پیش از حضور و مراجعه مشتری، تکه‌های گوشت خریداری شده از سوی متقاضی را در دستگاه قرار می‌دهند، اما در واقع، آنچه که هنگام چرخ از لابه لای تیغ و پنجره دستگاه چرخ گوشت بیرون می‌آید، گوشت چرخ کرده نامرغوب است و گوشت سالم خریداری شده در مرحله ماقبل قرار می‌گیرد.

خبرنگار اسپوتنیک بیش از یک هفته تلاش کرد تا با شرکت پشتیبانی امور دام ایران ارتباط برقرار کنند و صحت برخی از مطالب را از آنها جویا شود ولی موفق نشد. به همین دلیل این مطالب از اینترنت گردآوری شده اند.

تصاویری از مرغ های که سر آنها جدا نشده نیز در اینترنت منتشر شده است و گفته می شود که اینها مرغها بدون ذبح حلال عرضه شده اند.

​در اینترنت گاهی وقتها فیلم و یا تصاویری از کشتار حیوانات دیگر منتشر می شود و ادعا می شود که گوشت این حیوانات به عنوان گوشت گاو و گوسفند فروش می رود.

روش رایج دیگر در تقلب، دستکاری ترازو است که سوء استفاده کنندگان با اتکای به این شیوه، گوشت کمتری را به متقاضیان و خریداران عرضه می‌کنند و کم فروشی می کنند.

مورد دیگر که در افزایش قیمت گوشت نقش داشت، خروج دام های مولد از ایران بود. از چند ماه قبل از گرانی گوشت خبرهای زیادی در اینترنت منتشر می شد که دام های مولد به طور قاچاق از ایران به کشورهای همسایه ارسال می شوند و حتی کارشناسان عواقب این فاجعه را نه در آینده ای نزدیک بلکه برای سالهای آینده اعلام کردند و گفتند با قاچاق دام های مولد، ایران در چند سال آینده با بحران و کمبود دام زنده و افزایش قیمت گوشت مواجه خواهد شد.

​مقام های ایرانی برای جلوگیری از افزایش قیمت گوشت به واردات گوشت با ارز 4200 تومانی پرداختند، اما روند گرانی قیمت گوشت قرمز در کنار نایاب شدن و عدم عرضه آن منجر به تشکیل صف های طولانی در مراکز عرضه آن شده است. گرانی گوشت حاشیه های فراوانی داشت منجمله صف های طولانی، افزایش قیمت سریع، مافیای گوشت، کیفیت نامطلوب گوشت و کم بود در عرضه گوشت، تعطیلی برخی اصناف مرتبط و…

​صف های گوشت هم حاشیه های فراوانی دارد، دعوا و کتک کاری برای رعایت نکردن نوبت و تحقیر شدن برخی و حتی گله مندی از عرضه گوشت بی کیفیت. خانمی میانسال در باره این صف ها می گوید از حدود ساعت 6 صبح امروز و در این سرما در صف بودم و چون دیر رسیدم هنوز نوبت من برای دریافت گوشت نشده است. باید صبح ساعت پنج همراه باکارت ملی در اینجا باشید تا شاید به شما نوبت برسد، البته خود مسؤولین تعاونی حدود ساعت 8 می‌آیند.

اکبری یکی از صاحبان سوپر پروتئینی، با اشاره به اینکه توزیع گوشت وارداتی سر از بازار آزاد در آورده است، اظهار کرد: اگرچه مسئولان پشتیبانی امور دام با توزیع گوشت‌های وارداتی قصد دارند که کمبود گوشت ناشی از قاچاق دام در ماه‌های اخیر را جبران کنند، اما متاسفانه در برخی موارد به سبب سودجویی و رانت شاهد توزیع گوشت‌های گرم وارداتی دربازار آزاد هستیم، به همین دلیل تاکنون واردات و عرضه گوشت‌های وارداتی نتوانسته بازار را به آرامش برساند.

منصور پوریان رئیس شورای تامین کنندگان دام ایران، نرخ هر کیلو لاشه گوسفندی در ماه بهمن در عمده فروشی‌ها را 68 تا 70 هزار تومان اعلام کرد و افزود: این درحالی است که متاسفانه هر کیلو شقه گوسفندی با نرخ‌های 120 تا 130 هزار تومان در خرده فروشی‌ها عرضه می‌شود.

گرانی گوشت به طرز بی‌سابقه‌ای باعث کاهش مشتری در رستوران‌ها ایران و حتی تهران شد، به طوریکه علی‌اصغر میرابراهیمی، رئیس اتحادیه رستوران داران تهران افزود: از 700 رستوران ثبت شده و دارای مجوز در تهران، 180 رستوران، تقاضای ابطال دادند.

شغل جدید دیگری که در کنار این گرانی بوجود آمد ایستادن در صف گوشت برای عرضه به رستوران ها بود، جالب اینجاست در چنین شرایطی برخی در صف گوشت می‌ایستند تا برای رستوران داران و مراکز طبخ غذا گوشت ارزان تهیه کنند.

علاوه بر مقام های ایرانی که برای حل بحران گوشت تلاش می کنند، برخی از سلبریتی ها هم برای حل این بحران توصیه های ناکارمد می دهند که شامل استفاده از حبوبات یا سرطان زا عنوان کردند گوشت است.

برخی از خانواده ها فرزندانی در سن رشد دارند که این توصیه ها مناسب حال آنها نیست و باید راهی برای حل این بحران پیدا کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала