شیوه نادرست زندگی علت بروز دیابت در مردان و زنان ایرانی

© Fotolia / Sentelloچاقی و دیابت
چاقی و دیابت - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کم تحرکی در بروز بیماری قند نقش مهمی دارد.

به گزارش اسپوتنیک با استناد به رسانه های داخلی ایران، چاقی یکی از مهمترین عوامل بروز دیابت در مردان و زنان ایرانی است.

اضافه وزن و چاقی عامل 30 درصدی بروز دیابت در مردان و زنان ایرانی است.

علل دیگری مانند کم تحرکی،افزایش دریافت کالری غذایی، افزیش چربی خون به ویژه تری گلیسرید و فشارخون در بروز این بیماری نیز نقش مهمی دارند.

مستعدترین افراد به چاقی در چه سالی متولد شده اند؟ - اسپوتنیک ایران
مستعدترین افراد به چاقی در چه سالی متولد شده اند؟

اگر دیابت زود تشخیص داده شود و اقدامات موثری در جهت اصلاح شیوه زندگی، تغذیه و فعالیت بدنی انجام گیرد، دیابت بهبود پیدا می کند.

روش های مختلفی از جمله دارو درمانی برای کاهش دیابت توصیه شده است ولی هیچ کدام اثر مداومی نداشته و چیزی که توانسته اثر بر کاهش دیابت تاثیر داشته باشد، تغییر شیوه زندگی است.

در گذشته می گفتند که دیابت درمان ندارد و فرد دیابتی تا آخر عمر باید دارو مصرف کند اما امروزه به دنبال درمان دیابت هستند. اگر دیابت در مراحل اولیه تشخیص داده شود و فرد عادت غذایی خود را اصلاح کند تا حد زیادی این بیماری کنترل می شود.

دیابت در دنیا رو به افزایش است. براساس گزارشات در سال 2017 میلادی از 11 نفر یک نفر دیابت دارند و تا 2045 میلادی به ازای هر 10 نفر یک نفر می رسد که این موضوع نشان دهنده روند شیوع بسیار بالای دیابت در دنیا است.

در ایران حدود 11 درصد ایرانی ها دچار دیابت هستند.  شیوع اضافه وزن و چاقی در 73 کشور جهان از سال 1980 تا 2015 دو برابر شده و در ایران 29 میلیون نفر دچار اضافه وزن و چاقی هستند که مرگ های ناشی از چاقی در کشور دو برابر گزارش شده است.

شاخص توده بدنی (BMI) مهمترین فاکتور در تعیین وزن نرمال، اضافه وزن و چاقی است. شاخص توده بدنی با تقسیم وزن (به کیلوگرم) بر توان دوم قد (به متر) به دست می آید. شاخص توده بدنی کمتر از 18.5، نشان دهنده کم وزنی غیر طبیعی است. اگر عدد بدست آمده بین 18.5 تا 24.9 باشد، یعنی وزن فرد طبیعی است. عدد بزرگتر و مساوی 25، نشان دهنده اضافه وزن است. عدد 30 به بالا نشان دهنده چاقی است، که به ترتیب به چاقی درجه یک (بین 30 تا 34.9)، چاقی درجه دو (بین 35 تا 39.9) و چاقی درجه سه (40 به بالا) تقسیم بندی می شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала