تحریم های آمریکایی و اقتصاد ایران

© Fotolia / Curioso Photographyتهران
تهران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تحریم های اقتصادی آمریکا علیه ایران بزودی فعال خواهند شد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، رئیس مرکز تجارت جهانی ایران ابراز داشت که پس از خروج یک طرفۀ دونالد ترامپ از توافقنامۀ جامع هسته‌ای «برجام» در 8 ماه مه، دولت آمریکا تصمیم گرفت تا تحریمهای تعلیق شدۀ قبلی به اضافۀ تحریمهای جدیدتری را، طی دو مرحله، یعنی 90 روز و 180 روز پس از خروجش از برجام برعلیه ایران اِعمال نماید. اولین مرحله از تحریمهای وعده داده شده حدود 3 ماه پیش فعال شدند و قرار بر این است تا دومین مرحله از تحریمهای اقتصادی، 13 آبان سال جاری برعلیه ایران اعمال گردد.

خامنه ای: تحریم ها باعث سرعت گرفتن حرکت ایران به سوی خودکفایی شد - اسپوتنیک ایران
رهبر ایران: تحریم ها باعث سرعت گرفتن حرکت ایران به سوی خودکفایی شد

در مورد اهداف دولت آمریکا از اینکه چرا مجدداً می خواهد تحریمهای اقتصادی را برعلیه ایران بازگرداند، پیش بینی ها و دیدگاههای مختلفی وجود دارد، از جمله: ترغیب مقامات ارشد ایران به امضای یک توافق هسته‌ای جدید با دستورالعمل های بیشتر و متفاوت از برجام،  حفظ برجام باضافۀ کنترل برنامه های موشکی ایران،  تضعیف اقتصادِ کشور با هدف اجبار دولت ایران به آمدن پای میزِ مذاکره و دادن امتیازات فراوان اقتصادی به دولت آمریکا، افزایش فشار اقتصادی بر مردم و نارضایتی آنان در جهت اقدام به تغییر رژیم ایران.

تحریمهایی که از روز 13 آبان برعلیه ایران اِعمال و اجرایی میشوند، عبارتند از — تحریم انرژی و صنعت نفت، حمل و نقل نفت خام ایران، تحریم ارزی، تحریمهای بانکی و مالی،  تحریم صنعت حمل و نقل دریایی ایران و غیره.

تأثیر این تحریمها این است که در عمل، خواسته یا ناخواسته مزاحمت هایی را برای ایران ایجاد خواهند کرد. اولین ضربۀ منفی این تحریمها، تأثیر روانی آنها بر کشورها و بنگاههای اقتصادی جهان میباشد تا جهت در امان ماندن از گزند و تنبیه مالی دولت آمریکا، تا حدودی از بازار ایران و همکاری با ما دور شوند و بقول معروف در معادلۀ انتخاب همکاری با ایران یا حضور در بازار آمریکا گیر کنند.قطعاً اعمال این تحریمها، میزان فروش و صادرات نفت را کاهش و مختل خواهد نمود که همین امر موجب کاهش درآمدهای نفتی نیز خواهد شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала