گزارش و تحلیل

هشت دوست تهران

© AP Photo / Ebrahim Norooziهشت دوست تهران
هشت دوست تهران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اسپوتنیک- بسته دوم تحریم ها ایران را در بنبست قرار نخواهد داد.

آلکسی پوشکوف سناتور روس در مصاحبه با روزنامه ایزوستیا چاپ نسکو گفت: تحریم های ایالات متحده قادر نخواهد بود ایران را از جهان خارج منزوی کند: آنها حجم تجارت ایران را کاهش می دهند، اما آمریکا نخواهد توانست جهان را وادار کند که تهران را به طور کامل بایکوت کند.

لازم به یادآوری است که روز دوشنبه 5 نوامبر بسته دوم تحریم های آمریکا علیه ایران به اجرا در آمد. بنابراین، واشنگتن به طور کامل اقداماتی را که در سال 2016 پس از تصویب برنامه جامع مشترک در مورد برنامه هسته ای ایران لغو کرد، از سرگرفت. قابل توجه است که آنها نه تنها روابط آمریکا و ایران را تحت تاثیر قرار خواهد داد. آمریکا بارها و به تحریم آن کشورها و شرکت هایی که همکاری با تهران ادامه می دهند تهدید کرد. در نتیجه، محدودیت های جدیدی شامل بخش های نفتی، بانکی و حمل و نقل ایران شد و در فهرست تحریم ها بیش از 700 فرد و اشخاص حقوقی قرار دارد.

هشت استثنا

معافیت عراق از برخی تحریم های علیه ایران - اسپوتنیک ایران
معافیت عراق از برخی تحریم های علیه ایران
مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد: ایران میتواند واردات نفت به هشت کشور را ادامه دهد که "پیشتر کاهش قابل توجهی در واردات نفت ایران و همکاری در بسیاری از مسائل دیگر را نشان داده اند." آنها یونان، هند، ایتالیا، ترکیه، کره جنوبی، ژاپن، چین، و تایوان هستند. ایالات متحده همچنین از تحریم نیروگاه هسته ای بوشهر و دو پروژه دیگر هسته ای در ایران دست برداشت. با این حال، این استثناها موقت است.

الکسی پوشکوف، عضو کمیته قانون اساسی شورای فدراسیون روسیه گفت: ایالات متحده نمی تواند اعمال تحریم های ثانوی علیه هند، کره جنوبی و ژاپن را تحمیل کند، زیرا این امر به طور چشمگیری روابطش را با این کشورها بدتر خواهد کرد. مثلا آمریکایی ها می گویند که برای نزدیک کردن روابط خود با هند، بسیاری چیز ها را انجام دادند و نمی خواهند این روابط را تیره سازند. ژاپن بسیار وابسته به نفت ایران است و قطع ارتباط آن با ایران باعث ایجاد بحران در اقتصادش می شود. ایران در بسیاری از بازارهای جهانی قد علم کرده و به همین دلیل ایالات متحده مجبور شد انعطاف پذیری را نشان دهد.
طبق گفته سناتور روس، تحریم ها حجم تجارت ایران را کاهش می دهد، اما وضع تحریم های علیه ایران امکان پذیر نیست. تهران همچنان به فروش نفت در خارج از کشور ادامه خواهد داد، از جمله با ابزار ویژه ای که به آن اجازه می دهد در برابر تحریم ها مقابله کند.

خط کاهش

چین - اسپوتنیک ایران
معافیت چین از تحریم های نفتی
تقاضا ی نفت ایران در بازارهای جهانی حتی در آستانه تحریم های آمریکا ادامه یافت و بنابراین، برای صحبت کردن در باره ادامه صادرات هیدروکربن ها از ایران دلیلی وجود دارد. بر اساس گزارش EIA (اداره اطلاعات انرژی)، ظرف شش ماه، تولید نفت در ایران ، 0.4 میلیون بشکه در روز کاهش یافته است، یا 10 درصد: از 3.83 میلیون در ماه آوریل تا 3.4 میلیون بشکه در ماه سپتامبر. ظاهرا این امر به دلیل محدودیت های ایالات متحده و امتناع تعدادی از واسطه ها از معاملات است، اما سهم ایران در تولید جهانی هنوز هم 3.5٪ است. به گفته تحلیلگر تیمور نعمت اولین، از شرکت "بروکر اوترکریتیه"، ایران با دور زدن تحریم ها می تواند حدود 80 درصد از نفت تولید شده را به فروش برساند. انتظار می رود در سه ماهه های اول و دوم، سیاره ما ، دارای مازاد عرضه نفت به میزان حدود 0.4-0.7 میلیون بشکه در روز باشد. با توجه به اینکه ایران ظاهرا بازار جهانی را ترک نمی کند، سهم آن در عدم تعادل عرضه و تقاضا باقی خواهد ماند. این ممکن است به کاهش قیمت نفت برنت به بشکه ای 65 دلار و حتی پایین تر منجر شود.

رهبری ایران بلافاصله به سخنان رهبر آمریکا در باره تحریم ها پاسخ داد. حسن روحانی، رئیس جمهور، گفت: تهران همچنان صادرات نفت را به منظور عقیم گذاشتن تحریم ها ادامه خواهد داد. پیشوای روحانی کشور، آیت الله علی خامنه ای، تأکید کرد که برعکس، این اقدامات به جای اینکه اقتصاد ایران را "فلج و تضعیف کند"، "کشور را به سمت خودکفایی بیشاری سوق خواهد داد.

روسیه تحریم های جدید آمریکا علیه ایران را منفی ارزیابی کرد. میخائیل اولیانوف، نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان های بین المللی در وین، گفت که به این ترتیب ایالات متحده "منافع منع گسترش سلاح های هسته ای را فدا کرده است". او تصمیم آمریکا را "نابخردانه و بسیار خطرناک از نظر پیامدهای آن" نامید.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала