گزارش و تحلیل

روز اول تحریم های فلج کننده آمریکا

© Sputnik / Grigoriy Sisoev /  مراجعه به بانک تصاویر روز اول تحریم های فلج کننده آمریکا
روز اول تحریم های فلج کننده آمریکا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
خوب دیگر، تحریم های فلج کننده آمریکا از امروز صبح شروع شد و قرار است ایرانی ها فلج شوند و به التماس بیافتند تا با آقای ترامپ پای میز مذاکره بنشینند و هر آنچه می گوید گوش دهند و واو به واو اجرا کنند !

البته هنوز هم ایالات متحده مدعی است که تحریم های اصلی قرار است سه ماه دیگر اعمال شود و فرجه ای برای تنفس برای ایرانی ها گذاشته.
تقارن روز اول تحریم های ایالات متحده بر علیه ایران با ارائه بسته ارزی جدید بانک مرکزی را نمی توان یک تصادف به شمار آورد و به جای اینکه طبق بسیاری از پیش بینی ها روز شروع تحریم های آمریکا با سقوط بی سابقه قیمت ارز در ایران شروع شود روز اول با افزایش قیمت ریال و سقوط قیمت ارز و طلا مواجه بود.
این ماجرا نشان می دهد که ماجرای افزایش قیمت ارز در ایران یک ماجرای مدیریت شده بود که با اندک تغییر میان مدیران بانک مرکزی و بازداشت رانت خواران این ماجرا فروکش کرد و کم کم بازار به یک ثبات نسبی خواهد رسید و تحریم ها هیچ ربطی به بحران اقتصادی اخیر ایران نداشته و ندارد.
طی چند ماه اخیر رسانه های وابسته به ایالات متحده و همپیمانانش با استفاده از جنگ رسانه ای تلاش کردند این ذهنیت را در اذهان مردم ایران القا کنند که روز شروع تحریم های به اصطلاح فلج کننده آمریکا دیگر کل اقتصاد ایران از هم فرو خواهد پاشید و ایران کن فیکن خواهد شد.
بسیاری هم از هول و ترس و واهمه به بازار حمله کردند تا ارز و سکه بخرند و راه فرار برای خود فراهم کنند برخی هم حتی اموال خود را به کشورهای دیگر منتقل کردند و در برخی کشورها اقدام به خرید خانه کردند تا شرایط فرار برایشان فراهم شود.
طبق آماری که چند روز پیش توسط مرکز آمار ترکیه اعلام شد فقط در چهار ماه اخیر ایرانی ها بیش از یک هزار خانه در ترکیه خریداری کردند و طبق آمار غیر رسمی دیگر ایرانی ها در چند ماه اخیر اقدام به خرید چند هزار واحد خانه در ارمنستان و گرجستان و آذربایجان و دبی نمودند، کشورهای دیگر به کنار.
برخی از ترس تحریم ها حتی به افغانستان و پاکستان و عراق هم کوچ کردند.
اختلافات سیاسی هم که میان جناح های سیاسی به اوج خود رسید و برخی دلواپسان از تحریم های آمریکا کنترل خود را از دست دادند و به عالم و آدم حمله ور شدند.
آمریکا ایرانی ها را با تحریم هایی تهدید می کند که از زمان مصدق تا به حال بر سر ملت ایران بوده و هست.
شاید برخی فراموش کرده باشند اما زمانی که مرحوم مصدق نفت ایران را ملی کرد آمریکا و انگلیس نفت و صنعت نفت ایران را تحریم کردند و از آن زمان تا به حال این تحریم ها برداشته نشد وفقط در دوره هایی اعمال نشد.
پس از انقلاب هم ایالات متحده تحریم های یکجانبه خود بر علیه ایران را وضع کرد و از همان زمان تا به حال ایرانی ها عادت کردند با تحریم های آمریکا دست و پنجه نرم کنند.
طی کل این مدت از شیر مرغ تا جان آدمیزاد را می شد در ایران یافت و هیچوقت ایرانی ها با نبود کالا مواجه نبودند، البته هر چه به قیمت اش.
اگر به لیست تحریم ها بنگریم متوجه می شویم تحریم هایی که ایالات متحده از روز گذشته بر علیه ایران اعمال کرد تحریم های جدیدی نمی باشد فقط همان تحریم های قبلی با طول و تفصیل بیشتر بوده، تحریم هایی که هیچ وقت حتی پس از توافق هسته ای از بالاسر ایرانی ها برداشته نشده.
در برخی موارد آمریکایی ها بصورت ظاهری تحریم های خود را برداشته بودند اما عملا تحریم ها سر جای خود بود.
مثلا در صنعت هوایی علیرغم اینکه طبق برجام تحریم فروش هواپیما و قطعات یدکی آن به ایران طبق برجام برداشته شده بود اما عملا ایالات متحده به اشکال مختلف از فروش هواپیما به ایران جلوگیری به عمل می آورد و اینکه طی سه سال پس از برجام حدود ده یا بیست هواپیما از اصل حد اقل ششصد هواپیمای مسافر بری مورد نیاز کشور به دست ایران رسیده باشد نوعی جوک به حساب می آید.
در مورد شرکت های معظم اروپایی هم به همین ترتیب.
آنها قرارداد های کذایی را با ایرانی ها امضا کردند اما حتی یک قرارداد را از ترس ایالات متحده اجرا نکردند و پشت سر هم از اجرای قرارداد ها به بهانه تحریم های آمریکا و بلا تکلیفی سر باز می زدند.
پس چه بهتر که از ایران رفتند تا تکلیف ایرانی ها روشن شود.
گو اینکه اروپایی ها مقداری پا فراتر گذاشتند و پیش از اعلام شروع تحریم ها توسط ایالات متحده طرحی جهت حمایت از شرکت های فعال در ایران ارائه دادند.
همزمان بزرگترین مشتری های نفت ایران از تمکین به خواسته ایالات متحده در توقف خرید نفت ایران سر باز زدند و عربستان سعودی به آمریکایی ها گوشزد کرد که امکان افزایش تولید نفت خود جهت پوشش کمبود نفت ایران در بازار را نخواهد داشت.
مقامات ایرانی هم رسما اعلام کردند که تا زمانی که آمریکا رویه و رفتار خود نسبت به ایران را تغییر ندهند مذاکره ای در کار نخواهد بود.
عملیات انصار الله در تنگه باب المندب نیز نشان داد که اگر ایرانی ها و همپیمانانشان بخواهند می توانند چندین تنگنه و نه یک تنگه را ببندند و آمریکایی ها و همپیمانانشان مجبور خواهند بود در چندین جبهه به مقابله با ایرانی ها و همپیمانانشان بپردازند و کافی است یک یا دو خمپاره در جایی شلیک شود تا تمامی شرکت های بیمه بین المللی از بیمه کردن نفت کش ها خودداری خواهند کرد و هیچ نفت کشی جرئت حمل بار نداشته باشد و خود به خود حمل و نقل نفت مختل شود و کل جهان تحت فشار قرار خواهد گرفت، نه فقط ایرانی ها.
به هر حال امروز که روز اول تحریم های فلج کننده است روزی مانند دیگر روزها برای مردم ایران می باشد و اگر های و هوی اخبار نباشد هیچ ایرانی ای متوجه نخواهد بود که چه اتفاقی پیش آمده.
نمی توان گفت تحریم ها بر علیه ایران بی تاثیر است و یا بی تاثیر نخواهد بود اما تصور اینکه اقتصاد ایران به دلیل تحریم ها از هم فرو خواهد پاشید یک تصور اشتباه است و اگر خودی ها کاری نکنند که اقتصاد ایران فرو بپاشد این اقتصاد بسیار قویتر از آن است که با این بادها به لرزه در آید.
ماجراهای یک هفته اخیر نشان داد کافی است برخی مدیران برکنار شوند وهمه راه های رانت و اختلاس و دزدی و سوء استفاده از موقعیت های شغلی گرفته شود تا ایران نشان دهد ده تا تحریم آمریکا هم نمی تواند به این کشور صدمه بزند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала