معافیت نود روزه عراق با تهدید

© AP Photo / Hadi Mizbanعراق
عراق - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آمریکایی می خواهند از وابستگی عراق به ایران خلاص شوند.

به گزارش اسپوتنیک، ایالات متحده به مدت 90 روز معافیت عراق از تحریم های ضد ایرانی را تمدید کرد.

عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق اعلام کرده بود که هیاتی را برای مذاکره با آمریکا برای تمدید معافیت این کشور از تحریم‌های ایران به واشنگتن اعزام می‌کند.

در روز 20 ماه دسامبر (روز پنجشنبه) منبع دولتی عراق که در مذاکرات با آمریکا حضور داشت،اعلام کرد که هیات اعزامی بغداد توانسته است تمدید 90 روزه معافیت از تحریم‌های ایران را به دست آورد.

تلاش آمریکا برای توقف واردات برق و گاز عراق از ایران - اسپوتنیک ایران
تلاش آمریکا برای توقف واردات برق و گاز عراق از ایران

این منبع عراقی که نامش فاش نشده، در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا به عراق برای مشارکت با شرکت‌های آمریکایی به منظور رفع نیازهای انرژی خود فشار آورده بود، فقط به این نکته اشاره کرد که این موضوع، بخشی از «رایزنی‌های پیچیده» بوده است.

برای رفع کمبود  انرژی، خطوط لوله عراق تا 28 میلیون مترمکعب گاز روزانه از ایران دریافت می کنند و همچنین بطور مستقیم تا 1300 مگاوات برق از ایران وارد عراق می شود. این وابستگی برای واشنگتن ناخوشایند است، زیرا تهران را به عنوان دشمن منطقه ای خود تلقی می کند.

هفته گذشته ریک پری وزیر انرژی آمریکا با وزرای نیرو و نفت عراق مسأله تحریم ها را به بحث گذاشت و اعلام نمود که عراق باید با شرکت های آمریکایی برای دستیابی به استقلال در بخش انرژی همکاری بکند.

پری گفت:«آمریکا و عراق با همکاری با یکدیگر، می توانند به توسعه صنعت نفت، گاز و آب عراق بپردازند».

بانک جهانی اعلام کرد که هدر رفتن انرژی شعله های گاز هر سال حدود 2.5 بیلیون دلار ضرر ببار می آورد که بخوبی می توانست کمبود نیروی گاز عراق را تأمین کند.

منبعی در زمان مذاکرات عراق و آمریکا گفت:«این یک مشارکت «برد- برد» خواهد بود. آنها دیگر به ایران وابسته نخواهند بود و گاز خود را خواهند داشت و شرکت های آمریکایی نیز در این فرایند سود خواهند برد».

در ماه نوامبر  دور دوم تحریم‌های آمریکا علیه ایران — پس از خروج دولت ترامپ از برجام — اعمال شد، عراق معافیتی 45 روزه از تحریم‌ها و اقدامات تنبیهی ایالات متحده علیه طرف‌های تجاری ایران دریافت کرد.

دولت آمریکا بعد از خروج غیرقانونی از برجام و بازگرداندن تحریم‌های ایران، با تاکید‌های بغداد درباره لزوم مستثنی شدن از تحریم‌های ایران روبرو شد و در پاسخ عراق از معافیت 45 روزه برای واردات انرژی از ایران برخوردار شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала