گزارش و تحلیل

کشف تخمین دوز تابش در فضا

© Sputnik / Press service of Roskosmos /  مراجعه به بانک تصاویر Космонавты Роскосмоса Антон Шкаплеров и Александр Мисуркин во время выхода в открытый космос
Космонавты Роскосмоса Антон Шкаплеров и Александр Мисуркин во время выхода в открытый космос - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دانشمندان موفق به پیش بینی دقیق تر از دوز تابش در فضای نزدیک زمین شدند. این کشف نقش مهمی در برنامه ریزی ماموریت های فضایی ایفا می کند.

متخصصین دانشگاه ملی تحقیقات هسته ای "دانشگاه مهندسی فیزیک مسکو" و دانشگاه اوولو (فنلاند) و موسسه فیزیک و فناوری سنت پترزبورگ، اثرات مدولاسیون خورشیدی از اشعه های کیهانی ثبت شده توسط مانیتورهای نوترونی و آزمایش ماهواره پالما PAMELA را مقایسه کردند. به گفته دانشمندان، این تحقیق به پیش بینی دقیق تر از دوز تابش در فضای نزدیک زمین کمک می کند، کشفی که نقش مهمی در برنامه ریزی ماموریت های فضایی ایفا می کند. نتایج این تحقیق در مجله تحقیقات ژئوفیزیک: فیزیک فضایی منتشر شده است.

PAMELA (Payload for Antimatter Matter Exploration and Light-nuclei Astrophysics) یک آزمایش ماهواره ای بین المللی است که در سال 2006 راه اندازی شد. این آزمایش برای ثبت و جستجو جهت اندازه گیری طیف های مختلف اجزای تابش کیهانی، و همچنین اندازه گیری وضعیت تابش در اطراف زمین و ایجاد ماهیت ماده تاریک انجام می شود.

کشف جدید دانشمندان:  تابش های مداوم  چه تاثیری بر جمعیت گیاهان دارد؟ - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
کشف جدید دانشمندان: تابش های مداوم چه تاثیری بر جمعیت گیاهان دارد؟
در مطالعه انجام شده توسط محققان، اثرات مدولاسیون خورشیدی پرتوهای کیهانی که توسط آزمایش PAMELA بین المللی و مانیتورهای نوترون ثبت شده با یکدیگر مقایسه شده است.

مانیتورهای نوترون یک شبکه از تاسیسات است که از دهه 1950 به کار گرفته شده و ذرات ثانویه را از تعاملات پرتوهای کیهانی با هسته اتم تشکیل می دهند. دانشمندان روسی از داده های ثبت شده در زمان، توسط مانیتور نوترونی واقع در دانشگاه اوولو (فنلاند) استفاده نمودند.

سرگی کالدوبسکی، استاد ارشد موسسه فیزیک و فناوری هسته ای دانشگاه مهندسی فیزیک مسکو می گوید: نتایج این مطالعه به بررسی صحت عملکرد پاسخ های مانیتورهای نوترونی در دوره های مختلف فعالیت خورشیدی کمک خواهد کرد که تنها پس از راه اندازی آزمایش PAMELA امکان پذیر است.

وی گفت: «عملکرد صحیح پاسخ مانیتورهای نوترونی همراه با آمار ثبت شده در طی سالهای گذشته (حدود 70 سال) به ما این امکان را می دهد تا دوز تابش در فضای نزدیک زمین را پیش بینی کنیم. این نتیجه در برنامه ریزی مأموریت های فضایی بسیار مهم است.

اندازه گیری های مستقیم انجام شده در آزمایش PAMELA به ما این اجازه را می دهد تا صحت عملکرد تابع پاسخ نوری نظیر نوترون را بررسی کنیم، تا بتوانیم طیف اشعه کیهانی را که در مرز جو زمین قرار دارد و تعداد نوترون های آن را تشخیص دهیم.

این کار همچنین موجب ثبت کالیبراسیون شبکه ای از مانیتورهای نوترونی با استفاده از داده های حاصل شده در آزمایش فضایی PAMELA می گردد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала