گزارش و تحلیل

سه عامل مهیب در شیوع اپیدمی آنفلوآنزا

© Fotolia / Photographee.euسه عامل مهیب در شیوع اپیدمی آنفلوآنزا
سه عامل مهیب در شیوع اپیدمی آنفلوآنزا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
صد سال پیش بر اثر پاندمی آنفلوآنزا اسپانیایی 50 میلیون نفر مردند.

اسپوتنیک- به نقل از رسانه فنلاندی "اوله": کارشناسان بر این باورند که اپیدمی "اسپانیایی" 100 سال پیش توسط ویروس آنفلوآنزای مرغی ایجاد شده است. " اوله " فنلاندی، با اشاره به نظر آنها، می افزاید که بهتر است به آنفلوانزای اسپانیایی نام آمریکایی یا چینی داده شود. در حال حاضر در پرورشگاه های مرغ چین دو نوع از ویروس وجود دارد که برای مردم بسیار خطرناک است. سه شرایط شناسایی شد، که با تطابق آنها پاندمی آغاز خواهد شد. ضعف ایمنی بدن یکی از سه شرط است که در آن جهان می تواند با یک بیماری همه گیر قابل مقایسه با بیماری آنفلوآنزای اسپانیایی روبرو شود.

چرا مرد یخی از سرما نمی ترسد؟ - اسپوتنیک ایران
چرا مرد یخی از سرما نمی ترسد؟
آنفلوآنزای اسپانیایی در جریان جنگ اول جهانی در 1918 شروع شد و دو سال طول کشید. بر اثر پاندمی تعداد بیشتر مردم جان دادند نسبت به تعداد کشته شدگانی که از سلاح های جنگ جهانی اول کشته شده بودند. یک سوم از ساکنان جهان، نیم میلیارد نفر، به بیماری آنفلوآنزای اسپانیایی مبتلا شده بودند. اما این تنها برآورد تقریبی است. همچنین هیچ کس نمیتواند بگوید که تعداد کشته شدگان چقدر بوده اند — هیچ اطلاعات دقیق با دقت تا یک میلیون یا ده میلیون نفر وجود ندارد. برآورد می کنند که از 20 میلیون تا 100 میلیون جان باختند. رایج ترین برآورد معاصر50 میلیون نفر است. موج های آن بیماری تا دوردست ترین جزایر رسید و اتفاقا در بهار 1920 خاموش شد. ولی ویروس "اسپانیایی" ناپدید نشده است. آن را در آزمایشگاه دوباره به دنیا آوردند و حالا هر زمانی که فصل ابتلا به آنفولانزا شروع می شود ظاهر می گردد.
آنفولانزای اسپانیایی توسط ویروس دارای فرمول H1N1 A ایجاد می شود. بدن شما همچنین با این ویروس آشنا است، اگر در سال 2009 شما مبتلا به آنفلوانزای خوکی بودید. ویروس های آنفلوآنزا در صدها گونه از پرندگان، از جمله گونه های وحشی دیده می شود. پرندگان وحشی معمولا ویروس را حمل و گسترش می دهند و خودشان مبتلا به مرض نمی شوند. برای مرغ، ویروس آنفلوانزا مرگبار است و سازمان بهداشت جهانی باید بلافاصله به محض وقوع آن بیماری واکنش نشان دهد. برخی انواع این ویروس برای انسان خطرناک است.
محققان روسی موفق به تولید کپسول های بسیار ریز تجزیه پذیری شدند که دارو را در محل مورد نظر ازاد می کند. - اسپوتنیک ایران
دانشمندان روسی یک دارو عمومی ضد آنفلوآنزا ساختند
دو نوع از ویروس آنفلوآنزای مرغی نگرانی خاصی بر می انگیزند. آنها طی 5 سال گذشته موجب آلودگی انسان می شدند و تعداد موارد بیماری انسان ها هر سال افزایش می یابد. نام این ویروس ها H5N1 و H7N9 است. دیگران هم وجود دارد، اما این دو ویروس بیشتر برای مردم فعال بودند و براثر آلوده شدن به این ویروس ها هزاران نفر مردند و میزان مرگ و میر افراد مبتلا شده به 50 درصد رسیده است. بسیاری از ویژگی های ساختار ژن این ویروس ها نشان می دهد که آنفلوانزای اسپانیایی به بیماری مرغی شباهت دارد.
جمعیت انسانی مصونیت علیه ویروس هایی مانند آنفلوانزای اسپانیایی در زمان خود نداشت. ویروس های H5N1 و H7N9 بسیار جدی تر از آنفولانزای اسپانیایی است. اگر مردم فقط از حیوانات و نه از افراد دیگر مبتلا به آنفلوانزا شوند، این بیماری همه گیر نمی شود. با این حال، به علت جهش ژن، ویروس را می توان از فرد به فرد منتقل کرد. در آینده، ویروس ها ممکن است شروع به تغییر کنند.
تغییرات می تواند به خصوص به سرعت رخ می دهد اگر یک فرد مبتلا به ویروس آنفلوآنزا A گرفته شده از شخص دیگری، ویروس آنفلوآنزای A مرغ را بگیرد. ویروس هایی که در سلول های آن انسان دخیل هستند می توانند ژن ها را تبادل کنند.
جهش می تواند بدترین ویژگی های هر دو ویروس را ترکیب کند. احتمال چنین توسعه بسیار کوچک است، اما در چین و یا در کشورهای دیگر که در آن افراد اغلب در تماس با پرندگان هستند، این خطر بزرگ است.

آیا به هر قیمتی حاضرید لاغر شوید؟ +عکس - اسپوتنیک ایران
آیا به هر قیمتی حاضرید لاغر شوید؟ +عکس
در سال 2009، یک بیماری دیگر شروع شد. آنفولانزا، که ابتدا از خوک ها شروع به گسترش در سراسر جهان کرده است. بر اساس برخی برآوردها، 200 هزار نفر مردند. با آن نوع بیماری
و پیامد های آن با واکسن پیشگیری کننده و آنتی بیوتیک ها مبارزه کردند. ویروس بسیار فعال نبود. آن بیماری نسبتا غیر معمول بود تا باعث ایجاد پاندمی همه گیر شود، انسان پیشتر با آن آشنا شده بود. این پاندمی ها در سراسر جهان به طور گسترده ای پخش می شوند و وضعیت ایمنی و مصونیت تقریبا در همه جا یکسان است. مطمئنا بیماری های ویروسی اغلب در صورتی مرگبار است که مردم کم غذا می خورند. آنفلوآنزای فصلی هنوز هم علت مرگ در سراسر جهان است. براساس برآوردهای وزارت بهداشت و رفاه فنلاند، اپیدمی آنفلوآنزا در ماه های زمستان گذشته هزاران نفر را کشت.
به نظر می رسد شرایط وقوع پاندمی از این قرار است:
اول: مردم نباید ایمنی به این ویروس داشته باشند.
دوم: بعد از عفونت، ویروس باید موجب بروز بیماری جدی شود.
سوم: ویروس باید به طور فعال از یک شخص به فرد دیگری منتقل شود.
اگر همه شرایط یکجا شود، ما مشکلی خواهیم داشت.

آیا ممکن است برای بیماری همه گیر آماده شد؟

ما همیشه برای این کار جدا آماده می شویم. به محض اینکه اطلاعات مربوط به عفونت ظاهر شود، ما شروع به چک کردن و کشتن مرغ ها و جوجه ها می کنیم و واکسن می زنیم. اما حتی اگر واکسن، ما را از این بیماری محافظت نکند، حداقل می توان فرض کرد که اگر همه آن را انجام دهند، سیر بیماری راحت تر می شود.
ویروس آنفلوآنزای اسپانیایی از کجا آمد؟ پاسخ دقیقی به این سوال وجود ندارد. یک چیز روشن است: با وجود نام، بیماری در اسپانیا ظاهر نشد، اما پیدایش آن در آنجا اعلام گردید.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала