گزارش و تحلیل

همه جوانب اقتصادی ایران نیازمند توسعه است

© Sputnik / AAهمه جوانب اقتصادی ایران نیازمند توسعه است
همه جوانب اقتصادی ایران نیازمند توسعه است - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دکتر مرتضی بانک مشاور رییس جمهور ورئیس سازمان مناطق آزاد کشور طی سخنرانی خود گفت : " کشور در همه ی جوانب اقتصادی نیازمند توسعه هست و وجود کار آفرینان، صنعت گران و بخش های گردشگری تاثیر مهمی در این امر دارد".

اجلاس توسعه ی استراتژی های سرمایه گذاری، تولید و صادرات برترین شرکت های ایران با نام "طرح انتخاب ملی" با موضوع "بررسی نقش آفرینی مناطق آزاد و ویژه ی اقتصادی در دوران تحریم" در تاریخ یکشنبه 12 ام اسفند ماه در مرکز همایش های صدا و سیما برگزار شد.
دکتر بانک افزود با وجود امکانات و معافیت های قانونی ای که در مناطق آزاد وجود دارد می توان ریسک معاملات در این فضا ها را حداقل دانست و ریسک های محیطی و مدیریتی بسیارکاهش یافته؛ هزینه ی کمتر برای رسیدن به محیط های ترانزیتی و صادراتی را نیز میتوان از مزایای مناطق آزاد دانست که هزینه های تولید را به شدت کاهش می دهد.
ایشان در ادامه گفت در مناطق آزاد که حدودا 0.3% کشور را تشکیل می دهند 1607 واحد صنعتی، معدنی و کشاورزی با به کار گیری 285 هزار نیرو ی انسانی مشغول به کار هستند که با سرمایه گذاری کم بازده بسیار بالا داشته اند.
وی قانون مناطق آزاد را قانونی بسیار پیشگام و مترقی دانست و از نظر او باید از محتوا و هویت این قانون تا حد ممکن حمایت شود و از اقدامات مهم مورد نیاز ایجاد بورس بین الملل بود که بین سیستم های پولی و مالی و سیستم های صنعتی و سرمایه گذاری است که سرمایه ی این بورس بین سرمایه گذار داخلی و خارجی مشترک است که در کشور عنوان بورس پنجم را دارد و ایجاد برنامه های اعتبار سنجی قوی از برنامه های آینده ی دولت می باشد.
بانک افزود در بازار بین المللی اعتبار فعالیت ها را محور اقدامات بهره قرار می دهد نه سرمایه و ایجاد سرمایه گذاری الکترونیکی نیز از اقدامات مهم دولت است که در دست اجرا است.
در این همایش دکتر منصوری معاون وزیر کار و رفاه اجتمایی ضمن ابراز خرسندی از برگزاری چنین همایش هایی و ابراز امیدواری از باز خورد عملیاتی این همایش ها ذکر کرد که سیستم سیاست گذاری و نظام حکمرانی کشور منفعل محسوب میشود و در این سیستم بخش دولتی نقش دادن مجوز و در بهترین حالت دادن وام را دارد؛ این نوع کشور ها همواره دارای دو بخش خصوصی و دولتی میشوند در حالیکه در بخش عمده ای از کسب و کار و صنعت این سیستم پاسخگویی مناسبی ندارد اما نوع دوم نوعی است که دولت ها نقشی فعال دارند.

درخواست اسرائيل براي عضويت در اتحاديه اقتصادي اورآسيا، مانع ایران نمی شود - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
درخواست اسرائيل براي عضويت در اتحاديه اقتصادی اورآسيا، مانع ایران نمی شود

وی در ادامه گفت: وظیفه ی وزارت کار در این امر میتواند تسهیل ارتباط بین دو بخش خصوصی برای رونق بازار کار باشد؛ بخش عمده صنعت ایران یا کپی کننده ی محصولات هستند یا توزیع کننده ی آن و بنابر این نیم درصد از بنگاه های صنعتی بزرگ هستند، نیم درصد متوسط، 2.5 درصد کوچک و مابقی آنها خرد محسوب می شوند یعنی ما تولید بنگاه داریم اما رشدی وجود ندارد و این رشد مستلزم بنگاه های متوسط است که درصد بسیار کمی دارند و ارتباط دهنده صنعت کشور با بازار جهانی محسوب می شوند؛ حضور در بازار جهانی نیازمند حضور فعال دولت در اتصال لایه های مختلف اقتصادی باشد.
دکتر منصوری در جمع بندی سخنرانی خود خاطر نشان کرد:
اگر برای حضور در بازار های جهانی و در کنار آن خدمات برنامه ریزی می کنیم اولین گام، خروج دولت از حالت منفعل است و بهترین بستر برای این نوع فعالیت ها مناطق آزاد می باشند.
دکتر زر آبادی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و نماینده ی استان قزوین طی سخنرانی خود از اهمیت تبدیل دولت از یک نهاد تصدی گر به یک نهاد نظارتی که وظیفه ی اصلی آن است یاد کرد و اینکه کشور ایران در شرایط تحریم به سر میبرد و در این شرایط دو مساله اهمیت پیدا می کند یک اینکه اقتصاد ایران متکی بر نفت است و نکته ی بعدی روابط پولی و مالی با دیگر کشور ها است.
دکتر کواکبیان نماینده ی استان تهران در مجلس شورای اسلامی نیز در سخنرانی خود گفت:
در مجلس در حمایت از قانون جلوگیری از به کار گیری بازنشستگان نمایندگانی که بیش از سه دوره در مجلس بوده اند نمیتوانند دوباره کاندید شوند، وی ذکر کرد بخش عمده ای ازمشکلات کشور می تواند به دست کار آفرینان حل شود و بخش خصوصی باید جدی و پر رنگ ظاهر شود؛ جریمه ی تاخیر سود تسهیلات گرفته شده توسط کار آفرینان حذف شده.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала