گزارش و تحلیل

تشدید درگیری بین هند و پاکستان به نفع هیچ کشوری در منطقه نیست

© AFP 2023 / Tauseef Mustafaتشدید درگیری بین هند و پاکستان
تشدید درگیری بین هند و پاکستان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
جمهوری اسلامی ایران برای رفع تهدید آغاز جنگ تمام عیار منطقه ای و فاجعه احتمالی هسته ای می تواند نقش موثر میانجیگری را ایفا کند.

بحران کشمیر پس از 14 فوریه بین پاکستان و هند شدت پیدا کرد که یک شبه نظامی انتحاری خود را در نزدیکی ستون پلیس نظامی هند منجر کرد که در نتیجه آن 45 نفر کشته شدند. گروه اسلام گرای موسوم به "جیش محمد" مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت.
و دیروز هواپیما های نیروی هوایی هند اردوگاه "جیش محمد" در بخش پاکستانی کشمیر را بمباران کردند که در نتیجه آن تعدادی از شبه نظامیان و همچنین وسایل نقلیه، سلاحها و مهمات متعلق به آنها منهدم شدند.
تشدید این درگیری بین دو کشور برای کشورهای همسایه مانند افغانستان و ایران بسیار نگران کننده است چراکه امنیت کشور را به خطر می اندازد.
آقای پیر محمد ملازهی، استاد ارشد و کارشناس مسایل افغانستان، پاکستان و هند از ایران در مصاحبه با اسپوتنیک ضمن اشاره به اینکه مسئله کشمیر مسئله حساسی بین دو کشور هند و پاکستان بوده و دو بار باعث بروز جنگ بین آنها شده، خاطرنشان کرد که تشدید درگیری بین این دو کشور هسته ای، امنیت نه فقط در این دو کشور همجوار بلکه در سراسر جهان را به چالش می کشد اما دهلی نو و اسلام آباد به این مسئله واقف بوده و کار را به جنگ تمام عیار نخواهند کشاند:

تحلیلگر ایرانی همچنین ضمن صحبت درباره همکاری های ایران، هند، پاکستان و روسیه در رابطه با طرح توسعه بندر چابهار و پروژه کریدور بین المللی شمال ـ جنوب گفت گذار درگیری هند و پاکستان به فاز داغ این طرح ها را در معرض خطر قرار داده و در با منافع ملی هند، پاکستان و دیگر کشورهای منطقه مطابقت ندارد.

استاد ملازهی تاکید کرد ایران بر خلاف درگیری های گذشته بین هند و پاکستان که بیشتر از پاکستان به عنوان یک کشور اسلامی حمایت کرده بود ، در حال حاضر هم با دهلی نو و هم با اسلام آباد دارای روابط خوبی است. درگیری فعلی ضربه ای به طرح های اقتصادی جمهوری اسلامی به منطقه است و به این دلیل تهران در این رابطه موضع بیطرفانه اتخاذ کرده و تلاش خواهد ورزید به حل و فصل اختلافات دو طرف مساعدت کند و حتی بعید نیست برای آشتی دادن هند و پاکستان بین آنها میانجیگری کند:

روابط دهلی نو و اسلام آباد بطور سنتی تیره است. دو کشور دچار اختلافات سیاسی، تاریخی و ارضی هستند و از جمله در رابطه با موقعیت حقوقی کشور اختلاف دارند. 

کشمیر منطقه مورد اختلافی است که تقسیم آن بین هند و پاکستان هنوز از لحاظ حقوقی به ثبت نرسیده است.جدایی خواهان در حال مبارزه به خاطر استقلال یا الحاق این سرزمین به پاکستان در آنجا فعال هستند. دهلی نو مقامات پاکستان را به حمایت از جدایی خواهان مسلح متهم می کند اما اسلام آباد این اتهامات را رد می کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала