گزارش و تحلیل

تنها کشوری که در آن کودتا نمیشود

© Sputnik / Ivan Rudnev /  مراجعه به بانک تصاویر تنها کشوری که در آن کودتا نمیشود
تنها کشوری که در آن کودتا نمیشود - اسپوتنیک ایران
اشتراک
چند روز پیش با یکی از دوستان فرهیخته بحثی داشتیم و جمله جالبی را مطرح کرد که دلم نیامد با دیگر دوستان به اشتراک نگذارم، وی می گفت می دانی کدام کشور است که محال است در آن کودتا رخ دهد؟

گفتم کدام کشور؟

گفت آمریکا.

گفتم چرا؟

گفت چون سفارت آمریکا در آمریکا نیست.

دیدم راست می گوید، طی چند دهه اخیر هر جای دیگری که سفارت آمریکا در آن وجود دارد، چه دوست چه دشمن، مزه کودتا را تا به حال چشیده و در همه این موارد هم ایالات متحده به نوعی در این کودتا دخیل بود.

چند روز دیگر تا سالگرد چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی در ایران بیشتر نمانده و قطعا یکی از دلایلی که نظام جمهوری اسلامی در ایران توانسته این همه مدت در مقابل ایالات متحده بایستد همین نبود سفارت آمریکا در تهران است.

سردرگمی آمریکایی ها در دخالت در امور داخلی ایران خود بهانه ای شده که ایران توانسته حتی روز به روز در عرضه منطقه ای و جهانی قدرتمند تر شود.

دخالت آمریکا در ونزوئلا: تکرار سناریوی کودتای 1953 در ایران - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
دخالت آمریکا در ونزوئلا: تکرار سناریوی کودتای 1953 در ایران

البته نمی توان گفت که این ماجرا برای مردم ایران بی هزینه نبوده، و قطعا اگر ایستادگی مردم ایران نبود تا به حال آمریکایی ها چند باره ایران را شخم زده بودند و تکه تکه کرده بودند و ایرانی ها باید به حال مردم لیبی یا افغانستان دعا می کردند.

هنوز هم آمریکایی ها تلاش دارند مردم ایران را به بازی بگیرند تا همان شرایطی که برای دیگر کشورها پیاده کردند برای ایران پیاده کنند.

چون در واقع نان آمریکایی ها در نابسامانی هایی است که در کشورهای دیگر وجود دارد.

امروزه مشاهده می کنیم که آمریکایی ها دست به دخالت مستقیم در ونزوئلا زده اند و تلاش دارند دولت منتخب مردمی این کشور را سرنگون کنند.

بحث بنده حمایت از حقانیت هیچ یک از طرفین دعوا در ونزولا نیست.

بحث بر این است که اگر دخالت آمریکایی ها در این کشور نبود به احتمال زیاد چنین اتفاقاتی در ونزولا پیش نمی آمد و مردم ونزولا الآن زندگی نسبتا راحتی داشتند، چون کشورشان کشور ثروتمندی می باشد.

مشکل مردم ونزولا که بزرگترین کشور نفت خیز در آمریکای لاتین و دارای منابع طلا و معدنی بالا است در این می باشد که مورد طمع آمریکایی ها هستند و تحت تاثیر تبلیغات رسانه ای آمریکایی قرار گرفتند و برخی مزدوران آمریکایی دست به کار شدند تا کشور را به تبعیت از دمکراسی آمریکایی به هم بریزند.

لاشخورهای واشنگتنی در آسمان ونزوئلا - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
لاشخورهای واشنگتنی در آسمان ونزوئلا

اینها حتی اولین اصول دمکراسی که همانا انتخابات است را حتی قبول ندارد.

در فرانسه که متحد استراتژیک ایالات متحده در اروپا به حساب می آید همین که آقای مکرون بحث تشکیل ارتش مستقل اروپا را مطرح کرد مشاهده می کنیم که به یکباره خیابان های پاریس به هم ریختند و تا به حال آرام نگرفتند.

در انگلیس این ایالات متحده است که سیاست این کشور را به هم ریخته تا این کشور را از اتحادیه اروپا خارج کند و این اتحادیه را به هم بریزد.

برخی شاید فراموش کرده اند اما در اکراین رئیس جمهوری منتخب این کشور توسط عوامل آمریکا سرنگون شد و دقیقا همین ماجرایی که امروزه برای آقای مادورو پیش آمده در این کشور اتفاق افتاد.

در سوریه تلاش کردند رئیس جمهوری منتخب این کشور را سرنگون کنند اما با مقاومت مردم مواجه شدند و بدیهی است جایی که مردم مقاومت کنند آمریکایی ها مجبور به عقب نشینی می شود.

در واقع اگر مقاومت مردم سوریه و حمایت آنها از رئیس جمهوری منتخب خود نبود به هیچ وجه امروزه بشار الاسد در قدرت نبود و سوریه امروز جولانگاه داعش بود.

البته هدف اینجا نادیده گرفتن نقش مقاومت ایران و روسیه وجبهه مقاومت بر علیه توطئه های آمریکا نیست اما حتی همین جبهه هم اگر مورد حمایت مردم سوریه نبود نمی توانست کاری از پیش ببرد.

طبیعتا همین ایدئولوژی داعش به دیگر کشورهای منطقه هم سرایت کرده بود و کل منطقه طبق نقشه آمریکا به کشورک های کوچک درگیر با هم تبدیل شده بود.

اگر جبهه مقاومت در مقابل طرح آمریکا ایستادگی نکرده بود قطعا حتی ایران هم درگیر همان نقشه های آمریکا شده بود.

حتی در ترکیه که بزرگترین متحد ایالات متحده در ناتو است مشاهده می کنیم که آمریکایی ها طرح کودتا می چینند و از کودتای نظامی بر علیه رئیس جمهوری قانونی و منتخب این کشور حمایت می کنند.

در ترکیه هم اگر مردم نبودند قطعا کودتای آمریکایی موفق شده بود و امروز ترکیه هم درگیر تجزیه و جنگ های داخلی بود.

اگر بخواهیم بشمریم شاید بتوان ده ها مورد مشابه را شمرد که در همین چند دهه اخیر پیش آمده و ایالات متحده در همه توطئه های بین المللی مشارکت داشته.

شاید وقت آن رسیده باشد که همه کشورهای جهان در مورد وجود سفارت خانه های آمریکا در خاک شان تجدید نظر کنند و حتی در مورد رابطه شان با این کشور.

شاید اگر آقای مادورو مدت ها پیش تصمیم اخراج دیپلمات های آمریکایی را گرفته بود امروزه کشورش با چنین شرایطی مواجه نبود.


نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала