آیا سازوکار مالی موفق خواهد بود؟

© Sputnik / Alexander Natruskinمیخائیل اولیانوف نمانیده دائمی روسیه در سازمان های بین المللی در وین
میخائیل اولیانوف نمانیده دائمی روسیه در سازمان های بین المللی در وین - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روسیه جهت اجرایی شدن اینستکس برای همکاری ابراز آمادگی کرد.

به گزارش اسپوتنیک، میخائیل اولیانوف نمانیده دائمی روسیه در سازمان های بین المللی در وین اعلام نمود که روسیه برای اجرایی شدن موفقیت آمیز سازوکار مالی اروپا-ایران (اینستکس) آماده است.

وی گفت:«ما با کشورهای اروپایی برای اجرایی شدن موفقیت آمیز این ابتکار مالی همکاری خواهیم کرد. این همکاری در مرحله اول سیاسی خواهد بود. سپس وقتی این نهاد به روی کشورهای دیگر باز شود، احتمالا بسیاری از شرکت های ما خواهان بهره مندی از چنین کانال قابل اطمینانی برای محاسبات مالی خواهند بود. شرکت های کشورهای دیگر نیز برای استفاده از این امکان ابراز تمایل خواهند کرد».

ادامه تجارت ایران و عراق با وجود تحریم های آمریکا - اسپوتنیک ایران
ادامه تجارت ایران و عراق با وجود تحریم های آمریکا

وی افزود:«هدف این ابتکار آن است که در شرایط تحریم های غیرقانونی و خارج از قلمرو آمریکا، بتوان از تبادلات تجاری اروپا و شرکت های اروپایی که در ادامه و توسعه روابط قانونی تجاری —اقتصادی با ایران ذینفع هستند حمایت کند».

به  عقیده نمایندگان سه کشور آلمان، فرانسه و بریتانیا، ایجاد چنین ساختاری پس از خروج آمریکا از برجام ضروری شد. دونالد ترامپ پس از خروج از برجام اعلام کرد که تحریم های شدیدتری علیه ایران وضع خواهند شد که بخش نفت و یکسری دیگر از عرصه های اقتصادی ایران را هدف قرار می دهند.

دونالد ترامپ درماه مه سال 2018 از برجام خارج شد. وی احیای تحریم های گذشته و وضع تحریم های مکمل علیه ایران را اعلام کرد و افزود کشورهایی که با ایران به همکاری تجاری ادامه بدهند نیز شامل تحریم خواهند شد. بخشی از تحریم های آمریکا علیه ایران آمریکا 7 اوت سال 2018 اجرایی شد. واشنگتن اعلام کرد قصد دارد صادرات نفت ایران را به صفر برساند و از خریداران  نفت ایران خواست از اینکار خودداری ورزند. روز 5 نوامبر تحریم های نفتی آمریکا علیه ایران اجرایی شد. واشنگتن در خصوص کشورهای چین،هند،ایتالیا،یونان،ژاپن، کره جنوبی، تایوان و ترکیه معافیت های موقت از تحریم نفتی اعلام کرد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала