انتقادات شدید از وزیر خارجه ایران: ظریف به پولشویی اعتراف کرد؛ سفیر ظریف به ترور!

© Fotolia / Curioso Photographyانتقادات شدید از وزیر خارجه ایران: ظریف به پولشویی اعتراف کرد؛ سفیر ظریف به ترور!
انتقادات شدید از وزیر خارجه ایران: ظریف به پولشویی اعتراف کرد؛ سفیر ظریف به ترور! - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وبسایت مشرق مقاله ای منتشر کرده که حاوی حملات لفظی و انتقادات شدید و بی سابقه از محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران است.
به گزارش اسپوتنیک، در این مفاله گفته می شود چرا همواره در مقاطع حساس بین‌المللی صدایی از داخل وزارت خارجه دولت روحانی به گوش می‌رسد که مشغول تعظیم جلوی اروپا و آمریکاست؟!
علی ماجدی، از دیپلمات‌های نزدیک به دولت و سفیر سابق دولت روحانی در آلمان به تازگی طی اظهاراتی در خبرگزاری ایسنا با اشاره به اینکه اراده اروپا برای حفظ برجام باید با هماهنگی آمریکا باشد، درباره ساز و کار SPV گفته است:
تا آن جایی که من اطلاع دارم اروپایی‌ها تلاش دارند که ساز و کار SPV را با توافق آمریکایی‌ها تدوین کنند و در همین چارچوب مذاکراتی را به صورت منظم با دولت واشنگتن انجام داده‌اند. آن‌ها می‌خواهند که دولت آمریکا را متقاعد کنند که سازوکاری ایجاد شود که اروپایی‌ها بتوانند با ایران همچنان بده بستان مالی داشته باشند. البته نه به گستردگی سابق و اگر تاکنون spv اجرایی و عملیاتی نشده به این علت است که اروپایی ها در مذاکراتشان با آمریکا به توافق نرسیده‌اند.
او با بیان اینکه قدرت و توان اروپایی ها در بحث spv کم است و همه چیز به نظر ترامپ بستگی دارد، تصریح می‌کند: در مقطعی که ترامپ بر روی کار آمد، خیلی‌ها می گفتند که ایران نباید خود را برابر آمریکا قرار دهد، ولی کسانی که ایران را به این سمت بردند بر اساس یک تفکر اشتباه فکر می‌کردند که این به نفع کشور است!
ماجدی در ادامه صحبت‌های خود همچنین به برخی ادعاهای امنیتی اروپا علیه ایران اشاره می‌کند و می‌گوید:
اروپایی ها با ما کار می‌کنند ولی به ما اعتمادی ندارند. می بینیم که طی این چند وقت چه مسائلی بین ایران و اتحادیه اروپا رخ داده است. من نمی‌خواهم مسائل را بازگو کنم ولی این اتفاقات باعث شده که اعتماد اروپایی ها به ایران از بین برود. با دو، سه عمل اشتباه، اعتمادی که در حال ایجاد شدن بود از بین رفت. باید به کسانی که معتقدند با انجام برخی از عملیات ها و یا خودسری‌ها می‌توان منافع ملی کشور را تامین کرد، به صراحت گفت تصور آنها اشتباه است و اقدامات آنها نه در راستای افزایش قدرت ایران بلکه ضد قدرت است.
او می‌افزاید: من اعتقادی به این تحلیل ها ندارم. اروپایی‌ها در مورد ادعاهایی که مطرح کرده‌اند اسنادی آورده اند که ما نمی توانیم آن را به راحتی رد کنیم. گرچه آنها نیز نمی‌توانند این اسناد را به راحتی اثبات کنند. ما می بینیم در هنگامی که آقای روحانی به اتریش سفر می‌کند مسائل آلمان رخ می‌دهد. قبل از آن نیز مسائل دیگری وجود داشت. آنها با یک دوگانگی در سیاست ایران مواجه شده‌اند، آنها شواهدی برای ادعاهای خود دارند که می‌توانند بر روی آن دست بگذارند و در اینجا است که من می گویم این اقدامات این احساس اعتماد و امنیت را دچار مشکل می‌کند. روابط بین‌الملل مبتنی بر احساسات نیست بلکه مبتنی بر واقعیت است و یک حرکت اشتباه هر چند کوچک می‌تواند این احساس امنیت را از بین ببرد. ما در داخل کشور با موضوعی همچون"عملیات خودسرانه" مواجه هستیم، آیا می‌توانیم منکر شویم که در خارج از کشور نیز نمونه ای از این اتفاقات رخ نمی دهد؟ عملیات هایی که اعتماد را دچار خدشه می‌کند.
این دیپلمات نزدیک به دولت همچنین در کنایه به ایران گفته است: ما متاسفانه بر اساس نوع نگاه‌مان می‌خواهیم یک قدرت هژمونی را در دنیا حذف کنیم، در حالی که این قدرت حذف شدنی نیست و دیگران نیز آن را حذف نمی‌کنند، بلکه با آن کار می‌کنند و قدرت آن را مدیریت می‌کنند. قدرت هژمون به طور معمول می‌خواهد با زورگویی کارش را پیش ببرد و این هنر شما است که در کنار تعامل با این قدرت او را نیز کنترل کنید و زیر بار زور نروید.
اظهارات ماجدی با واکنش‌های متعددی در رسانه‌های خارجی مواجه شد و آنها صحبت‌های این مقام دیپلماتیک کشورمان را به مثابه سندی بر ادعاهای امنیتی اروپا علیه ایران ارزیابی کردند.
در عین حال اما این اظهارات با یک تکذیب عجیب و غریب از سوی وزارت خارجه نیز مواجه شده است.
وزارت خارجه در این باره گفته است: نظرات شخصی ایشان بوده و دیدگاه‌های وزارت امور خارجه به شمار نمی‌رود!
این بیانیه می‌افزاید: «اسناد و شواهد کشورهای اروپایی که برای برخی ادعاهای این کشورها ارائه شده است، همان طور که جناب آقای ماجدی هم به درستی بیان داشته است، اصلاً قابل اثبات نیست و اسناد متقنی به شمار نمی‌رود. همچنانکه ایشان نیز تاکید کرده است این عملیات احتمالاً توسط گروهک‌های معاند در خارج از کشور به گونه‌ای انجام می‌شود که به پای ایران نوشته شود.»
در متن بیانیه وزارت خارجه همچنین بدون هیچ تکذیب صریح و علی‌الاثباتی می‌خوانیم: «در خصوص عملیات به اصطلاح خودسرانه که در اظهارات ایشان وجود دارد چنانکه از متن مصاحبه نیز مشخص است ایشان به مورد مشخصی اشاره نداشته و یک نگرانی عمومی از برخی احتمالات را بیان کرده است.»
خوانش صحبت‌های ماجدی و در ادامه آنچه که وزارت خارجه تحت عنوان تکذیب منتشر کرده است نشان می‌دهد که موضع وزارت خارجه در قبال اظهارات ماجدی همچنان مشخص نیست!
وزارت خارجه آنجا که می‌گوید «همانطور که جناب آقای ماجدی هم به درستی بیان داشته» به مخاطب القا می‌کند که ماجدی یک آدم هرزه‌گو نیست.
نکته جالب دیگر نیز نفی و تکذیبی است که در هیچ قسمتی از بیانیه وزارت خارجه وجود ندارد.
در واقع، جدی‌ ترین بخشی که وزارت خارجه در ردّ صحبت‌های ماجدی به آن اشاره می‌کند، اینست: «دیدگاه‌های وزارت امور خارجه به شمار نمی‌رود!»
معنای این جمله بدون انکار اینست که چنین دیدگاهی وجود دارد و درست هم هست اما دیدگاه وزارت خارجه این نیست.
کما اینکه وزارت خارجه از بیان این نکته هم حیا کرده است که بالاخره اعمال خودسرانه در خارج از کشور را به داخل ایران مرتبط می‌داند یا خیر؟!
مع‌الوصف، با نگاه تحلیلی و آنالیزگونه به آنچه وزارت خارجه درباره صحبت‌های ماجدی منتشر کرده است؛ می‌توان نتیجه گرفت همانطور که در بحبوحه مهم جلوه دادن تهدید «جنگ علیه ایران»، عده‌ای از قدرت بنیان‌برافکن بمب‌های آمریکا سخن گفتند و یا در مقطع اوج گرفتن القائات پیرامون وجود فساد مالی و پولشویی کلان در ایران نیز به این امر صحّه گذاشتند! اکنون نیز قرار است همنوا با بهانه‌جویی اروپا علیه ایران، همان قضایا تکرار شود و عده‌ای دست به جاده‌ صاف‌کنی برای خواسته‌های دوستان غربی خود بزنند.
در واقع آنها مایلند به مردم بگویند که اگر برجام دستاوردی نداشته، اگر spv اجرایی نمی‌شود و اگر اروپا ادعای خرابکاری امنیتی ایران در خارج از مرزها را دارد؛ این مقولات واقعیت دارد و دلیل تمام آنها را بایستی در سیاست‌های کلان نظام اسلامی جستجو کرد!
اظهارات ماجدی و تکذیب عجیب وزارت خارجه، پیامدهایی را نیز به همراه داشت.
بی‌بی‌سی فارسی در همین زمینه گزارشی منتشر کرد و در تیتر آن نوشت: «سفیر پیشین ایران در آلمان از عملیات "خودسرها' در اروپا انتقاد کرد»!

 

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала