کمبود ویتامین «دی» یک مشکل جهانی

CC0 / Pixabay / کمبود ویتامین یک مشکل جهانی
کمبود ویتامین یک مشکل جهانی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آیا در ایران این مشکل جدی است؟

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ابراز نمود که در حال حاضر 30 تا 50 درصد جمعیت کلی جهان با کمبود ویتامین D مواجه هستند و در ایران نیز این مسأله یکی از مشکلات جدی تغذیه ای است.

ماده غذایی - اسپوتنیک ایران
سوء تغذیه در مقیاس جهانی

وی افزود:«کمبود ویتامین D پیامدها و عوارضی از جمله راشیتیسم، تاخیر رشد و کوتاهی قد، افزایش ابتلا به آسم و آلرژی، افزایش خطر ابتلا به بیماری های غیرواگیر از جمله بیماری های قلبی و عروقی، سرطان پروستات، سینه، کولورکتال، مری و سایر و بیماری های اتوایمیون (آرتریت روماتوئد، ام اس) را به دنبال دارد.

علت 76 درصد مرگ و میرها به دلیل چهار بیماری غیرواگیر است. اگر در نظام سلامت تا سال 1404 کاهش شیوع بیماری های دیابت، انواع سرطان و بیماری های مزمن در نظر گرفته شده قطعا یکی از موارد پیشگیری از کمبود ویتامین D است.

در حال حاضر 2 راهکار غنی سازی مواد غذایی عمده از جمله آرد و نان با ویتامین D و اجرای طرح مکمل یاری در دبیرستان ها در دستور کار وزارت بهداشت قرار گرفته است.

نخستین مطالعات کشوری در خصوص کمبود ویتامین D سال 1380 انجام شد که در این مطالعه روند شیوع کمبود این ویتامین در کودکان 15 تا 23 ماهه در سال 1391، در مجموع 24 درصد گزارش شد.

مقدمات تهیه پرومیکس اکنون فراهم شده و طی یک تا 2 ماه آینده طرح آغاز خواهد شد و در این مدت آزمایشگاه های کنترل کیفی آماده می شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала