شناسایی ناخواسته ژن‌های مسئول تصفیه ارگانیسم

© Fotolia / Sergey Nivensشناسایی ناخواسته ژن‌های مسئول تصفیه ارگانیسم
شناسایی ناخواسته ژن‌های مسئول تصفیه ارگانیسم - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اسپوتنیک- به نقل از رسانه روسی هایتِک پلاس: دانشمندان تصادفاً ژن‌های مسئول تصفیه ارگانیسم انسان را کشف کردند.

گروه شناسایی شده از ژن‌ها نقش حیاتی در مبارزه با آترواسکلروز، فرآیندهای التهابی و چاقی ایفا می‌کند. بدون آنها، بدن، باقی‌مانده‌های سلولی را جمع می‌کند که باعث بیماری می‌شود.

بدن انسان روزانه حدود 200 میلیارد سلول را برای حفظ سلامتی فرآوری می‌کند. بازیافت زباله‌های سلولی بسیار مهم است زیرا جمع شدن آن‌ها موجب التهاب می‌شود و همچنین به پیشرفت بیماری‌ها کمک می‌کند. دانشمندان دانشگاه ویرجینیای آمریکا، ژن‌هایی را کشف کرده اند که نقش کلیدی در روند تصفیه بازی می‌کنند.

این تیم دانشمندان ثابت کرد که در گروه ژن‌ها به نام اس ال سی، 33 ژن وجود دارد که پروسه بازیافت زباله‌های سلولی را کنترل می‌کنند. این ژن‌ها به بیگانه خوارها (فاگوسیت‌ها) — سلول‌های ایمنی بدن "دستورالعمل" می‌دهند که با جذب سلول‌های مرده و عوامل خارجی، ارگانیسم را پاک کنند.

معلوم شد که ژن‌های SLC به فاگوسیت‌ها می‌گویند چگونه می توان کنترل بسیاری از مواد داخل سلول‌ها را هدایت کرد. علاوه بر این، آنها شروع و پایان روند را کنترل می‌کنند و همچنین به فاگوسیت‌های همسایه بهترین مهلت برای متوقف کردن فعالیت هایشان را اطلاع می‌دهند تا پاسخ التهابی در ارگانیسم شروع نشود. در آزمایش‌ها با موش، تیم ثابت کرد که دخالت تنها در یک ژن منجر به آترواسکلروز شدید شد. دانشمندان بر این باورند که تغییرات پویا در این گروه ژن‌ها در طی فاگوسیتوز عواقب قابل توجهی برای بدن دارد.

یادآور میشود که بسیاری از ژنهای SLC اهداف بالقوه برای درمان داروی آترواسکلروز، آرتریت روماتوئید و کولیت هستند. مکانیزم شناسایی شده تصفیه همچنین می‌تواند برای بیماران مبتلا به سرطان که پس از شیمی درمانی زباله‌های سلولی بیش از حد دارند استفاده شود.
چندی پیش دانشمندان اتریش سلول‌هایی را شناسایی کرده اند که پروسه ضد التهابی را در آترواسکلروز آغاز می‌کنند. معلوم شد که نقش اصلی در این روند با لنفوسیت‌های B2 است.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала