میزان کارآمدی اینستکس در برابر فشار آمریکا

© AFP 2023 / Emmanuel Dunandمیزان کارآمدی اینستکس در برابر فشار آمریکا
میزان کارآمدی اینستکس در برابر فشار آمریکا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
معاون مدیر برنامه خاورمیانه و شمال آفریقا در شورای اروپا کارآمدی ساز و کار مالی اروپا با ایران را بررسی نمود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، الی گرانمایه، معاون مدیر برنامه خاورمیانه و شمال آفریقا در شورای اروپا به بررسی کارآمدی ساز و کار حمایت از تبادلات تجاری ایران با اروپا و تقابل احتمالی دولت ترامپ با آن پرداخت.

نماینده مجلس ایران: آینده ساز و کار اینستکس خوشبینانه نیست - اسپوتنیک ایران
نماینده مجلس ایران: آینده ساز و کار اینستکس خوشبینانه نیست

گرانمایه در این خصوص می‌نویسد: اگرچه اینستکس یک بانک نیست، اما در هماهنگی پرداخت های مربوط به تجارت با ایران نقش مهمی ایفا خواهد کرد. این هماهنگی ضروری است. اینستکس این پیام را به آمریکا داد که ما (اروپا) با وجود تحریم های فرامرزی از منافع خود دفاع می کنیم.
وی در ادامه می‌افزاید: از سوی دیگر، این توافق برای ابعاد امنیتی و سیاسی منافع ملی ایران مهم است؛ اما اگر تحریم‌های آمریکا ادامه یابد و اس.پی.وی اروپا ناکام بماند، محاسبات تهران درباره برجام ممکن است در شش ماه آینده کاملا متفاوت باشد.
در ادامه معاون مدیر برنامه خاورمیانه و شمال آفریقا در شورای اروپا در بررسی تقابل آمریکا با این سازوکار نوشت: سپر دیپلماتیک مقام های انگلیسی، فرانسوی و آلمانی، کار دولت ترامپ در تقابل با اینستکس را دشوار خواهد ساخت.
این مقام اندیشکده شورای روابط خارجی اروپا در توضیح اینستکس می‌نویسد: این نهاد جدید به عنوان نوعی «شرکت تسویه وجوه» در ارز مبنای یورو عمل می کند. این شرکت تسویه وجوه در انجام تجارت شرکت های اروپایی با ایران نقش موثری ایفا خواهد کرد؛ نوعی قرارداد مبادله است که خارج از سیستم مالی جهانی تحت سلطه آمریکا عمل می کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала