رشد اقتصادی عربستان کاهش می یابد

© AP Photo / Jose Luis Maganaصندوق بین المللی پول به عراق
صندوق بین المللی پول به عراق - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تحریم های آمریکا علیه ایران یکی از عوامل اصلی است که در کاهش رشد اقتصادی خاورمیانه نقش دارد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از رویترز، کشورهای جهان باید برای رویارویی با چالش ها و آینده ای متزلزل آماده بشوند.

صندوق بین المللی پول در گزارش ماه ژانویه خود پیش بینی در مورد رشد اقتصادی جهانی را کاهش داد و به سیاست گذاران اقتصادی و سیاسی هشدار داد که درحال ورود به آینده ای نگران کننده هستند.

کریستین لاگارد، رئیس صندوق بین المللی پول در حالی راهی اجلاس اقتصادی داووس در سوئیس شده است که بحران هایی مانند جنگ تجاری میان آمریکا و چین یا برگزیت دامن اقتصادهای مهم جهانی را گرفته و قرار است در داووس برای آنها چاره اندیشی شود.

کریستین لاگارد گفت: «اقتصاد جهانی دو سال رشد منسجم داشت اما اینک این رشد آهسته تر شده و خطرات رو به افزایش است».

صندوق بین المللی پول در «گزارش چشم انداز جهانی اقتصاد» پیش بینی کرد که اقتصاد دنیا در سال 2019 حدود 3.5 درصد و در سال 2020، 3.6 درصد رشد خواهد داشت که در مقایسه با گزارش ماه اکتبر به ترتیب 0.2 و 0.1 درصد کاهش می یابد.

صندوق بین المللی پول - اسپوتنیک ایران
همکاری صندوق بین المللی پول با ایران

صندوق بین المللی پول در گزارش خود به خاورمیانه نیز پرداخته و پیش بینی در مورد اقتصاد این منطقه را نیز کاهش داده است. طبق این گزارش علت عمده کُند شدن رشد اقتصادی در این منطقه کاهش بهای نفت خام و تنش های فزاینده ژئوپلیتیک عنوان شده است. به همین دلایل، نهاد تحت ریاست لاگارد پیش بینی خود برای اقتصاد خاورمیانه، شمال آفریقا، افغانستان و پاکستان در سال 2019 را با 0.3 درصد کاهش به 2.4 درصد رساند. طبق گزارش صندوق بین المللی پول، تضعیف تولید نفت، فشارهای مالی در پاکستان، تحریم های آمریکا علیه ایران و تنش های ژئوپلیتیک در منطقه عواملی اصلی هستند که در کاهش رشد اقتصادی خاورمیانه نقش دارند.

این نهاد در گزارش خود از خاورمیانه و شمال آفریقا تنها در مورد عربستان به جزئیات اشاره کرده است. صندوق بین المللی پول که در ماه اکتبر پیش بینی کرده بود اقتصاد عربستان 2.4 درصد رشد می کند در گزارش ماه ژانویه خود گفته که رشد اقتصادی سعودی ها به 1.8 درصد کاهش خواهد یافت. بزرگترین صادرکننده نفت خام دنیا پیش تر آسیب های فراوانی از کاهش بهای نفت دیده بود به طوری که اقتصاد این کشور در سال 2017، حدود 0.7 درصد کاهش یافته است. اما در سال 2018 این روند معکوس شد. با این حال احتمال فشار بر اقتصاد آن وجود دارد.

چشم اندازه ناخوشایند اقتصادی در خاورمیانه پیامدهای درآمدی سنگینی خواهد داشت. کشورهای صادرکننده نفت در خلیج فارس بعد از سقوط بازار نفت در سال 2014 با کسری بودجه مواجه شده اند. ریاض طی پنج سال گذشته 313 میلیارد دلار کسری بودجه داشته و در سال 2019 حدود 32 میلیارد دلار دیگر کسری بودجه خواهد داشت.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала