آمار های متفاوت درباره گرانی مسکن در ایران

© Sputnik / Anton Denisovآمار های متفاوت درباره گرانی مسکن در ایران
آمار های متفاوت درباره گرانی مسکن در ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در حالی وزارت راه و شهرسازی ایران میزان افزایش قیمت مسکن طی بهمن ۹۷ را ۲.۹ درصد اعلام کرده بود ،بانک مرکزی با تاخیر یک هفته‌ای نسبت به این وزارتخانه رقم ۱.۷ درصد را در این رابطه ذکر کرده است.

علت گرانی ۲ برابری قیمت مسکن در ایران چیست؟ - اسپوتنیک ایران
علت گرانی ۲ برابری قیمت مسکن در ایران چیست؟
به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم ، اولین روز ماه جاری وزارت راه و شهرسازی (دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن) گزارش تغییرات قیمت و میزان معاملات را طی بهمن 97 منتشر کرد. بر این اساس متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در دومین ماه سرد سال نسبت به ماه پیش از آن (دی‌ماه 97) بالغ بر 2.9 درصد افزایش یافته است. در بهمن امسال متوسط قیمت هر مترمربع به 10 میلیون و 66 هزار تومان رسید. در دی‌ماه متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی 9 میلیون و 778 هزار تومان بود.
این در حالی است که بانک مرکزی پس از یک هفته یعنی 8 اسفندماه در گزارشی اعلام کرد:‌ « متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران در بهمن‌ ماه سال 1397، 99.7 میلیون ریال بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب 1.7 و 85.1 درصد افزایش نشان می دهد. 
در تهیه هر دو این گزارش نیز از آمار سامانه املاک و مستغلات ایران استفاده شده اما همانگونه مشاهده می‌شود بانک مرکزی میزان افزایش قیمت را 1.2 درصد کمتر از وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده است. بانک مرکزی متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی را 9 میلیون و 970 هزار تومان اعلام کرده که تقریبا 336 هزار تومان کمتر از آمار متولی بخش مسکن در ایران است.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала