گزارش و تحلیل

احتمال افزایش 4 تا 7 برابری قیمت بنزین در ایران

© REUTERS / Raheb Homavandiقیمت بنزین در ایران چند برابر می شود؟
قیمت بنزین در ایران چند برابر می شود؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به عقیده کارشناسان، تا پایان سال جاری قیمت بنزین در ایران 4 تا 7 برابر می شود.

به گزارش اسپوتنیک، دولت ایران با افزایش قیمت دلار نسبت به ریال، قصد افزایش قیمت بنزین را دارد. قیمت بنزین در ایران از خرداد ماه 94 تا امروز 1000 تومان در هر لیتر باقی مانده است. در حال حاضر هنوز در مجلس و دولت تصمیم نهایی برای تغییر قیمت بنزین گرفته نشده، اما تا امروز بازگشت کارتهای سوخت شخصی به چرخه سوخت‌گیری نهایی شده و احتمال تصمیم برای اعمال سهمیه بندی و چندنرخی شدن بنزین وجود دارد. تمهیدات دولت ایران در خصوص نحوه افزایش بنزین چگونه است.

توریست خارجی از قیمت بنزین در ایران شگفت زده شد +عکس - اسپوتنیک ایران
توریست خارجی از قیمت بنزین در ایران شگفت زده شد +عکس

آقای هوشیار رستمی، کارشناس مستقل ایرانی در رشته اقتصاد و مدیر آموزش و پژوهش در موسسه مطالعات و تحقیقات اقتصادی فایناپس کانادا (شعبه ایران) در گفتگو با اسپوتنیک خصوص افزایش قیمت بنزین این امر را حتمی می دانند.
آقای رستمی در خصوص افزایش قیمت بنزین در ایران گفت: "بله، قیمت بنزین در ایران افزایش پیدا خواهد کرد. سازمان برنامه و بودجه یک پکیجی را در خصوص مدیریت در کشور طراحی کرده است که یکی از مهمترین مسائل بنزین است. زیرا تقریبا همه کارشناسان بنزین معتقدند که قیمت بنزین در حال حاضر در ایران بسیار ناعادلانه است. اینکه یارانه بنزین به شدت برای افراد پر مصرف و ثروتمند کشور تعلق می گیرد بسیار عجیب است. باید مقدار مشخصی به همه افراد جامعه داد و اگر کسی بخواهد بیشتر از این میزان بنزین مصرف کند، باید مابقی آن را پرداخت کند. هنوز قیمت آن مشخص نیست، ممکن است به 4 هزار تومان، 5 هزار تومان و حتی به عقیده برخی ممکن است به 7 هزار تومان نیز برسد. به این صورت است که هر فردی در جامعه چه ماشین داشته باشد و چه ماشین نداشته باشد در طی ماه یک مقدار مشخصی حدود 60 لیتر بنزین داشته باشد، اگر ماشین داشته باشد این شخص می تواند از این بنزین استفاده کند وگرنه می تواند در یک اپلیکیشن خاص این میزان بنزین سهم خود را به فروش برساند. این بنزین می تواند به قیمت واقعی آن به فروش برسد.
اینکه مردم ایران می توانند بابت بنزین پول بیشتری بدهند، این یک ایراد بزرگ است. مخالفان قیمت کنونی بنزین در حال حاضر بر این عقیده هستند که در ایران همه اقلام به طور فزاینده ای قیمت آنها بالا رفته است. به عنوان مثال خودرو، خودرو یک کالای مکمل برای بنزین است. در ایران شرکت هایی وجود دارند که ماشین های بی کیفتی به مردم می فروشند یا بر روی خودروهای خارجی تعرفه بسیار زیاد واردات 100 درصد گذاشته شده است، که مردم فکر می کنند که این پول اضافی خرید خودرو از خودروسازان به جیب دولت می رود، در نتیجه مردم انتظار دارند که قیمت بنزین حداقل پایین باشد. این ایراد وارد هست، بحث قیمت بنزین یک واقعیت است. اینکه دولت فقط قیمت بنزین را افزایش یابد، این از عدالت و یا تخصیص یکسان منابع بدور است. مردم اگر بخواهند بنزین را به قیمت جهانی بخرند، باید همه اقلام به این صورت باشد، نه اینکه دولت بر روی خودروی خارجی تعرفه 100 درصد ببندد.
کرایه های حمل و نقل عمومی افزایش پیدا خواهد کرد. اگر به بودجه خانوار نگاه کنید حدود 40 درصد درآمد یک خانواده مصروف حمل و نقل می شود. بنابراین افزایش قیمت بنزین برای خانواده ها تورم ایجاد می کند و بر آنها فشاری وارد خواهد کرد.

موفقیت فروش نفت ایران در بورس - اسپوتنیک ایران
موفقیت فروش نفت ایران در بورس

البته هنوز این مسئله مشخص نیست. ما باید ببینیم پکیج دولت در خصوص قیمت بنزین چگونه خواهد بود، آیا این افزایش قیمت مربوط به حمل و نقل عمومی خواهد بود یا نه.
متاسفانه ما در ایران همه چیز را با دستکاری از پیش می بریم و هیچ چیزی قیمت واقعی خود را ندارد. در نتیجه مجبوریم چند قیمت بنزین: بنزین به قیمت شخصی، حمل و نقل عمومی و…. داشته باشیم.
در هر صورت دولت این کار را انجام خواهد دارد، افزایش قیمت بنزین ملاحضات سیاسی و اجتماعی خود را دارد. برخی گفته اند که رئیس جمهور سه ماه قبل می خواست این کار را بکند. ایشون را بر حذر داشتند. گفته شد بعد اربعین این کار انجام شود. اما به عقیده من در طی سال جاری این اتفاق خواهد افتاد".

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала