چرا لهستان میزبان نشست ضد ایرانی است؟

© AFP 2023 / Janek Skarzynskiچرا لهستان میزبان نشست ضد ایرانی است؟
چرا لهستان میزبان نشست ضد ایرانی است؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ایالات متحده آمریکا در پایتخت لهستان ، نشست «کمپین فشار علیه ایران» را برگزار می کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه در جریان سفر خود به کشورهای منطقه از تصمیم واشنگتن برای برگزاری یک نشست بین‌المللی علیه ایران در شهر ورشو، پایتخت لهستان، اطلاع داد.
مایک پمپئو به خبرنگار فاکس نیوز گفت: «ما در تاریخ ۱۳ و ۱۴ فوریه به همراه ده‌ها کشور از سراسر جهان برای بحث درباره صلح و ثبات در خاورمیانه در نشستی در لهستان جمع می شویم و یکی از موضوعات اصلی این نشست ایران خواهد بود.»
این سوال مطرح می شود که چرا واشنگتن با وجود داشتن متحدان سنتی و شناخته‌شده در اروپا مانند انگلیس، فرانسه و آلمان، یک کشور اروپایی درجه دو را برای برگزاری این نشست ضدایرانی انتخاب کرده است؟
از زمانی که حزب راستگرای «قانون و عدالت» در سال ۲۰۱۵ در لهستان به قدرت رسید، این کشور در موضوعات مختلفی بویژه "مهاجرت" با اتحادیه اروپا دچار اختلاف‌نظر شده و در سایه اختلافات ترامپ با کشورهای اروپایی، سعی می کند به آمریکا نزدیک شود.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران - اسپوتنیک ایران
اهداف نشست لهستان برای ایران روشن است

لهستان تحتِ حاکمیت دولت راستگرای خود به لحاظ نظامی مانند سایر کشورهای اروپای شرقی به دنبال تقویت روابط با آمریکا است وبه همین منظور، رئیس‌جمهور آن رسما خواستار ایجاد یک پایگاه نظامی دائمی از سوی آمریکا در خاک کشورش شده است.
دولت جدید لهستان حتی در موضوع برجام نیز در عین حمایت ظاهری از این توافق، در بحث تحریم‌ها در کنار آمریکا قرار گرفت. «جاکیچ کژاپوتوویژ» وزیر امور خارجه این کشور پس از خروج آمریکا از برجام به طور واضح خواستار احترام اتحادیه اروپا به تحریم‌های آمریکا شد. وی همچنین بیان داشت که ورشو مخالف هر اقدامی است که باعث تضعیف تحریم‌های آمریکا شود، تشویق شرکت‌ها به ادامه فعالیت در ایران را مانع اثرگذاری تحریم‌ها خواند.
بر همین اساس، اشتراک دیدگاه لهستان با آمریکا بر سر مسئله ایران و همچنین مسائل مورد اختلاف میان کشورهای اروپایی و دونالد ترامپ را می‌توان دلیل اصلی انتخاب این کشور به عنوان میزبان نشست ضدایرانی دانست.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала