حداقل حقوق و دستمزد در ترکیه بیشتر است یا در ایران؟

© Sputnik / Anton Denisov /  مراجعه به بانک تصاویر حداقل حقوق و دستمزد در ترکیه بیشتر است یا در ایران؟
حداقل حقوق و دستمزد در ترکیه  بیشتر است یا در ایران؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
حداقل و همچنین متوسط دریافتی حقوق ماهیانه کارمندان و کارگران در ترکیه بیشتر از ایران است، اما در برخی از حوزه‌ها هزینه‌های زندگی در ترکیه از هزینه‌های ایران بالاتر است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از افکار نیوز، دیروز وزارت کار ترکیه٬ کف یا حداقل حقوق و دستمزد ماهانه کارمندان و کارگران را 2020 لیره اعلام کرد. گفتنی است این مبلغ برای سال 2018 میلادی 1603 لیره تعیین شده بود و حالا با افزایش 417 لیره‌ای مواجه شده است.
حالا نگاهی بیندازیم به این موضوع که میزان حداقل حقوق و دستمزد در ترکیه در مقایسه با ایران در چه وضعیتی قرار دارد.
اگر بخواهیم هر لیره ترکیه را در بازار امروز تهران با قیمت 2000 تومان حساب کنیم٬ با یک حساب سرانگشتی متوجه می‌شویم که یک کارمند یا کارگر دارای کف یا حداقل حقوق ماهانه در ترکیه هر ماه معادل دو میلیون و 40هزار تومان یا 20 میلیون و 400 هزار ریال درآمد دارد.
این در حالی است که حقوق و دستمزد کارمندان و نیروهای حقوق ماهیانه بگیر وزارت کار در ایران خیلی کمتر است و معادل یک میلیون و 242 هزار تومان یا 12 میلیون و 240 هزار ریال است.
در نگاه اول چنین می‌بینیم که هر فردی که در ترکیه دارای کف یا حداقل حقوق ماهانه است٬ تقریباً دو برابر یک شهروند ایرانی دارای دستمزد حداقل٬ درآمد دارد و باید زندگی بهتری داشته باشد، اما مسئله به این سادگی نیست و به قول قدیمی‌ها هزار نکته باریک‌تر از مو اینجاست.
چه نکاتی؟ بگذارید، بگوییم. مثلاً در ترکیه و به ویژه در کلان‌شهرهایی همچون استانبول٬ آنکارا و ازمیر٬ هزینه مسکن و حمل و نقل بسیار بالاست و علاوه بر این قیمت بسیاری از مواد غذایی٬ سوخت و حامل‌های انرژی نیز گران است، اما در ایران یارانه‌های بسیار مهمی به اقلام مصرفی مهمی همچون بنزین و حمل و نقل تعلق می‌گیرد.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала